Playoffs 2017, välierät: Tappara - HIFK

Olen fani. Maalit ja ryminä on kivaa, mutta vielä enemmän minä nautin voittamisesta. Tapparan jääkiekko tarjoaa tätä lääkettä ja se saa hymyn huulilleni. Sitä paitsi lauantain pelissä oli mielestäni erittäin viihdyttävää katsoa, kuinka HIFK takoi päätä seinään keskialueen trappiin ja toimivaan oman alueen puolustukseen. Tappara piti pelin kylmästi hallussa ja tappoi sen. Katsoessa tätä toimivaa konetta minä nautin seesteisestä vamuuden tunteesta: “kaikki menee suunnitelman mukaan.” Minä en ole edes mikään pelitapaguru - suurin osa jääkiekon taktiikoista menee täysin ohi, koska en ole itse koskaan jääkiekkojoukkueessa pelannut.

9 tykkäystä

Tappara on selkeästi tuhoomassa. Täältä niin vähän ponnahtaa yhtään yksilöä edes pinnalle. Jännä homma kun tänne halutaan tulla muualtakin tuhoamaan omaa uraansa!

Tuntuu toisaalta oudolta, että ollaan tällä hetkellä otettu Kärppien saappaat. Yleensä niiden touhuja kadehditaan isosti. Tuomarit suosii ja rahalla vain menestytään…plaaplaa! :smiley:

3 tykkäystä

Ja sit Tapola yrittää peitellä suunnitemaansa Suomen jääkiekon tuhoamisesta päästämällä silloin tällöin pelaajia NHL:n kehittymään. Törkeetä törkeetä. Grande stroganof.

5 tykkäystä

Tulipa käytyä intohimoisen HIFK fanin kanssa sufeella. Tietty sitten eilistä peliä siinä sivuttiin. Kyllä seppä ainakin oli sitä mieltä eilisen pelin “tylsyydestä” ja Tapparan pelistä ylipäätään, että haluaisi HIFK:n pelaavan samanlailla.
VOITTAVASTI.

Ipa fanit nyt voikin jättää puheet väliin, mitä tulee maalinESTOpelistä :wink:

2 tykkäystä

On muuten kohtuu absurdia väittää Tapparan tuhoavan suomikiekon tai pelaavan tylsää lätkää. Esim. tässä sarjassa, kun vertailee pakkien kykyjä rakentaa peliä kiekollisten taitojen avulla tai hyökkääjien taitoa pienessä tilassa, ei Tappara ainakaan häviä kummassakaan Hifk:lle. Se, että riisuu toisen aseista hyvin organisoidulla puolustuspelaamisella ei ole tylsää, se ettei toinen löydä keinoja murtaa organisoitua puolustusta, saattaa sitä olla.

4 tykkäystä

Tänään taas mennään. Hifk tulee varmasti kovaa alussa pääle ja hakee erityisesti painetta Tapparan pakeille. Tapparan tulee selvittää tuo alku rynnistys ja mitä pidemmälle ottelu etenee, sitä parempin se menee mielestäni Tapparan pussiin. Varsinki Tapparan tulee tylsyttää Hifkin into tiiviillä viisikko pelillä ja sitä kautta ehkäpä turhautumisia Hifkin pelaajille.

Hankala se on tämän vuoden Hifkistä sanoa mitä sieltä on tulossa. Vaarallinen nippu on kumminki kyseessä ja löysiä ei juuri parane antaa. Enkä usko, että Tappara lähtee ylimielisesti Nordikselle tänään pelamaan, vaan alusta asti ollaa jämäkkiä ja tapetaan pelin kulku sitä kautta. Ylivoima ja alivoima on kyllä tänään myös tärkeässä roolissa ja viime pelissä se meni hieman neppailuksi Tapparan osalta. Alivoima on mielestäni ollut Tapparalla hyvää, Hifkistä en osaa sanoa miten oli yli ja alivoima tuossa Tepsi sarjassa?

Domi on siis pelannyt vähän yli 9 erää nyt ilman yhtään takaiskua. Kova suoritus olisi kyseessä, jos pystyy tämänkin pelin pitää nollat, mutta uskon kyllä Hifkin tekevän sen yhden tai kaksi maalia tänää. Tapparalla on onneksi voittava maalivahti tällä hetkellä ja en usko, että Lankinen pystyy samaan. Joka tapauksessa kaksi aika kokematonta maalivahtia on maalissa, mutta kakkosena kummallakin kunnon konkarit, liekköhän saavat yhtää peliaikaa tässä sarjassa.

Vähän sitte tilastoja tähän miten on kummanki joukkuuen pudotuspelit alkaneet.

Tapparan Top 5 pistemiehet.

Veli-Matti Savinainen 8o 3+2=5p
Otso Rantakari 8o 1+4=5p
Sebastian Repo 8o 3+1=4p
Jani Lajunen 8o 1+3=4p
Jukka Peltola 8o 1+2=3p

Hifkin Top 5 pistemiehet

Roope Hintz 9o 2+5=7p
Corey Elkins 9o 2+5=7p
Joonas Raks 9o 3+3=6p
Teemu Eronen 9o 2+3=5p
Juuso Puustinen 8o 2+2=4p

Haapala ja Aaltonen ovat kumpikin sijalla 6 ja uskon kyllä varsinki Haapalan nostavan itseään ylös Tapparan sisäisessä pistepörssissä. Savinaisesta on taas tulossa Tapparan tärkeimpiä miehiä, kuten oli runkosarjassa. Hifkillä taas monilla pelaajilla on noussut taso runkosarjasta, sielä on ne Top5 ketä sielä odotetaan olevankin.

Sitten. kun puhutaan ylivoimasta sekä alivoimasta.

Hifk on pässyt 26 kertaa ylivoimalla Playoffien aikana. Ylivoiman onnistumisprosentti on vain 3,85% eli vastasin itselleni tuohon ylimpään kysymykseen. Todella surkeaa ylivoimaa ja Hifkin pelit tulee kyllä päättymään Tapparaa vastaa, jos prosentit ei ala nousta. Peräti 43min on Hifki tarvinnut yhden ylivoima maalin tekemiseen. Eli lähes koko pelin saavat jauhaa, että saavat maalin tehtyä.

Tappara on puolestaa päässyt 19 kertaa ylivoimalle ja onnistumisprosentit ovat ihan ok. Tapparan onnistumisprosentti ylivoimalla on 15,79% Playoffien aikana. Kumminki huomattavasti parempaa mitä Hifkillä ja Tappara tulee varmasti nostamaan prosentit sinne 20% hujakoille. Tappara on tarvinnut ylivoimalla 11 minuutti keskimäärin yhtä maalia kohden.

Alivoimat ovat puolestaa kummallakin sitte kunnossa.

Tapparan on joutunut alivoimalle 19 kertaa ja tappanut jäähyt 89,47% onnistuneesti. Eli varsin hyvää alivoimaa. Hifk on joutunut alivoimalle 29 kertaa eli 10 kertaa enemän kuin Tappara. Hifk on tappanut alivoimat 89,66% onnistuneesti, eli sieläkin on av kunnossa.

Tappara on kestänyt alivoimalla 17min suurinpiirtein yhtä maalia kohden, Hifk taasen 16min.
Rangaistuksia Hifk on ottanut Playoffeissa eniten eli 35kpl ja Tappara 21kpl.

Toivottavasti ehdin nähä pelin tänää ja tiukille menee ehdinkö avauserään mukaan, mutta toivottavasti tulee hyvä peli sekä tuomarit ovat myös hyviä tänää. Tietenki Tappara saa vielä voittaa minun puolestani.

27 tykkäystä

Hyvä kirjoitus terpppiltä.

Tänään työmatkalla tuonne uudempaan pääkaupunkiin… Sinioranssia päälle ihan kiusalla. No toivottavast ei saa turpaan… Pelin joudun kattelee Elisaviihteestä kännyllä jos vaan junassa netti wörkkii… Muuta en pelistä oikein odota kuin että koko rosteri olisi pelikunnossa matsin jälkeen…

2 tykkäystä

@terppp painaa niin viiltävää analyysia pelistä, että suorastaan sääli, ettet oo “meikäläisiä”, mutta hienoa jokatapauksessa, että oot täällä kirjoittelemassa…

5 tykkäystä

Kyllä muuten olen tämän kevään “teikäläisiä” :wink: Syksyksi taas vaihto sitte Kärppiin. :smiley:

21 tykkäystä

@terppp tyhjentää pöydän, ei tässä mitään tartte itse enää kirjoitella :smiley:

4 tykkäystä

Älä turhaan vaihda, meissä kaikissa asuu pieni Tappara, osassa jopa ISO Tappara

2 tykkäystä

Kyllä multa varastosta kirves löytyy. Senki verran oon Tapparan miehiä :wink:

3 tykkäystä

Töihin mentäessä nouseva aurinko paistoi ja taivas oli kauniin oranssina. Linnut lauloivat parkkipaikkalla. :tappara: voittaa 4-2, vika menee tyhjiin.

2 tykkäystä

Nämähän voi sitten heittää tästä otteluseurannan fiilistelyihin, mutta Helsingissä aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta.

Kerkeekö Domi kuitenkin ottaan nollapeliennätyksen haltuunsa?

Valmistatutukaa nyt henkisesti siihen, että jos peli on ratkennut Tapparalle, on gooni-koutsausta luvassa 90% varmuudella. 2-0 sarjatilanne olisi jo sellainen, missä otetaan kaikki keinot käyttöön. Tappara ei tätä harrasta kuin ehkä kerran vuosikymmenessä, mutta olen sen verran vanhan liiton miehiä, että ymmärrän.

1 tykkäys

Jokohan siinä kohdassa Parlettilla kiehahtaisi? Viime pelissä oli jo ehkä enemmän omien perään katsomista havaittavissa, kun aiemmissa pelaamissaan peleissä.

Tapola varmasti vastaa myös tähän peluuttamalla vähemmän kärki hyökkääjiä. Sillon kentällä on ne kuuluisat vääntäjät. Toivottavasti Hifk ei tähän lähde vaikka sitä voi helposti olettaa, kun katsoo muutamia nimiä mitä selässä lukee, sekä Törmänen saa itku raivarit.

Mä jotenkin uskon ettei HIFK pysty tapparaa horjuttaan goonauksella. Tapparan pää pysyy kylmänä. Itsestään tekevät pellen jos siihen lähtevät ja kun peli tulee telkkarista uskon sanktioidenkin olevan kovemman. Ärsytys, naputtelu ja tökkiminen alkaa varmaan heti alusta voimakkaammin.

Voi tehdä vähän tiukkaa…