Oletko maistanut elämää suurempaa olutta?

Kerronpa muuten säännön, jonka Tsekissä asustaessani opin:
Tsekit määrittävät hyvän oluen sen perusteella, miltä se maistuu kuuden tuopin jälkeen.
Lapparikin on hyvää kylmänä ja ensimmäisenä, mutta sielläpäin yleinen käsitys on, ettei ole Pilsner Urquellin voittanutta.
Vaikka täytyy kyllä sanoa, että jos vaaleista puhutaan, olen Kozel-miehiä.

Olin ostanut myös perjantaina Kozel tumman ja ajatuuksissani nappasin vaalean. Se tumma on enemmän minun mieleeni, mutta ei tuokaan hassumpaa ole. Hiukan kirmakka humalan maku,enemmänkin Jere Karjalaismainen sähäkkä kuin lempeä Teemu Nurmi, kuten tuo tumma on.

2 tykkäystä

Maistakaas Iisalmi Pale Ale eli Olvin IPA. Ehkä paras marketin hyllyltä löytyä IPA tyylinen olut. Itse olen tykästynyt tuohon olueen, eli IPA on parasta tölkissä :slight_smile: Edit: IPA oranssissa tölkissä

Yleisesti käykää ihmeessä Alkossa ja maistelkaa eri tyylisiä oluita. Alkosta saa muutakin kuin lageria. Eri oluttyypeillä on eri käymismenetelmistä johtuen erilaiset ominaisvahvuudet. Siksi Suomessa myydään lähes pelkästään lageria, koska muut oluet on luontaisesti hieman vahvempia. Käytännössä vettä sekaan, jolla saadaan prosentit alle 4.7% ja samalla pilataan maku. Tammikuusta alkaen saa 5.5% vahvuisia oluita myydä kaupoissa. Tämä muutos rikastuttaa olutkulttuuria Suomessa huomattavasti ja tekee tilaa pienpanimoille.

3 tykkäystä

Tumma Kruso on mun lemppari. Sitten hyvänä kakkosena tulee Warsteiner ja pronssia nappaa Murphys Stout.

Alkossa jos piipahtaa, niin Krombacher Pils kannattaa napata mukaan. Sinänsä aika “perus olut” saksalaiseen tyyliin, ilman suuria yllätyksiä tai erikoisia makuja, mutta hyvä sellainen. Välillä tätä saa myös marketeista, mutta se ei ole samaa tavaraa, eikä markettiversiota voi erityisesti suositella.

https://www.alko.fi/sv/produkter/763766/Krombacher-Pils

1 tykkäys

Olen muuten pitempään pohtinut, että miksei Ilves lanseeraa itselleen olutta: Ipa-IPA.
HIFK:lla on KOFF:n kanssa säätöä ja meikäläisilläkin viini, joten Ilvekselle, jolla on muutenkin piristävää ja hyvää markkinointia (muuan porkkanakuvaa lukuun ottamatta), sopisi oma indian pale ale kuin nenä päähän.

Tohon Olvin IPA olueen oon itsekkin tykästynyt, mutta vielä parempi perusmarketin IPA olut on mielestäni Laitilan Kukko IPA ja ehkä myös HopVenturen British Ipa.

Marketin hyllyltä otin myös kerran jonkun Missisippi steam beerin ja oli kyllä maukas. Brooklynin oluet on myös hyviä.

Ilveksen paidassa lukee myös KOFF. Varmasti kun soppari menee umpeen niin tuossa on hyvä paikka Olvin IPA mainokselle!

Lasse Aho laittaa nekin rahat Tapparaan

2 tykkäystä

Guinness, hanasta ja mitä lähempänä Dublinia nautittuna. Tölkki versio menee paremman puutteessa. Maku ei kyllä ole lähelläkään originellia.
Itse tykkään oluesta joka maistuu. Tähän puutostilaan auttaa kaupan hyllyltä löytyvä BLACK IPA. Ja kiitos @Recoil avustuksella olut nautinnot kasvavat seitsemällä eri makunautinnolla kuukaudessa.

1 tykkäys

En ole mikään varsinainen olut-asiantuntija, mutta aika paljon tulee erilaisia oluita maisteltua. Erityisesti ipat ja apat ovat suosiossani. Ainoa olut-tyyppi joka ei maistu, ovat vehnäoluet.

Ehdottomat suosikkini ns. markettioluista ovat:

  • Hartwallin Hop Venture British IPA: Poikkeaa tavallisista ipoista aika reippaasti, sillä makua on haettu mm. lisäämällä rosmariinia. Ei erityisen kitkerä, mutta itseäni todella paljon miellyttävä maku. Jakanee mielipiteitä voimakkaasti puolesta ja vastaan. Sellainen hyvä kevyehkö seurustelu IPA, joka sopii janojuomaksi ja välikevennykseksi.
  • Stadin Panimon American Pale Ale: Yksi suosikkiapoistani ja yksi parhaista markettioluista ylipäätään. Helmi keskinkertaisuuksien joukossa.
  • (Diageon) Guinness: Pimeän talvi-illan tumma, kermainen stout. Ei kaipaa sen enempää perusteluita. Omaa tiettyä nostalgia-arvoa omalla kohdallani, mikä lisää pisteitä. Ei välttämättä ole mikään absoluuttisesti paras stout ja true-olutharrastajat eivät tätä arvosta.
  • Stallhagenin Historic Beer 1843: Imitaatio 1800-luvun oluesta. Viinimäinen ja hedelmäinen kuohuva olut. Harvakseltaan tullut kaupoissa vastaan, sillä jo erikoinen vanhahtava pullo herättää huomion.
  • Murphy’s Irish Stout: Myöskin erittäin hyvä markettistout.
  • Fuller’s ESB: Bitterien kärkikastia. Ei taida ihan pienistä kaupoista löytyä, mutta isommista marketeista kyllä.
1 tykkäys

Virolainen pöhjala pimeöö on hieno stout

1 tykkäys

Watneys (lontoolainen olut) oli joskus hyvä makukokemus, hanaoluena. Valitettavasti sitä ei enää valmisteta.

Sama homma täällä!
Ja vielä sellainenkin erikoisuus että kun on tuota närästystä ollut nuoresta asti niin vehnäoluella se laukeaa saletisti.
Närästys siis. :grimacing:

Iso kyllä!
Jonotetaan pöytä früh:stä, odotellessa niitä pieniä laseja yläkerrassa. Lopulta alas kellariin, pöytään, pala potkaa eteen ja sen palan painikkeeksi jatkuva tarjoilu Kölschiä… siitä ei enää paljon illallinen ja olut parane. Todellakin nam!

Pari vuotta sitten Lontoossa tuli maistettua guinnessin extra cold olutta. En yleensä ole tumman ystävä, mutta tota tuli santsattua.

Stadin Panimon apa ja american lager on kovia. Rekolan panimon kuusenkerkkä alkosta ostettuna on myös kova.

Guinnessin Extra Coldia saa (tai ainakin on saanut) joistain baareista Treellä, mm. O’Connels on ainakin myynyt sitä.

1 tykkäys

Weihenstaphaner oluet sopii ainakin omaan makuun. Vehnäolut on tosi hyvä ja pils ja lager myös parhaita

1 tykkäys