Palautetta kanssakeskustelijoille

Oli kyllä vuosituhannen huonoin heitto minulta Rautakorven potkuketjuun, hyvä liputus. Bannia sietäisin saada.
E. Varsinkaan kun en itse ole edes potkujen kannalla.

7 tykkäystä

Ei henkilöön käyviä hyökkäyksiä @Labrys. Otteluseurannastakin sinulta tänään poistettiin yksi viesti. Jos olet asioista eri mieltä, voit olla. Voit perustella miksi olet, mutta ihmisten leimaaminen “paskoiksi” tai “vääriksi profeetoiksi” sen kummemmin perustelematta on ihan väärä tapa.

9 tykkäystä

Sää siis tässä nyt…

…väittelet itsesi kanssa?

(Viitattuja viestejä en ole lukenut.)

Kyllä. En keksinyt parempaa ketjua ruotia itseäni, joten päädyin tähän ketjuun.

1 tykkäys

@Rinuli, mutta tarvittaessa myös muut:

Välttäkää tuplapostailua. Tuplapostailua on halveksittu jo internetin keskustelupalstojen syntyajoista lähtien. Laittakaa asianne aina yhteen viestiin ja that’s it. Joskus peräkkäisiä viestejä tulee pakostakin, mutta tänään ainakin Rinuli on ollut sarjatulivaihteella liikkeellä.

Muita voi tägätä omiin viesteihinsä; “kuten @käyttäjä1 sanoo, Pekka Saravo on kuningas…”, “@käyttäjä2 mainitsi yllä, että…”

Viesteihin voi myös nostaa lainauksia. Helpoin tapa lienee maalata haluttu kohta viestistä, jonka haluaa lainata ja sitten painamalla puhekuplaa kirjoituseditorin työkalupalkissa.

Lainaamista voi myös harjoitella omassa ketjussaan, ja se onkin suotavaa:

5 tykkäystä

Juu. Anteeksi lörpöttelyni. Joskus tuo maanisuus iskee enkä älyä panna ajoissa turpaa rullalle enkä kynää penaliin :wink: .

• Ammoin varusmiespalveluni aikana vanha cänädäläinen toisen maailmansodan Dunkerquen maihinnousussa varmaan loppuunkäytetty kertakäyttökonepislari meni Oulun Hiukkavaarassa omia aikojaan sarjatulelle, kun piti tauluun kertalaakeja ampua. Tröt! sanoi tuo Sten ja eka kuti osui kasiin ja loput takana olleisiin pikkumäntyjen latvuksiin. (Olin kenttätykistössä. Tuommoisia sohloja ei jvssä varmaan saanjut käyttäkään.)
2 tykkäystä

Tälläkin palstalla pitäisi pystyä jakamaan lampaan perseitä, ettei aina vain tykkäyksiä.
Noita novelleja kirjoittavat todennäköisesti itseään syvästi rakastavat tyypit.
Onelinerit ovat yleensä iskeviä ja helposti luettavia.

6 tykkäystä

Toivon hartaasti, että ihan jokainen palstalainen rakastaa itseään. Mielellään vähän muitakin, mutta vähintään itsensä kanssa olisi suotavaa jokaisen toimeen tulla.

Korrelaatiota tämän keittiöpsykologian ja kirjoitustyylin valinnan välillä en tosin ihan hahmota, mutta se lienee vain omaa tyhmyyttäni/yksinkertaisuuttani.

8 tykkäystä

Saanen lainata mensa-palkittua professoria Esko Valtaojaa (AL 30.9.2017) tässä kohtaa:

“Mikään tietämisen arvoinen ajatus ei mahdu yhteen twiittiin”.

Asian voi siis nähdä myös toisinpäin: Sisällöttömillä onelinereilla, chättäilyllä ja mukahassuilla tokaisuilla viedään yhtälailla toisten ihmisten aikaa sekä kuormitetaan foorumia.

Tottakai on tarpeen peräänkuuluttaa pitkiltäkin viesteiltä asiassa pysymistä.

5 tykkäystä

Hyvä vaan, että palstalla on henkilöitä jotka jaksaa kirjoitella pitkiä pohdiskelevia tekstejä. Tuo lisäarvoa palstalle.

Kukin tyylillään kunhan ei mennä törkeyksiin.

11 tykkäystä

Kuten esim. yksirivisten lampaanperseiden jakaminen pitkin palstaa. Iskevää hei. Lampaanperse on uusi normaali.

5 tykkäystä

Tuo on ihan totta. Siitä onkin hyvä jatkaa parin kolmen rivin viesteihin jne!

Mielenkiintoista, että jos ei jaksa/kykene/halua lukea pitempiä viestejä täytyy siitä tehdä numero, jättää vaan lukematta niin ei ahdista! Luen viestit kaikista kiinnostavista ketjuista oli ne viestit sitten tynkiä tai pitkiä.

14 tykkäystä

Jos kirjoitukseni on vetäissyt sinulle herneet nenuun niin laita toki palaute tänne. Vilpittömät pahoittelut kirjoitukseni pituudesta ja perustelu-yrityksistä. Tyypillistä narsismia. Olen palstalla uusi, perustelemattomat ja provoilevat one-linerit ovat vasta tulossa. Mutta tämäkin viesti jo “parempaan” suuntaan.

11 tykkäystä

Ei kannata ottaa liikaa itseensä / henkilökohtaisesti. On meitä novellin kirjoittajia täällä useita. Aikalailla säännöllisin välein tässä ketjussa on joku “kirjoita lyhyemmin” -vääntö menossa. (Mikä on jopa hämmentävää näin btw. Montako kertaa sama keskustelu, samoin argumentein, samoin johtopäätöksin ja pääosin jopa samojen kirjoittajien kesken pitää käydä?)

Mutta jatka @TRA hyvältä tuntuvaan tyyliin. Ansiokasta, mukava lukuista tekstiä olit saanut tuonne peliesitykset -ketjuun väännettyä. Vaikka sitten muodossa, joka tuntuu olevan kauhistus monille jostain syystä…

6 tykkäystä

@rinne @TRA kyseessähän oli siis julkinen palaute, joka on osoitettu yhdelle käyttäjälle. Kumpikaan teistä ei ole kyseinen käyttäjä, joten painakaa päässänne ignore-nappia. Tämä siis viestin kirjoittajalle @trasat, viestisi on tullut perille ja kuitattu.

@rinne @TRA @peterra ja muut pitkien viestien kirjoittajat.

Voin avoimesti myöntää, että minä olen ollut yksi suurimmista räksyttäjistä välillä. Mutta laitan nyt selvennyksenä omalta osaltani vielä kerran.

Ei minua häiritse pitkät viestit, kun niissä on asiaa ja ne on hyvin kirjoitettu. Innostunhan itsekin joskus pitkiä viestejä kirjoittamaan. Teidän kaikkien viestejä on mukava lukea ja pitkissä viesteissä itseäni ärsyttää vain ja ainoastaan yksi asia.

Toisto.

Nykyään tosin lopetan pitkän viestin lukemisen, jos koen, että olen samassa viestissä jo kertaalleen lukenut saman asian hieman eri sanan kääntein. Eli olen siis oppinut olemaan tuon asian kanssa.
Antakaa puolestani mennä ja tulla, niin paljon tekstiä kuin hyvältä tuntuu. Nykyään useammat pitkät viestit luen loppuun, koska niissä on asiaa.

Jos teitä ärsyttää pitkistä viesteistä kommentointi, niin yhtälailla monia saattaa ärsyttää tapanne puolustaa pitkiä viestejä. Meitä on moneen junaan.

Tämä aihe saa nyt toistaiseksi omalta osaltani jäädä. Ei tästä ole kuin luu enää jäljellä.

3 tykkäystä

Toisto on oikeasti kirjoitustekninen keino. Ymmärrän, että toisto ärsyttää, mutta toisto on oikeasti kirjoittamisen keino / tapa. Otan palautteesi asiasta vastaan.

Minäkään en jaksa enää puolustella tekstejäni, koska juuri nyt minulle on suurempiakin murheita kuin se, miten paljon toistan foorumeilla.

Annan ainoastaan yhden vastauksen tähän:

Toisto on ainakin minulle täysin tiedostettu ja valittu keino tuoda tekstiin lisää. Toisaalta se tapahtuu myös automaattisesti ja juontuu lähinnä tavastani kirjoittaa. Foorumilla notkuminen on minulle vapaa-ajan mukava harrastus ja viestien metatason jatkuva korjailu ja siitä puhuminen on minun mielestäni tylsää.

En jaksa keskittyä sellaiseen asiaan, joka tulee minulta luonnostaan vapaa-ajalla kohtuuttoman paljoa. En jaksa nähdä asian vuoksi niin paljon vaivaa, kun olen nopea kirjoittaja. Kirjoittaminen ja foorumilla notkuminen on edelleen vain harrastuksia ja kivoja tapoja viettää vapaa-aikaa. En halua tehdä tästä ajasta itselleni kärsimystä ja tehdä siitä työn kaltaista.

Se perusteluista. :slight_smile:

7 tykkäystä

Minäkin kirjoitan toisinaan ISON lampaanperseen arvoisia pitkiä itsenirakastamisviestejä. Siksi päätänkin tästä eteenpäin lisätä sanamäärän jokaisen viestini perään (Huom. En vastaa laskuvirheistä, kännykässä ei ole Wordia jolla tarkastaa sanamäärä). Lisäksi lupaan entistä tarkemmalla kammalla lisätä tl;dr-yhteenvedon narsistiviestien perään. Sen lukemalla voi sitten vaikka pienentää antamaansa lampaanpersettä.

Toki se on sanottava, että kyllähän Tapparan peliesitykset kaudella 2017-18 ovat voineet hyvinkin olla lampaanperseestä. (60)

6 tykkäystä

Epäilemättä ärsyttää. Se on ihan okei, helposti ymmärrettävääkin.

Voin myös sen verran avata taustoja, että ei minua ärsytä pitkien viestien kommentointi. Oikeastaan päin vastoin. Itse koen kielen mielenkiintoiseksi aiheeksi. Meta-keskustelu jostain lauserakenteista, teksti- tai argumentointityylistä, sanojen tai lauseiden merkityksistä jne. on aidosti mielenkiintoista. Ihmisten tapa käyttää ja ymmärtää kieltä on yllättävän monipuolinen ja kiehtova aihe.

Se, mikä esim. tuossa jäsenen @trasat palautteessa häiritsi, oli tyyli. Palautteen voi antaa leimaamatta muita narsistiksi. Ihan perusjuttuja argumentoinnissa. Argumentoidaan asian puolesta / asiaa vastaan, mutta ei hyökätä henkilöä vastaan.

En minä viihdy tappelemassa tuulimyllyjä vastaan, jos palsta / jokin palstalla ärsyttää. Itselläni on tapa sulkea palsta ja siirtyä tekemään jotain muuta. Palaillaan palstalle taas, kun fiilis on oikea.

Ei tämä ole niin vakavaa.

6 tykkäystä

Valvojat pistivät @trasat:in miettimään omaa ilmaisuaan olympialaisiin asti.

Pitkähköllä kokemuksella sanoisin, että yhteisölliset haasteet ajoittuvat aika tarkasti yksiin pelillisten haasteiden kanssa.

6 tykkäystä