Nyt mennään vähän ohi aiheen, mutta sallin sen itse itselleni, koska tämä ketju on kuitenkin lyhytaikainen (ratkaisu tulee tänään).
Kaikenlainen ulkopelillinen kohina on tässä vaiheessa kautta normaalia. Ilman sarvia ja hampaita, Ilves on toista kertaa välierävaiheessa vähään aikaan, joten asia ei ehkä ole tullut niin tutuksi. On nähty mitä ihmeellisempiä kohuja, tuomioita, viheltämättä jättämisiä, mediapeliä, huhujen levittämistä, someissa kohistaan jne. Yksi oudoimpia ehkä koskaan oli KalPan ns. Ontuva Juntunen. Itse olen yllättynyt siitä, että se on tämä sarja jossa velloo, eikä se jossa pelaa pääkaupungin seura.
Tämän sanottuani, jostain kumman syystä se oli Ilves ja Pennanen joka mediapelin aloitti, piti arvopuheensa ja siten kiinnitti kaikkien huomion vihellyksiin ja viheltämättömiin. En ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt miksi niin teki. Meillehän saman teki Ässien Pasi Kaukoranta 2013, masinoimalla väitteet “liaanikiekosta”, joka oli 100% päinvastainen kuin kenttätapahtumat. Karri Kivi on myöhemmin kertonut tämän olleen Pasin idea ja itse olleensa mediavaikuttamista vastaan. Ässät oli silloin underdog ja kaikki kivet piti kääntää, mutta miksi Pendo lähti tähän vahvassa ennakkosuosikin asemassa? Nyt sitten tulee meemiä ja kommenttia niin että koko Internet räjähtää ja itse peli jää taustalle.
Noniin, se offareilla hiihtelystä. Pysyn kannassani että tuollainen polvella painaminen ei ole normaalia, vaikka se ei välttämättä ole yhtään sen vaarallisempaa kuin poikkarilla runnominen ja liike ei näytä voimalliselta. Liigalla on nyt paikka lähettää viesti, että jälkipelirottailusta voi tulla ja jos tulee, niin se on vain Bloodin tyhmyyttä.
Taidankin vetää loppukauden Bloodin Tappara paidan kanssa. Ei voi kun tykätä tuosta äijästä joka on päässyt noin kovasti Ilves perheen ihon alle.
Ja itse tilanteeseen. Jos vertaa vaikka Jürgensin poikkari rankkuun, niin siinä isku tulee kyllä suoraan niskaan. Tässä näyttää enemmän siltä että Blood painaa mailan/käden maassa olevan Suomen niskaan ja pitää sitä siinä. Ei runno niskaa/päätä mailalla/kädellä. Ja sitten tuo jäästä nousu, jossa menee sekunniksi Suomen selän päälle polvillaan. Samanlaista tilannetta näkee kutakuinkin jokaisessa pelissä maalinedus tilanteen jälkeen… Tästä jos annetaan rankkua, niin tulee loppukevät kiireistä aikaa kurinpidolle.
Hirveä valitus kuinka Ilvestä suositaan. Kurinpitokäsittelyllä ei ole mitään merkitystä, jos ei tule pelikieltoa…
Ja miten nämä sataan kertaan laitetut tosi hauskat Suomi-filmi- jutut liittyvät mitenkään tähän tilanteeseen? Ei haittaa, mutta menkää johonkin toiseen ketjuun puhumaan niistä…
Ei kai kenellekään ole tullut yllätyksenä että Suomi filmaa? Se on tehnyt sitä iät ja ajat. Ja joukkuehan on usein kapteeninsa näköinen. Ei liity kylläkään tähän tilanteeseen, mutta lukemattomiin muihin. Ja Pennanen voi työntää arvot p…seeseensä, nolo tyyppi.
Aina eli hienot kaksi kertaa, ja mitäs Suomi tässä tekee? Edellisessä huonoa tuuria, tässä makaa jäässä. Suomihan näihin syyllinen toki on. En ole siis mitään pitkiä pelikieltoja vaatimassa, mutta ihmettelen näitä kommentteja…
Kyllähän tämä keskustelu on käynyt aika raskaaksi tietyiltä osin, vaikeaa enää löytää itse tilannetta käsittelevää debaattia kun nyt väännetään jostain Ilveksen ja Pennasen mahdollisista osallisuuksista ja aiemmista tapahtumista. Tästä itse Bloodin kurinpidon käsittelyyn joutuneesta tilanteesta olisi mukava lukea ihan asiakirjoittelua kun tilanne ei selkeästi ole se kaikista yksioikoisin tuomittava ja se luo paljon pohjaa jaella mielenkiintoisia vaihtoehtoisia näkökulmia.
E. Toki siitä saa keskustella että mitkä syyt johtivat tilanteen etenemiseen kurinpitoon mutta juttu on jo osittain lipsunut aikalailla provoiluksi.
Kun vertaa tilannetta siihen miten em. Lehterää on saanut ottaa runkosarjan lopussa ja nyt eikä niistä mitään koskaan annettu niin miks nyt pitää muuttaa “sääntöjä”.
Arvasin, että joku tarttuu tähän vastaavanlaisella hassuttelulla. Mutta joo, on kyllä niin kova pelaaja että ei vastustajat saa pysäytettyä muuten kuin rikkomalla.
No kun edes jotenkin pysyttäisiin ketjun aiheessa ja hyvän rakentavan keskustelun perusteissa niin se olisi jo kova juttu. Kyllähän itse tilanteesta tietenkin saa väritellä, juurihan minä tuossa valittelin että nimenomaan siihen ei nyt keskitytä tarpeeksi.
Itse tilanteesta, en mitenkään kyllä näe että tästä voidaan ainakaan Liigan vankilasääntölinjalla tuomita pelikieltoa. Kyseenalaista ei ole se että oliko temppu hieman ruma, tämän myönsi Blood itsekin mutta pienillä minuuteilla olisi pitänyt mahdollinen rankaiseminen hoitaa ottelun ollessa käynnissä ja eteenpäin. Valitettavan paljon tämä tuomio saattaa kuitenkin nojata lauantaisen Lahden ottelun tapahtumiin ja sen jälkipyykkiin. Onneksi kuitenkin Suomi on pelikunnossa, edelleen.
Tämä ketjun aiheesta: kurinpitoon vetäminen on hieman omituinen case. Toivottavasti aiemmat tapaukset eivät vaikuta mihinkään, vaan tilannetta katsellaan omanaan. Pakkohan se on luottaa noiden Sampon & co. ammattimaisuuteen, vaikka se joskus vaikeaa olisikin.
Keskustelukulttuuri on todellakin mädännäistä. Jopa täällä. Se edellinen kurinpitoon mennyt “taklaus” oli tilanne, jossa iso damage oli todella lähellä. Koitetaan nyt olla edes vähän iloisia siitä, että Suomi on edelleen kentällä meitä viihdyttämässä eikä pyörätuolilla johonkin kuntoutukseen menossa. Ja ennen kaikkea miehen itsensä puolesta.