Täällä selataan foorumia ja odotetaan perhettä muuttaan. Kohta alkaa päivän ilakointi
Jos teet itse jotain:
- vuokraa myös muuttolaatikot
- pakkaa muuttolaatikot niin että voi pinota
- vanhassa paikassa sijoittele tavarat niin että isot huonekalut voi haalata myös ensimmäisenä
- kerro mihin huoneisiin haluat tavarat uudessa paikassa
Toisaalta voithan sää ottaa pakkauksen ja purun kera eli kerrot vaan mistä, mitä ja minne
Kantaa ei enään viitsi mutta pakkaaminen kyllä onnistuu.
Tässä joutuu vaan tekemään muutaman kuukauden välimuuton mikä hieman kirvelee mutta ei auta valittaa koska olen sellainen kaveri joka aina myy ekaksi ja ostaa sitten vasta uuden. Nyt vaan kesti hetken että löytyi sopiva.
Itse muutin aikoinaan äidin helmoista mummon vanhaan rivitalon päätyasuntoon. Siinä vuokralla muutama vuosi, ja sitten tuli ehdotus omistajalta, että osta pois. Tehtiin kaupat, ja vähän pidempi tovi meni omistus kämpässä.
Sieltä sitten muutettiin nykyiseen okt, jonka ostin sedältäni. Toivottavasti oli viimeinen muutto, tästä on tullut rakas koti. Nyt seitsemäs vuosi menossa täällä osoitteessa. Muuton tein käytännössä yksin, pois lukien isot huonekalut, jossa entinen naapuri kävi kantoapuna.
Nuoruudessa vanhempien erottua tuli muutettua varmaan 6 kertaa mutta hyvin pienellä säteellä. Ehkä siksi itse en ole halunnut paljon muuttoja tehdä.
Muutossa on se hyvä puoli että tulee laitettua tarpeettomat tavarat kiertoon.
Ja huomaa kuinka paljon on turhaa kamaa tullut säästettyä…
Itse olen noin kerran 2v käynyt nurkat läpi, ja vienyt roskikseen sellaista mitä ei ole siinä ajassa käyttänyt. Nyt sit vähän harrastettu kirppareitakin, kun ei kaikkea hanno heittää pois.
Itse en ole 21 vuoteen muuttanut. Lapset ovat muuttaneet jokusen kerran ja niissä luonnollisesti mukana olen ollut. Heillä ei tavaraa onneksi ole hirveästi kertynyt.
Joskus 80-luvun puolivälin korvilla kaverini vaimoineen muutti pois Kiinanmuurista, luonnollisesti kolmannesta kerroksesta. Olimme kaveriporukalla talkoissa ja minun ja parin muun kaverin tarkoitus oli viedä arkkupakastin alas. Ihmettelimme hetken kun pakastin ei liikahtanutkaan. En muista kuka meistä tajusi nostaa kannen todetakseen arkun olevan täynnä tavaraa…
Se on siinä. Loppusiivottu vanha kämppä ja uudessa tavarat suunnilleen paikoillaan.
Riippuen vuokranantajasta tuo loppusiivous on aika kova setti. Jos ikkunoita tai parvekelaseja ei ole säännöllisesti pesty niin ne tarttee hoitaa. Hella ja jääkaappi tarttee siirtää ja siivota sieltä takaa.
Poika muutti pari viikkoa sitten ja ostin hänelle yksiön loppusiivouksen (muistaakseni 24 neliötä, lasitettu parveke, ei saunaa), 4h meni ja 172€ maksoi. Mutta, ei tullut vuokranantajalta noottia.
Kaikki muu näistä pitäs olla kunnossa jo nyt, mutta unohtui viemärit. Se täytyy vielä huomenna käydä jynssäämässä. Tuolla kämpässä on vaan ranskalainen parveke ja kaksi ikkunaa, jotka avaavat kämpän. Ne on pesty jo Äidin kanssa hommaan meni 3 h.
Hella ja astianpesukone ovat integroituja eli niitä ei voi siirtää. Vessan vetelin lattiasta kattoon höyrypesurilla. Paras olla hyvä
Pitkään jo tehnyt mieli muuttaa “maalle”. Kerrostalossa asuminen on alkanut ahdistaan. Oma talli missä voi askarrella kaikkea. Semmoinen haaveissa. 50km varmaan jonkinnäkönen kipuraja työmatkaksi. Eli hyviä vinkkejä asumuksista 50km säteellä Treesta?
Vaihtoehtoja tuolla kriteerillä paljon. Tarkemmin et eritellyt että tarviiko olla palveluja lähellä. Jos ei niin silloin tarjontaa vielä enemmän. Ja lisäksi et laittanut että etsitkö omaa vai vuokra-asuntoa. Mut mun vinkkinä Ylöjärvi ja Vahannan seutu. Oikeasti aika lähellä ja ok-taloja sieltä suunnalta saa kuulemma edukkaasti. Viimeisen vuoden aikana 2 kaveriani on ostanut sieltä talon ja ovat olleet tyytyväisiä. Palveluita ei ole mutta käyvät kaupassa työmatkan varrella.
Muuta ulkomaille Teiskoon. Maalainen Manselainen.
Valkeakoski taitaa mennä matkakriteereihin. Kurkkasin netistä ja taloja näyttäis löytyvän. Monenhintaisia. Yks tuttu muutti sinne ja väsäilee kaikenlaista kun tilaa on. Ja tontti on tosi iso, oliko jopa 6000 neliötä.
Edit. Tosin isolla tontilla on ongelmansa. Ainakin oli Aila-myrskyn yhteydessä. Tontille mahtuu puita ja ainakin yksi aiheutti nyt jonkinlaista tuhoa. Kustannuksia selvitellään.
Ei kyllä voi suositella tätä vaihtoehtoa, kun sieltä on kerran pois päässyt niin takaisin ei ole ikävä.
Voi toki sopia jollekin, mutta ei sovi mulle vaikka siellä sukulaisia asuukin.
Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan vai olikos se ruoho vihreämpää aidan toisella puolella…
Kai sinne Valkeakoskellekin voi kodin perustaa, se on aika yksilöllistä. Jotkut kaverit on perheineen asuneet vuosikymmeniä siellä eivätkä ole tunnustaneet muuttohalujaan. Eikös sieltä se “rahan haju” ole jo kokolailla kadonnut? Asuntojen hintataso lienee kuitenkin eri kuin Tampereella. Sitäkin kannattaa puntaroida.
Kyllähän se olis ok jos joku kauppa lähellä. Ei tietenkään välttämätön. Omaa asuntoa hakusessa.
Valkeakoskea jostain syystä vierastan. Helppohan siitä kyllä liikkua Treen suuntaan. Kalastuspaikkaakin aika lähellä.
Kannattaa puntaroida asuntojen hinnan lisäksi myös palveluita.