Jos on lihaskalvoa tai muuta jumia lihaksessa, niin itse olen todennut että paras apu on rullata ulkoreittä fitnesrullan päällä (suunilleen polven ja pakaran väliä).
Jos ei ole fitnesrullaa, niin sitten voi kokeilla mestishierontaa. Eli joku kaulin tjms. kaapista mukaan ja sen kanssa saunaan ja siellä rullaat ulkoreittä niin hyvin kuin pystyt.
Edit. Ai niin ja huom. saunan on syytä olla myös lämmin (saunaa ei käytetä siihen että saa rauhassa tehdä, vaan saunan funktio on lämmittää lihaksia).
Suomi-sarja -hierontaa olisi voinut kokeilla lainaamalla kaverin saunaa, mutta sekin tosin vaatii oman kaulimen
Tennispallokin on varmaan tyhjää parempi, mutta fitnesrulla on sen verran yleishyödyllinen että suosittelisin jonkin perusmallin hommaamista. Esim. joku tällainen ajanee asian mainiosti:
Empä muuten ollut ikinä tällaisesta kuullutkaan, mutta totta tosiaan niin sitä Kuntokaupan videollakin sanotaan että raajojen rullauksessa aina voimakkaampi paine “sydämeen päin”.
Jep, toi rulla on hyvä väline kunhan käyttää oikein. Ja toi sydämeen päin on hyvä lisäys, koska joku rullaa käsiäkin, jotka voivat olla ties missä asennossa.
Sä kuvailet vähän ympäripyöreästi - tavallaan kun ei tiedä mitä teit treeneissä, muutakun pyöräilit/ juoksit.
Ja tennispallo käy omatoimiseen hierontaan hyvin, tosin se joustaa ja siksi se hieronta saattaa olla enemmän painamista.
Jos ton kertoman perusteellä pitäs tehä etädiagnoosi, niin veikkaisin jonkun aiemmin tekemäsi harjoitteen/ harjoitusten sekä riittämättömän lihashuollon yhdistelmänä tullut ylirasitustila. Kun lihas ja sitä käskevä hermoto ei osaa päättää, ollako levossa vaiko ei - se saattaa antaa vähän omia signaaleitaan. Siksi elonhiiri-tyyppinen oireilu on hyvin tavallinen. Hae venytyksiä etureidelle/ reiden ulkoayrjälle mikä kohdentuu kipukohtaan ja nautiskele 30-60 sek/ venytys pitäen tunteen koko ajan kuitenkin ”miellyttävänä”. Jos kylmäpakkausta löytyy 2-3 krt päivässä kipukohtaan 15 min kerrallaan (ei paljaalle iholle). Uskoisin, että noilla pääset alkuun.
Jos vaiva uusii säännöllisesti, jotain treeneissä tarvii muutta (tekniikka/ rasitus/ metodit/ lihashullot)
Pyöräily oli ihan rauhallista arkipyöräilyä, jolla siirryttiin paikasta A paikasta B.
Juoksulenkki kesti n. 20 minuuttia ja kyse oli tasatahtisesta juoksusta. Juoksualustana oli pääsääntöisesti asvalttia, muutama pieni polku sisältyi matkaan.
Lihaskuntoon sisältyi punnerruksia, hauiskääntöjä, lankutusta, istumaannousuja sekä kyykkyjä. Siihen päälle käsien ja jalkojen venyttelyt.
En usko, että tästä oli kyse. Olen jo pitemmän aikaan vetänyt rytmillä, että arkena harjoittelua ja viikonloppu on vapaata. Uskon kehoni jo tottuneen tuohon rytmiin.
En siis tällä tarkoita harjoittelurytmi, toki sekin voi olla. Tarkoitan, että on monta syytä, jotka voi aiheuttaa hermostolle tilan, ettei se tiedä mitä sen pitäisi tehdä. Huono palautuminen, yksipuolinen harjoittelu, riittämätön huoltotoimi… you name it. Jopa ravintoaineiden puute.
Ja sivuhuomiona: vaikka elimistöä totuttaisi mihin, me emme ole Benjamin Buttoneita. Siksi vanhentuessamme elimistöstä tulee jatkuvasti kyvyttömämpi kompromisseihin vs. nuoruus/ lapsuus. Näin se rankaiseekin ”virheistä” koko ajan enenevissä määrin.
@Treppu Tuli muuten mieleen, että tommonen oire voi johtua myös huonosta sisäilmasta tai vaikka siitepölyallergiasta. Nythän on hyvin siitepölyä ilmassa. Ooks allerginen vaikka lepälle?
Jotain allergioita siitepölyyn mulle on todettu. Tosin ne ovat rauhoittuneet jonkun verta lapsuudesta. Lapsuudessa oireet olivat nenän ja silmien vuotaminen.
Muita mahdollisia allergiaoireita ei ole nyt näkynyt.
Leppä aloitti kukintansa leudon talven seurauksena jo tammikuussa ja kukkii nyt koko maassa ja koivu on alkanut kukkia aivan eteläisimmässä Suomessa. Eli siitepölykausi on alkanut (ei kovin hyvä yhdistelmä näin epidemian aikana allergiat).
Joo, ja lisäks tulee näinä aikoina sellainen hengitykselle merkityksellinen juttu kuin katupöly. Siinä voi olla mitä tahansa.
Edit. Siis en ole lekuri. Jäsenkorjaaja olen ollut toistakymmentä vuotta ja esim. edellä mainittuja vaivoja on mietitty kymmenien asiakkaiden kohdalla.
Kävin tällä viikolla ekg tutkimuksessa. Laitteen automaattitulkinnan mukaan minulla on ollut infarkti. Onkohan yleistäkin? Lääkärin mielestä ei mitään paniikkia. On kuulemma tarkoituksella laitettu herkälle asetukset ja tämän takia tulee näitä konediagnooseja.
1 tykkäys
Kahvanaama
(-Sry about the sticky kalvo`s here-)
301
Lääkäri lääkäri, mikä minulla oikein on?
Tiistaina olo tuntui erittäin lievästi nuhaiselta, samoin jälkeisinä päivinä (ei tosin enää perjantaina tai nyt).
Lisäksi kuvailin toista oiretta sellaiseksi, etten oikein voi keskittyä aka aavistuksen verran sekava olo : Hieman tuntuu siltä että aivan ohut vanne kiristäisi ohimon seutua, ei häiritsevästi vaan edelleen vain hieman. Olo ei ole siis perinteisesti lainkaan kipeä, vaan lähinnä häiritsevä.
Mietin että onko minulla kertynyt jotain limaa johonkin vai onko kenties silmien kanssa jotain ongelmaa? Näinä aikoina mitkään oireet eivät ole hyvästä, tosin olin omaehtoisessa karanteenissa kotosalla viikolla vaikkei tämä sitä koronaa olekkaan.
Aloitin tuossa noin kuukausi sitten Elvansea Adult syönnin, nyt annostus nostettiin 1-2 kpl aamulla 30mg. Tämä lääkitys vain siksi koska löytyy tuota ADD/ADHD taustaa ja tietyt teoria aineet on sen verran tuskaa ettei ilman näitä niistä selviä, no unettomuuttahan tuo valitettavasti aiheuttaa, eilen määrättiin sitten Tenox 10mg ei kyllä mitään vaikutusta itellä nukkumiseen.
Onko tällä palstalla semmosta lääkäriä joka osaisi ehdottaa nimenomaan iltalääkkeeksi jotain järkevää, missään työelämässä en tarvi näitä ADHD lääkkeitä, Mutta viime elokuussa aloitin opiskeleen uutta alaa. Nyt on vaan iltasin se ongelma, unta toki saa mutta siinä kestää liikaa aikaa. Joten jos löytyy jtn järkeviä ehdotuksia nii vastaan otetaan ja huom vain väliaikaseksi ajaksi, tarkoitus on hoitaa nämä teoria hommat pois alta, että pystyy itse työhön keskittyyn sitten tässä kunhan aika on oikea.
Voi vaikka pistää yv tai jtn jos löytyy ammattitaitoa asiasta.
Tenox on jännä lääke, itse en saanut siitä mitään muuta kuin turran olon ja pään sekaisin, mutta unta se ei tuonut. Voisit pyytää lääkäriäsi kirjoittamaan sinulle reseptin Somnor 10Mg:tä. Kyseessä on ns. Z-lääke, eli lääkkeen puoliintumisaika on huomattavasti lyhyempi kuin esim Tenoxilla, ja se on myös vähemmän koukuttava.
Sitten on ketiapiini ja doksiapiini-pohjaisia lääkkeitä, jotka toimivat uneen. Ne ovat itse asiassa vanhoja masennuslääkkeitä, joita käytetään pieninä annoksina unettomuuteen.
Somnor voisi olla yksi lyhytaikainen ratkaisu unettomuuteesi.
Onko jollain kokemusta kiropraktiikasta ja kiropraktikoista? (Tampere)
Alkaa menemään hermo tähän alaselän kipuun, joka ei näytä iän myötä helpottavan - päin vastoin. Selkävaivat lopettivat jo loistokkaan kaljaliigauran, mutta nykyään alkaa häiritsemään jo kevyempääkin harrastelua ja tietysti myös arkea.
Kiropraktiikka kiinnostaa siksi että selkäkipujen suhteen työterveyslääkärit ovat täysin turhia (buranaa ja lepoa) ja -fyssarit melkein yhtä onnettomia. Vähän vääntelevät jäseniä johonkin suuntaan ja sitten jumppamoniste mukaan. Minulla on niitä jo metrin pino.