Palstalla lääkäreitä?

Kiitokset! Tutustunpa asiaan.

Kiropraktikkokin voi lisänä auttaa jos ranka on ihan joikelissa. Mulla helpottanu niska/selkä kun aloin käymään Tastin Niklaksella (myös mm. Tapparan joukkueen kiropraktikko). Lisäksi hyvä hieroja jolla on käsitystä faskia-pisteiden aukaisusta auttaa varmasti tilannetta. Fyssari auttaa sitten myös siihen miten ne ennaltaehkäistään.

Itse hankin Highrollerin ja Highballerin. Jälkimmäistä olis tarkoitus testata tänään vasemman lavan jumin avaamiseen.

2 tykkäystä

Poltin tänään käteni pahasti. Kuulu tsiih ja käryävän nahan haju täytti keittiön. No ensiapuna tietysti kylmä vesi, mutta sitten laitoin hunajaa, se tepsii paremmin kuin yksikään palovoiteista mitä oon kokeillut. Kaverilta oon konstin kuullut ja selittikin miksi se toimii, mutta enhän mä muista. Joka tapauksessa, nyt ei yhtään kipua, huomenna muutama vesikellukka.

Yks itseni hyväksi havaisema “palosalva” on saippua, siis vettä ja sopivasti saippuaa. Vie kummasti kipua. Opiskeluaikoina asuin kimppakämpässä yhden tulevan lääkärin kanssa ja ainakaan hän ei osannut sanoa asiaan mitään. Enpä ole sen jälkeen koskaan mitään selityksiä kysellyt. Tiedän vaan että tuo toimii!

2 tykkäystä

Palovammat on pitkäaikaisia ’ystäviä’ ja jättää arpia. Kannattaa katsoa, ettei tulehdu (märkii) ja ottaa särkylääkettä.

1 tykkäys

Veden ja saippuan tehon voin allekirjoittaa itsekin! Olivat kultaakin arvokaampia paprikasumutteen jälkeen. :sweat_smile:

1 tykkäys

Joo, oon joskus saanut koko kesän riesan pienestä palovammasta joka pääsi tulehtumaan. Mutta hunaja tuntuu tepsivän siihenkin, ilmeisesti hunajassa jotain antiseptistä?

Palovammat ovat yllättävän kiusallisia ja arvet ikuisia.

2 tykkäystä

Joo kyllä niistä huolta täytyy pitää. Jos isolle alueelle tulee, on jo hengenvaarallistakin.

1 tykkäys

Hunaja tappaa bakteereja,siinä on myös sinkkiä joka hoitaa haavoja.Apteekissa on myös joukko hunajavoiteta saatavilla. Koiraihmiset tietää ainakin Vetramil voiteen jolla hoidetaan koirien tassuhaavoja.
Moni vanhus hoitaa hunajalla vaikka mitä.

2 tykkäystä

No niin kiitos! vähän tätä hainkin, eli asiantuntijan tukea asialle.

1 tykkäys

Kyllä vaan ja iho on yleensä aliarvostettu elin. Perusteetta.

1 tykkäys

Tästä hunajaniksistä täytyy ottaa koppi kun seuraavan kerran nakit palaa jossain.
Kiitos jo etukäteen @tatesulo

1 tykkäys

Jep. Taidan lähteä laittamaan levyn päälle… no ehtiihän sitä.

5 tykkäystä

Iho taitaa kuitenkin olla ihmisen suurin “elin”. Paitsi pinta-alaltaan myös painoltaan. Yllättävää, mutta näin muistelisin.

2 tykkäystä

Näin jälkeenpäin naurattaa vaikka aikanaan ei todellakaan naurattanut.
Poltin perseeni kiukaassa kun oltiin porukalla saunomassa ja otettiin siinä sivussa vähän olutta.
Onneksi asun kaupungissa ja silloin ei ollut hunajaa.
Olis siinä ollut naurussa pitelemistä jos olisi perse tervattu hunajalla ja aamulla olisi herännyt siihen kun joku nuolee sitä hunajaa pois.:joy::joy::joy:

5 tykkäystä

Saippua on siitä hyvä, että se löytyy aina varsin läheltä. En osaa sanoa miten muuten vaikuttaa paranemisprosessiin, mutta sama lienee hunajan kanssa. Vakavampi palovamma ja ilman muuta lääkäriin. Mutta pienemmissä, tavallisissa palovammoissa, saippuointi vie kyllä kivun varsin hyvin. Sen olen monta kertaa kokenut.

Hunajan suhteen on aika monia uskomuksia. Hiljattain yksi tuttu sanoi olleensa tulossa flunssaan, joi pari lasillista kuumaa hunajalla terästettyä juomaa. Ja kappas vaan, flunssaa ei tullut. Kotioloissa itsekin käytän jonkun verran hunajaa. Syön semmoisenaan ja välillä korvaan sokerin kahvissa tai muussa juomassa hunajalla.

Todella harvoin mulla on kyllä flunssaa sitten ollut. Paitsi 2017 toukokuussa, kun todella surkeassa kelissä kylmetyin Montenegron ja Albanian välillä tehdyllä venereissulla Shkoderin lintujärvellä. Silloin kyllä veneen miehistö tarjosi lämpiksi pontikkaa ja hunajaan dipattavia pullanyyttejä. Nuo lääkkeet ei silloin tepsineet ja kotiin palattua oli vielä viikon verran jonkunlainen köhä päällä. No, mikään ei taida olla 100%:sta. :wink:

1 tykkäys

Tiedänpähän nyt mihin purkkiin nakkini tungen seuraavan palovamman sattuessa kun kaapista löytyy hunajaa.:slightly_smiling_face:

Palovammaan hunajaa tai saippuaa… ??? Ehkä jos on pintaa hiukan kuumottanu niin sama kait mitä siihen laittaa. Mutta palovamma on liiallisen lämmön vaikutusta kudoksiin ja silloin pitää jäähdyttää. Kylmä vesi on useimmiten paras jäähdyttäjä. Palovamma-aluetta ei kannata peittää “voidemaislla” aineilla koska ne eristävät palovamma-alueen ja se kuuman aiheuttama vaikutus voi jatkua syvemmälle kudoksiin.
Jos “palo” on muuta kuin celsius-asteita niin sitten se hunaja on paras… :slight_smile:

Jos tässä on tullut väärinkäsitys, niin kylmällä vedellä minäkin aloitan. Ja nopeasti! Se on kuin eräänlainen selkäydinreaktio. Onneksi ei ole koskaan palanut kovin syvälle kudoksiin. Ne vaatii aina ammattihoitajaa. Mutta pinnallinenkin palaminen tekee aika kipeää. Muillakin kuin lapsilla. Ja siihen kivun lievittämiseen ole käyttänyt saippuointia. Puolikin tuntia kun siinä on, niin pahin on ohi.

Chilin syömistä en ole tuohon kokeillut, mutta muutenhan se kapsaisiini kyllä tuntuu kipua lievittävän. Joskus on sitä tullut pienempään lihas- tai nivelkipuun hetkellisesti käytettyä. Ja helpottanut on, kun ei muuta ole juuri siinä ollut käsillä.