Palautetta palstan henkilökunnalle

Yritän olla jatkossa tarkempi näissä keskusteluissa.

Älä välitä. Lippuja tulee melkeinpä kaikille, minultakin löytyy pari takataskusta. Tämä on varsin laadukas palsta, ja se johtuu hyvin pitkälti hyvästä moderoinnista. Välillä tulee lippu, joka tuntuu hieman epäoikeudenmukaiselta, mutta 99 % on täysin aiheesta.

12 tykkäystä

Juu palstaa en moiti yhtään tämä on loistava keskustelupaikka.siitä iso peukku! itsehän me nämä liputukset yleensä ansaitaan.

Joo - liputukset yleensä tulee ihan aiheesta :smiley: Sen sijaan viime aikoina olen huolestunut siitä, että nykyään en enää saa juurikaan offtopic-lippuja. Aikaisemmin ne olivat bravuurini. Offtopic ei vaikuta täällä kertyvään historiaan.

Sen sijaan se, mistä olen huolissani niin yhä useammin saan lippuja syyllä “sopimaton tai palstan sääntöjen vastainen.” Jonkin verran täälläkin on ns. harmaata aluetta, että joskus joku menee läpi ja toisaalla ei menekään läpi. Se on inhimillistä, mutta erityisesti sääntöjen vastainen sinänsä sekoittaa usein itseäni.

Nykyään niitä tulee kuitenkin jo sen verran, ettei enää jaksa edes oikein tehdä asialle mitään. Esim. koronavirusketju - on aika mahdotonta puhua koronaviruksesta puhumatta politiikasta ja ministereistä, jotka asioita hoitavat. Se onkin pitkälti sallittua, vaikkei ketju ole politiikan puolella. Kuitenkin raja saattaa ylittyä oudossa kohtaa. Politiikkaan liittyvä linkki ei olekaan sääntöjen vastainen, mutta linkin kommentointi on. Toki ei tämä nyt kellekään kritiikkiä ole, hyvinhän täällä moderoidaan, mutta ehkä sääntöjä voisi jossakin vaiheessa hieman täsmentää ja selventää & harmaata aluetta pienentää.

Jos ei ole lippua saanut, eipä ole paljon kirjoittanutkaan tänne, luulen mä. Taitaa olla ainakin yksi ohi aiheesta lippu itellä, vaikka aika vähän kirjoittelenkin! Eli olet oikeassa, ei kannata pahoittaa mieltä mokomasta, jos ei muuta niin lippu kertoo että viesti on luettu ja herättänyt tunteita (monikossa koska yksi lippu ei vielä muistaakseni saa mitään aikaan).

Petri Kontiola osiossa viestini liputettiin piiloon? Miksi?
Mielestäni ei ollut harhaanjohtava tai muutenkaan väärä.
Kyseinen sovellus (livetulokset) osaa arviolta sadasta tapauksesta 99 oikein pelaajavaihdoksissa ja itse käytän tätä enemmän kuin muita lätkäsivuja. Jos laitoin kuvan ohjelmointivirheestä tai jopa heidän tiedostaan niin heti sivuutetaan. Kyllä huhuille, tiedolle tai virheille pitäisi antaa tilaa palstoilla. Eikä säännöt kieltäneet tuota kun katsoin ne läpi. Ihmettelen tiukkaa linjaa.
Ja jos mietteet ja kuvat ovat liikaa niin on kyllä ihme…

Mielestäni on hieman hanurista, että tapana on liputella viestejä, joista ei pidä. Senpä takia liputussysteemiä pitäisikin muuttaa siihen suuntaan, että häiriökäyttäytymistä yms. räikeitä sääntörikkomuksia liputettaisiin.

1 tykkäys

Joo, olet mielestäni asian ytimessä. Just siksi pelkkä lippu ei riitä, eikä saa riittääkään, toimenpiteet hoitaa henkilökunta JOS tarvetta on, ja liputukset vaan nostaa ko. viestin henkilökunnan luupin alle, näin olen ymmärtänyt tämän palstasoftan toimivan.

Jokainen palstalle lisätty kuva lisää mm. palvelinkustannuksia, joten on hyvä miettiä tuoko laitettu kuva niin paljoa sisältöä palstalle, että sellainen kannattaa laittaa (lisäksi päälle Copyright -asiat).

Ulkoisia palveluja, kuten Imgur -kannattaa suosia.

https://tappara.co/faq

§9. Kuvien käyttö

Kuvien lisääminen on mahdollista joko lähettämällä se liitetiedostoksi, tai kopioimalla linkki Imgur -kuvapalveluun.

• Kuvan tulee olla ketjun sisältöön olennaisesti liittyvä ja siihen lisäarvoa tuottava.
  • Ns. meemit ja muut itsensä ilmaisuun käytetyt, mutta sisällön kannalta epäolennaiset kuvat eivät ole sallittuja.
  • Käyttäjä on itse laillisessa vastuussa kuvan tekijänoikeuksien noudattamisesta.
  • Jos lähetät kuvan liitetiedostoksi, varmistu sen asianmukaisesta resoluutiosta ja optimaalisesta kuvaformaatista/tiedostokoosta. Korkean tarkkuudet PNG-kuvat ovat huomattavan isoja tiedostoja, jotka lisäävät suoraan palvelun ylläpitokustannuksia.
1 tykkäys

Lisään vielä tuohon @iceman sanomaan, että käyttäjät voivat tietyin edellytyksin liputtaa viestin piiloon ilman henkilökunnan hyväksyntää.

Näin kävi tässä tapauksessa.

1 tykkäys

Jaaha. No… meikä koittaa muistaa tämän.
Ossaakko sanoo minkälaiset palvelinsysteemit tällä servulla on ja paljonko ne ylipäätänsä kestää kuormitusta?

Paha sanoa, kun siirryimme juuri Discoursen kehittäjän hoteisiin:

@ljpp varmaa osaa vastata parhaiten näihin kysymyksiin.

1 tykkäys

Kiitos tiedosta.

@iceman

Kuvat eivät ole sinänsä kuormituskysymys, mutta kasvattavat tietokanna kokoa, joka oli siirtovaiheessa jo yli 50 gigaa. Mitä resurssehin tulee niin takana on konesali jossa meitä palvelevat mm. 3 web-palvelinta ja 2 tietokantapalvelina, joiden lisäksi vararesurssit ja muuta roinaa.

Ja ylipäätään tämä on perinteinen keskustelufoorumi, jossa kirjoitettu sana on keskiössä ja siksi kuvia käytetään vain jos ne tuovat merkittävää lisäarvoa.

2 tykkäystä

Kannattaa myös huomata, että etenkin perustavien asenneperiaatteiden suhteen neutraaleissa aiheissa tärkeää on usein se, kuka postaa; ei vain tai niinkään se, mitä postataan.

Joskus viestini poistettiin vitsiketjusta. Perustelut oli tyyliin, et Sannan nimi mainittu. Ja vaalit ovella. Nyt saa vitsailla, mikä on ihan oikein. Vituttaa vaan tommoinen kaksinaamaisuus.

E: Enkä odota edes tähän mitään vastausta.

2 tykkäystä

Muista henkilökuntalaisista en tiedä, mutta minä en voi poistaa viestejä, joita en ole lukenut. Kävin nyt katsomassa mistä kyse ja poistin ne.

Mulla on tällä hetkellä lukemattomia viestejä 585 ketjussa. Eli käyttäkää sitä liputusnappia.

2 tykkäystä

En halua liputtaa, koska ei ollut tarvetta. Ei nyt maailman hassuimpia viestejä, mut se ei taida olla syy liputukselle :relaxed:

@Kilo oli nopeasti tilanteen tasalla ja sulki Kontiolan ketjun :+1:

3 tykkäystä

Mites tuolla Tuukka Rask Ilvekseen ketjussa tuo mun viestini poistettiin, kun olin ottanut screenshotin viaplay Sportin uutisesta? Siis yritin tavata sääntöjä, niin meneekös se johonkin tekijänoikeus juttuihin ottaa moisia kuvankaappauksia tänne? Pahoittelut erheestäni, mutta jottei toistu, niin viitsisikö henkilökunta vääntää tyhmälle rautalangasta.

1 tykkäys