Muutto - uhka vai mahdollisuus?

Toivottavasti joku korjaa tähän hieman informatiivisemman otsikon. Ketjussa voi puhua muuttamisesta yleensä - itse muuttamisesta. Sekä tietysti taustoittaa erilaisia muuttoja ja montako on tullut tehtyä. Itselläni noita muuttoja rupeaa olemaan takana jo kymmenen.

Muutin noin vuosi sitten Kangasalle. Ihan uuteen taloon hyvien yhteyksien päähän Tampereelle (pääsääntöisesti kuljen Tampereella lähinnä töissä) ja etätyösuosituksen vuoksi olen nyt ollut Kangasalla melkein koko ajan vuoden alusta asti. Olen viihtynyt - tässä asuu äiti lähellä ja toisaalta tästä on paremmat yhteydet maalle, jossa isä asuu. Olen ollut tosi tyytyväinen, vaikka Kangasala onkin paikkana, mitä se on.

Sitä ennen asuin vuosia Tampereella vähän siellä ja täällä. Aina muuttanut lähinnä lähemmäksi työpaikkaa ja vuokrasuhteilla on toistaiseksi menty. Parin vuoden päästä olisi tarkoitus viimein olla tarpeeksi säästöä ja ostaa ihan oma asunto ja alkaa se oikea elämä.

Kangasalan kämppä kävi aika nopeasti pieneksi. Vaikka tää on muuten hieno ja kaunis talo niin ei tänne mahdu edes keittiön pöytää tai sohvaa. Tämä on ollut käytännössä tietokone- ja työluola nyt kokonaisuudessaan ja olen huomannut, että kotoa haluaa pois eli heti kun on vapaata enemmän niin tie vie pois täältä. Ei kannata asua kodissa, jossa ei viihdy. Näin ollen päätin ottaa Kangasalta n. 100 € kallimmaan vuokra-asunnon tästä ihan vierestä. Muuttomatka on kerrankin lyhyt (puoli kilometriä) ja logistiikka sujuu hienosti.

Aiemmista muutoista poiketen otin nyt itselleni kaksi asuntoa päällekkäin kahdeksi viikoksi, jotta ei tarvitse muuttaa kiireellä vaan voin muuttaa ensin irtaimiston ja sitten viedä kaikki tavarat yhdellä laakilla. Hyvä fiilis tästä muutosta. Isompi kämppä, jossa egolle oma huone. Netti kun vielä lähtisi toimimaan niin voisi alkaa asettautua.

Stressiä aiheuttaa se, että kaikenlainen loppusiivous ja alkusiivous ahdistaa aina. Kaikenlaista krääsää löytyy joka paikasta ja siivoaminen vie yllättävän paljon aikaa.

13 tykkäystä

Suosittelen myytäviä muuttopahvilaatikoita esim Ikea 2kpl 4e sen sijaan jos toinen vaihtoehto on muoviset vuokralaatikot. Pahvilaatikoista pääsee eroon helpommin ja tavarat voi pakata ja purkaa omaan tahtiin kun ei ole deadlinea laatikoiden tulolle / luopumiselle.

Pakkausta tehdessä kannattaa olla valmiiksi ostettuna (esim Tokmanni myy näitä kaikkia):

• Riittävästi kuplamuovia herkästi rikkoutuvien asioiden pakkaamiseen (mukit, lautaset etc) Tokmanni 15m x 1200mm 10e
  • Hyvät sakset (puhtaat terät) kuplamuovin leikkaamiseen
  • Jesseteippiä
  • Pakkausteippiä ja teippikone esim Tokmannilta 10e
  • Kertakäyttöisiä paperilautasliinoja (Ikea lienee edullisin) riittävästi 2-3 pakettia aluksi Ikea 100kpl paketti 2e, näihin on hyvä pakata lautaset esimerkiksi.
  • Erikokoisia muovipusseja sekä jätesäkkejä
  • Ikean siniset kassit on aivan hemmetin hyviä muuttokaman kuljetukseen, alle euron zipale.
  • Riittävästi aikaa, pakkaaminen on hidasta! Purkamisen voi aina tehdä omaan tahtiin.

Kannattaa myös varautua siihen että muuttajia on vähän vaikka moni ilmoittaisi avustavansa muutossa. Varsinkin jos on pitempi muuttomatka kannattaa pohtia että ottaako muuttofirman tekemään kantamiset ja lastauksen / purun. Näin olen toiminut omalla kohtaa kun on muuttomatkaa ja kamaa ollut paljon.

6 tykkäystä

Muutto on aika hyvä mittari aina omalle kaveripiirille, kuinka paljon sitä halua auttaa oikeasti on. Se on ainakin itselläni toiminut semmosena hyvänä mittarina vuosien varrella ja tietää aika hyvin, ketkä oikeasti tulee ja ketjä tulee perumaan viimeisenä päivänä aamulla. Muutot on ihmissuhdeherkkiä juttuja. Itse olen yleensä käyttänyt perhepiirin palveluita, kun ei ole ollut koskaan ihan hirvittävän pitkä muuttomatka. Aina on saatu perheen kanssa parilla kierroksella peräkärryllä kaikki tavarat paikasta A paikkaan B.

Itse olen ollut muuttoapuna niin usein kavereilla kuin vain pääsen. Kerran ilman yöunia, kun olin ns. varamies. Kun en ole se “jääkaappipakastin” lihaksiltani niin yleensä minua ei arvostetakaan hirveästi nostoapuna, joka on aika inhimillistä. Menin kuitenkin tuohon muuttoon ja oli kyllä yksi elämäni raskaimmista päivistä. Ensin kämppä tyhjäksi Tampereelta ja kaikki autoon ja sitten vielä kuljetukset toisessa päässä, joka Kuhmoinen. Se oli kovvoo hommoo.

1 tykkäys

Itte kyllä tykkäsin vuokrattavista muovilaatikoista, kun tuli otettua ne ja muutto firmalta tässä jokunen vuosi sitten. Maksoi koko setti 500–600 € pyhäpäivänä. Laatikot tuotiin viikkoa aiemmin.

Ja oli meinaan helpoin muutto evö. Nopea ja tuskaton, kun oli saanut rojut pakattua. Varsinkin kun muuttaa isompaan, tavaroiden purkaminen on jotenkin helpompaa.

Ylimääräistä tavaraa olen jo vuosia yrittänyt välttää, mutta jotenkin sitä vain on.

Ilman muuttofirman apua, unelma on tuo kuukauden tai parin viikon muuttostintti. Pyörälläkin olen meinaan muuttanut (toki isoimmat tavarat sitten jollain muulla tempulla).

5 tykkäystä

Mä käytin muovisia (70kpl) kun oli rivari → okt muutto. Sen sijaan pahvisia kun tuli muutettua okt → kerrostalo. K.o. paikkakunnan missä asuin jäteasema tuli tutuksi, tuli meinaan heivattua sinne aika hemmetin monta kuormaa erinäisiä asioita. Joutui “hieman” tiivistämään kun okt vaihtui kerrostalokolmioon.

Okt muutto oli isosta firmasta isolla kuorma-autolla ja hintaa oli reippaasti. Okt poismuutto oli pienestä firmasta ja hinta oli edullinen ja muutto tapahtui jämptisti.

Lasiastioita kun on aika hitosti, niin niiden pakkaaminen vei aivan tolkuttoman monta tuntia kaikkinensa. Jos ei ole muuttanut aikoihin niin sitä voi yllättyä kuinka hidasta (ja tuskallista) pakkaaminen on. Kyllä siinä itku oli lähellä monasti että miten tätä tavaraa on vielä näin paljon pakattavana.

Aika hirveä homma muuttaa okt → kerrostaloon. Kuvittelisin että kerrostalosta toiseen muutto on suhteellisen sujuvaa kun kamaa on paljon vähemmän.

4 tykkäystä

Ei hyvät veljet näin.
Kierretään pari rengasliikettä ja pyydetään sieltä vannelaatikoita.
Ovat kestäviä pahvilaatikoita ja eivät maksa mitään.
Miinuksena taloyhtiön pahvinkeräysloota täyttyy varsin nopeasti.

Muuttaminen ei ole mulle mielekästä hommaa.
Ei oma eikä kenenkään muunkaan.
Jos joutuu muuttoavuksi, niin ihan joka kerta olen hämmästellyt sitä että tavaroita on vielä pakkaamatta ja niitä pakataan sitten siinä muuttohässäkässä hirveällä kiireellä.

2 tykkäystä

Kannattaa ottaa muoviset muuttolaatikot vuokralle vaikka lainalaatikosta. Huomattavasti mukavammat kantaa, kun saa kunnolla kiinni, eikä tarvi pelätä laatikon hajoamista.
Kaikki pitää olla pakattuna valmiiksi. Semmosissa muutoissakin ollut, että tavarat ollet vielä kaapissa ja homma alkanut pakkaamisella. Itse ei tulisi mieleenkään jättää tuota pakkkaamista muille, vaan muut ovat nimenomaan kantoapuna.
Ennen uuteen kotiin muuttoa tietysti on helppo siivota se läpikotaisin, kun se on tyhjä. Samaten tietysti vanhan siivoaa sitten, kun tavarat on pois. Hyvä jos on kaksi asuntoa päällekkäin hetken, niin ei stressiä kiirestä tule näistä.
Paku lainaan tutulta tai vuokrata päiväksi, mikä riittää kyllä, jos muutama kantaja ja kaikki valmiina pakattu, eikä tietenkään pitkä muuttomatka. Pitkälle muuttomatkalle kuorma-auto, että saa kaikki kerralla.
Aina voi tietysti käyttää muuttofirmaakin, ei ne mahdottomia maksa, kun on kaikki hyvin pakattu niin käy äkkiä kuorma-autolla.

4 tykkäystä

Jos oli epäselvästi selitetty, muutto laatikoineen maksoi tuon verran. Laatikot oli jotain parikymppiä. En mä bussilla tai pyörällä lähtisi pahvilaatikoita metsästämään. Joskus helppoudesta pitää maksaa. Muuttolaatikot tuotiin ja vietiin.

1 tykkäys

No juu. Nyt oli jo järkevämpi hinta laatikoille.
Noissa pahvilaatikoissa on yksi hyvä puoli, niitä ei tarvitse palauttaa.
Jos on yhtä laiska purkamaan laatikoita niin ne voi kantaa varastoon ja unohtaa sinne.
Mulla saattaa olla sellaisia laatikoita varastossa jotka ovat muuttaneet jo pariin kertaan? :see_no_evil:

2 tykkäystä

Muuttolaatikot tajuaa vasta kun sen kerran tekee. Ovat tietysti helpompia kantaa ja tavarat eivät hajoa.

Mutta iso juttu on se, että niitä voi pinota päällekkäin vaikka kattoon asti. Näin isompikin irtaimisto mahtuu yhdelle huoneen seunustalle, josta roinat voi järjestellä lopullisille sijoilleen. Vielä kun merkkaa vähän mitä laatikoissa on niin löytää helposti tavaraa suoraan käyttöön.

Missään vaiheessa ei ole tilannetta joissa jompi kumpi kämppä on täynnä sikinsokin olevia pahvilaatikoita ja jätessäkkejä.

Itse otin reilusti laatikoita pitkälle vuokralle ja kuskailin niitä autolla 6kpl per ilta. Muuttoliike vei isot kamat, joten varsinainen muutto kesti 1,5 tuntia.

5 tykkäystä

Olen onnistuneesti siirtänyt jo kaiken irtaimiston uuteen osoitteeseen tänään. Aikaa meni aloituksesta 1 tunti. Nyt on sillä tavalla hyvä, että olen asunut tällaisessa hyvin nihilistisessä asunnossa eli sitä irtaimistoa ei vaan kerta kaikkiaan ole ihan joka paikassa tällä kertaa. Kokonaisuutena alku oli hyvin helppo. Huomenna sitten olisi yksi kierros, jossa perheeni vie peräkärryllä akuuteimmat eli tietokonepöytä, telkkaripöytä, kaapisto ja sänky + pesukone. Siinä ovat tämän kämpän kaikki tavarat. Telkkari ja tietokone menee ihan auton perässä, ne vaan täytyy pakata tarkasti.

Periaatteessa kaksi kassillista on tavaraa, jotka vien vaikka kävellen nyt tästä kämpästä. Näyttää hyvältä. Uudessa kämpässä oli jo nyt fiilis ihan katossa - keittiö, johon mahtuu kaappeihin kuivaruokatavaraa, omat paikkansa kaikelle ja jää vielä tilaa ylikin. On toi tila vaan ihmeellinen asia. Tilaa todella runsaasti ja voi jopa vähän hankkia jotain lisää. Hyvä tästä tulee!

Ja ennen kaikkea, jos ja kun Tapparan kausi pääsee alkamaan niin TV-studion olosuhteet ovat ns. jiirissä.

2 tykkäystä

Ei se liika tilakaan ole hyväksi.
Mulla oli joskus yli 80neliön kämppä ja voin kertoa että aavistuksen vi*utti imuroida sitä. :frowning_face:

Lykkyä uuteen kämppään! :+1:
Kerro vaan julkisesti osoite jos pidät tuparit niin tullaan soittaan ottalla ovikelloa. :laughing: :laughing: :laughing:

2 tykkäystä

Elämäni helpoin muutto oli kun vaihdettiin kaverin kanssa asuntoja samassa rivitaloyhtiössä.
Muutto meni varsin kivuttomasti kun tavaroita kannettiin mennen tullen.

Kerran aikaisemmin muutin kerrostalossa rapusta toiseen ja sekään ei ollut paha projekti, varsinkaan kun molemmat asunnot olivat ykköskerroksessa.

Tässä muutossa oli naapureilla hiukan ihmeteltävää.
Kyseessä oli ASO-kämppä ja sälekaihtimet eivät kuuluneet kalustoon.
Muutin pienemmästä asunnosta isompaan asuntoon jossa ei ollut sälekaihtimia joka ikkunassa. Pientä mittailua ja tuumatupakka niin suunnitelma oli valmis.
Kysyin luvan saanko siirtää sälekaihtimet asunnosta toiseen.
Sain luvan sillä edellytyksellä, että karmeihin ei jää reikiä tai muitakaan jälkiä sälekaihtimista. Ei jäänyt…
Muutin ne sälekaihtimet karmeineen päivineen asunnosta toiseen. :rofl: :rofl: :rofl:
Sitten oli sälekaihtimet joka ikkunassa.
Kaikkea se perseaukisuus teettää. :blush:

5 tykkäystä

Muutto on oiva tapa hankkiutua turhasta roinasta eroon.

Minulla on kaksi muuttoa takana suhteellisen lyhyen ajan (n. 6-7 vuotta) sisään, ja samalla olen luopunut varmaan 70-80%:sta tavaroistani. Molemmilla kerroilla ryhdyin hyvissä ajoin ennen muuttoa myymään ja lahjoittamaan huonekaluja sekä muita tavaroita niin, että muuton tullessa ajankohtaiseksi ei kannettavaa juuri enää ollut, eikä tarvinnut pyytää kuin isä ja peräkärry avuksi. Esimerkiksi sänkyä ja sohvaa en edellisen muuton yhteydessä ottanut enää vanhasta asunnosta mukaan, vaan ne lähtivät kiertoon.

On jotenkin helpottavaakin, kun roinaa ei ole ylen määrin nurkissa pyörimässä. Häkkivarastossa on pari pahvilaatikollista jotain lapsuuden tavaroita ja that’s it. Paheeni ovat kirjat, joita minulla edelleen on aivan liikaa, mutta tämän poikkeuksen olen sallinut :grin:

Seuraavan muuton yhteydessä voi jälleen käydä tavarat läpi ja miettiä, mitä ottaa mukaan seuraavaan asuntoon.

3 tykkäystä

Tämä on hyväksi ja toimivaksi todettu toimintamalli. :+1:
Saattaa vaan lyödä näpeille jos joutuu itse kelkkomaan vanhaa sohvaa pitkin Pirkanmaata, kuten mulle kävi.

Ovat varsin painavia muutettavia kuten vinyylilevytkin.

2 tykkäystä

Joskus 2000-luvun alussa oltiin kaverin kanssa olusilla Tampereen keskustassa. Ulkona käytiin tupakalla ja viereiseen rappuun oli nuoripari muuttamassa. Jutusteltiin siinä ja kun heillä ei ollut kantajia niin kaverin kanssa tarjouduttiin jeesaan ja nopeasti olikin paku tyhjä. Olisi heillä kaksistaan siinä mennyt yöhön muutto. Mukavasti sai portaissa pikku hien pintaan ja heidän tarjoamat kaljat olikin paikallaan ja kaikki oli tyytyväisiä. Muuttoapua voi saada siis ihan yllättäenkin. :laughing:

8 tykkäystä

Kirjat saattavat hyvinkin lähteä seuraavan muuton yhteydessä (tai ehkä ennenkin sitä) kiertoon, sillä olen hankkinut lukulaitteen, josta on yllättävän hyvä lukea. Lukulaitteelle saa siirrettyä kirjaston kirjat myös.

Tavaroiden väähyydessä on myös se siivousnäkökulma. En erityisemmin rakasta siivoamista, joten kun asunto on pieni ja tavaraa vähän, se tekee siivoamisesta helppoa ja nopeaa.

1 tykkäys

Onkos ihmisillä suosituksia muuttofirmoista?
Ajattelin ekaa kertaa kokeilla tälläistä vaihtoehtoa.

Täällä voi kilpailuttaa:

1 tykkäys

Mun pointit:

• Niemi on tunnettu, mutta todella kallis
  • pienemmät sitten pienempiä ja siellä on paljon variaatiota hyvään ja huonoon
  • kannattaa olla ajoissa liikkeellä
  • kysy tarjous ainakin muutamasta paikasta
  • kandee huomioida, että osa laskuttaa vähän juoksevasti (matkat, aika) osa taas antaa könttäsumman
2 tykkäystä