"Hakametsän halliin kun mä Tapparaa menin katsomaan ja ostin makkaraa Omituisen väristä se viittaa Afrikkaan Nälkä lähti heti vaikken syönyt palaakaan"
Näin rallattelee Turo’s Hevi Gee kappaleessaan “Tampere”. Ja tuo viimeinen lausehan on ihan paskapuhetta. Mustamakkara on tamperelainen kulinaarinen perinnepötkö, josta kaikki pitää ja sille on oltava oma ketjunsa.
Luulin muuten, että se on “viittaa lakritsaan”, mutta olisihan se pitänyt arvata, että se menee noin.
Pari pyrkyriä on yrittänyt saada viipaleensa mustamakkarabisneksestä, mutta mielestäni vain Tapolan musta on sitä ainutta ja oikeaa. Ja tietenkin laatikosta lihatiskiltä. Muoviin pakattu musta on vain väärin. Meneekö edes huonona korvikkeena? Vuosien varrella olen oppinut syömään mustani puolukkahillon kera. Maito on aina kuulunut ateriaan.
Tuosta kannattaisi melkein sanoa lähikaupan henkilökunnalle. Haiskahtaa enemmän siltä, että mustaa otetaan liikaa palvelutiskiin tarjolle, koska se kuivaa oikeasti todella nopeasti siinä tiskissä. Kaupassa todennäköisesti tehostetaan kuten kaupoissa on tapana ja musta laitetaan kiireessä väkisin näytille kaikki heti, kun se tulee.
Itse olin sellaisessa kaupassa vielä töissä, jossa ohjeistettiin, että asiakkaan nähtäville mahdollisimman vähän mustaa ja muutoin säilytetään kuivassa paikassa siinä Tapolan omassa laatikossa, jossa tulee. Siinä pysyy 100 % :n varmaan tuoreena ja sitähän myydään ainoastaan tuoreena.
Vinkkaapas seuraavalla kertaa, että haluat makkarasi suoraan siitä laatikosta, joka on kauppaan toimitettu. Silloin se on takuuvarmasti just sitä, mitä pitää.
Ööö…Onko sitä myynnissä jollakin muullakin tavalla?
Kyllä suoraan laatikosta mulle on ladottu haluttu määrä ja sen jälkeen laatikkoon kansi takas kiinni.
Onko nyt niin, että CM ei osaa myydä tuotetta oikein?
No minähän en ole CM:n kanssa missään tekemissä, että en heidän tapaansa myydä tuotetta tunne. Tiedän sen vaan itse, kun oon ollut ihan toisessa kaupassa töissä ja meillä oli tapana laittaa osa tuotteesta asiakkaan nähtäville palvelutiskiin vuokaan ja pitää loput siinä laatikassa.
CM:n toimintaohjetta asiasta en tunne, mutta jos nuo makkarat siirtää laatikosta tiskiin (jossa on tietty lämpötila ja kaikki lämpimät ruoat samassa kasassa) niin totta kai ne päällimmäiset siinä lämpötilassa kuivuvat aivan totaalisesti, jolloin niistä tulee kuivia.
Siitä en tiedä, myykö CM tuotetta oikein tai väärin, mutta tuo tuote pitäisi juurikin myydä tuolla tavalla kuin sinä esitit. Jos muualla toimitaan toisella tavalla niin se on mielestäni yksinkertaisesti väärin, koska se heikentää tuotteen laatua. Tuossa Tapolan laatikossa ne varmaan kestävät ydinsodankin
Edit: oletko saanut suoraan Tapolan laatikosta kuivia makkaroita?
Juuri noin, tänään eräästä CM:stä tuli muutama pötkö mörköä ostettua. Jostain laakeasta astiasta ne otettiin. Vuoka oli ns. lämpövitriinissä, samassa vitriinissä oli muutakin lämpöisenä pidettävää, kuten kokonaiset grillatut broilerit ja pyöryköitä ym.
Ja kyllä, osa oli jo aika kuivaa. Liian pitkään avoinaisessa paikassa lämpöisessä. Ei hyvä.
Tapola toimittaa ne styroxisessa laatikossa, joka pitää lämmön ja kosteuden hyvin. Klubilla musta tarjotaan suoraan näistä laatikoista. Juuri eräällä pelimatkalla meillä oli laatikko mukana, ja uskomattoman kauan säilyi mörkö syötävänä. Ja hyvänä.
Palautteen paikka näihin marketteihin, ilmiselvästi.
Hienoa saada ketju oikealle ja aidolle asialle. Onkos kukaan tehnyt tai maistanut itsetehtyä mustamakkaraa? mä oon tehnyt muutamankin kerran, kotona en viitsi, on sen verran sottaista puuhaa, mutta kyllä se vaivan arvoista on. Reseptin jouduin soveltamaan, koska mistään en aitoa löytänyt. Ranskalainen verimakkarakin on hyvää, mutta ei Mustalle pärjää.
Tämän on varmaan niitä harvoja foorumeita, joissa saadaan tästä pyhästä herkusta Sen arvolle kuuluvaa keskustelua.
Saattaa muuten kuulostaa perverssiltä, mutta nuotiolla/grillissä paistettu mustamakkara ei myöskään ole pahaa, vaan on hyvää. Tai no, eihän se vakumoitu Tapola kaupan kylmähyllyllä oikeaa tavaraa ole, mutta paistuu aika kivasti.
Totta kai, pehmeän höyryisestä mustastamakkarasta mää eniten tykkään, maidolla, puolukalla. Hallin ruisleipää vielä kylkeen ja avot.