Palautetta kanssakeskustelijoille

Tää on jonkinlainen “illuusio.” Foorumilla tapahtuu herkästi ns. polarisoitumista. Varmaan itse kukin tekee vähän vahingossa sen, että lukee vaan vastakkaiset tekstit.

Eli täälläkin yleensä nousee suurin älämölö yksittäisistä kommenteista, jotka polarisoivat keskustelun. Esim. rosteri-ketjussa päästään nopealla aikataululla ilmiöön. Pääsääntö on se, että ainoastaan äänekkäimmät oikeasti keskustelee ja esittelee mielipiteitään. Ja vastaavasti heidän äänenpainonsa (mielipiteestä huolimatta) luetaan ja sitten kommentoidaan niitä.

Väliin jää aina paljon porukkaa, jotka eivät ole osallistuneet keskusteluun mitenkään tai ilmaisseet tukevansa jompaa kumpaa äärilaitaa. Preferenssit vaihtelevat ja pelaajat (yksikköinä) polarisoivat entisestään keskustelua, kun pelaajista voi olla montaa mieltä. Joku tykkää ja joku ei. Katsojilla on erilaiset silmät: toiset katsoo toisia juttuja ja toiset näkee eri jutut.

Minä esim. osaan nähdä Malisessa hirmuisen hyvän sentterin, joka osaa oikeasti puolustaa. Todellisuudessa Jasulla on ihan vastaavat ominaisuudet, mutta minä en osaa / halua nähdä sitä. Näin ne sitten polarisoituu keskustelussa.