Eikös ne HIFK:n A-junnut joskus varastanut laatikon Mustaa käytävältä ennen liigapeliä? Joku tälläinen tapaus oli jokunen vuosi sitten.
Perhana. Rouva on itärannikolta ja ei ole ihan vielä täysin sisäistänyt miten mustaamakkaraa ostetaan. Koitin selittää ja uskoin että onnistuinkin.
Miten tämä tapahtuu täysin oikeaoppisesti?
Menet kerran käymään kaupassa hänen kanssaan ja opetat ihan käytännössä. Uskon, että tuo auttaa. Muista toki pidättäytyä vain mustanmakkaran ostamisessa. Älä missään nimessä koita samalla keikalla lähteä opettamaan reittiä olutosastolle.
Me on käyty lukemattomia kertoja yhdessä kaupassa ostamassa mustaamakkaraa.
Homman pitäisi olla hanskassa.
Mä en ole muuten ikinä oppinut syömään mustaamakkaraa puolukkahillon kanssa, enkä oikein tiedä syytä tälle…
Hyvä, sitten meitä on ainakin kaksi.
Kylmä maito riittää kyytipojaksi.
Sitten meillä on amatöörejä keskustelemassa tässä ketjussa.
Puolukkahillo kuuluu mustaan pötköön yhtälailla kuin sinappi grillimakkaraan. Ja tästä on turha tämän enempää keskustelua jatkaa.
Ymmärtääkseni ainoa oikea tapa mustan ostoon on: ottaa tiukka etukeno Tammelantorilla, kaivaa hiluja lompakosta, lyödä niitä kourallinen kioskin metallitiskille, sanoa myyjälle “tolla” ja tunkea kädet takaisin taskuun odottelun ajaksi. Myyjä puolestaan arvioi hilut silmämääräisesti ja leikkaa sopivaksi katsomansa pätkän.
Nyt aletaan olemaan asian ytimessä!
Miten hoidat asian marketin makkaratiskillä?
Sanon nolona et pari pätkää ilman mutkaa
Ei se vaan oo sama.
Vieläkin ollaan asian ytimessä.
Mun mielestä mustaamakkaraa ei kuulu ostaa esim 500grammaa tai jotain tuohon suuntaan.
Kohteliaasti pyydetään myyjää latomaan mustaamakkaraa pakettiin, myyjä näyttää määrän ja sitten joko pyydetään pari pätkää lisää tai jäädään siihen määrään.
Oikea tapa on ostaa niin, että saa riittävästi. Nykyaikana olen ainakin itse tehnyt myönnytyksiä ostotyylin suhteen. Joskus ennen ostin tietyllä rahamäärällä tai tietyn määrän pötköjä.
Nykyään Laukon torilla ostan sen “largen” tai “mediumin” kiltisti. Marketissa sanon jonkun grammamäärän, joka on ykeensä minimi. Eli sanon vielä että saa olla “reilu”. Eli ei aleta pätkimään mitään pois, mieluummin pötkö vielä päälle. Pois ei oteta koskaan eli liikaa ei voi tulla. Musta ei saa loppua kesken, se on jo moka. Ja nautitaan puolukkahillon ja maidon kanssa. Sinapin olen testannut, mutta taisi olla ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Tammelan torilla käyn harvemmin. En edes joka vuosi. Mutta kyllä sielläkin tilaus saadaan menemään perille. Nykyään on kuitenkin vähän joka paikassa ne muoviset ruokailuvälineet ja pahvilautaset tms. Ennen oli pötköt ja hillot kietaistu paperiin. Siitä sitten vaan syötiin ilman mitään käsiä kummempaa. Jonkun mielestä ei sotkuista. Mutta kyllä se maistui!
Tapolalle kyllä miinusta siitä, että mustassa oleva sianliha tulee vähän kauempaa kuin Teiskosta tai Mouhijärveltä, eli “useista EU-maista”. Ilmeisesti tämäkin on paljolti rahakysymys eli sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan.
Torilla ostetaan yksi menopaluu ja jääkylmä puolikas maito. Kaupassa tiskiltä niin, että mustaa joku 800g ja kun myyjä näyttää määrää niin kuuluu sanoa, että laita vielä pötkö. Ja puolukkahilloa/survosta kuuluu ehdottomasti mustan kanssa.
Kaikki paljasjalkaiset mustanpurijat tietää että laatikon päällä olevat kuivemmat pötköt on tarkoitettu turisteille.
Silläpä on hyvä varmistaa täydellinen ruokailunautinto ja murahtaa tilauksena, tai tilauksen yhteydessä “Märkää.”
Toisinaan varsinkin marketissa saattaa olla ulkopaikkakuntalainen suviapu ja hänelle voi joutua täsmentämään “No sieltä pohjalta.”
Mites mustan pakkaus? Itse olin viikonloppuna mökkeilemässä ja Hämeenlinnan prismassa huomasin mustaa tiskissä(pois latikosta, kuivumassa grilli lampun alla). No matka evääks pari pötköö, pakattiin folio pussiin ja mitään puolukkaa ei tietenkään mukaan saanut. Eli suorat kolme paloa Hämeenlinnan prismalle.
Mustahan pitää kääräistä paperiin jolloin samalla saa lautasen, ruokailuvälineet ja servertin. Turisteille torilla voi sitten tarjoilla mustan lautaselta haarukan ja veitsen kanssa.
Pian musta käy keliaakikoillekin!
TAYSin potilashotellissa oli mustaamakkaraa aamiaisbuffetissa. Meinasi leuka pudota. Pakko sitä palanen oli ottaa.
Harmi että puoliks kotimaista lihaa ja puolet ulkolaista.
Ai helkkari että tätä kuninkaiden ruokaa on muuten ikävä, pari vuotta viime kerrasta.
Mustamakkara, Oltermanni, salmiakki ja ruisleivät. Niitä tulee kaipailtua päivittäin.