Playoffs 2023, välierät: Ilves - Pelicans

Menestyspaineet vs Paineeton altavastaaja.

Puoli Tamperetta, ei…puoli Pirkanmaata odottaa Ilveksen voittavan kannun ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin ja siellä tiedetään paineet. Kontiolan viimeinen kausi. Kaikki vaikuttaa ja kun vastassa on sitoutunut hurmosjoukkue jossa kärkipelaajat pelaa taitojensa ylärajoilla niin lumipallo lähtee helposti pyörimään väärään suuntaan.

Muistuuko tästä vähän Tappara-Ässät finaali 2013?

Cmoressa jo keskusteltiin siitä, että kestääkö Ilveksen kantti, kun paineet kasvaa. Näyttävästi paineet Kontiola ym. akselilla kasvaa. Samaa tarinaa myös ylen selostukselta. Kuormitusta on ja näin.

Tilaajille:

Pennanen selittelee vähän😅

Pennanen oli joutunut myrskyn silmään, kun hänen toisen ottelun jälkeiset kommenttinsa oli tulkittu piikittelyksi vastustajaa kohtaan.

”Kommentillani Lahden pelin jälkeen viittasin oman joukkueen arvomaailmaan. En ole itse missään vaiheessa puhunut filmaamisesta. Olen puhunut siitä, että oma joukkueeni haluaa pelata tietynlaista jääkiekkoa, en missään vaiheessa vastustajajoukkueen filmaamisesta”, Pennanen korosti.

”On hyvä muistaa, mikä se onkaan… medialukutaito!”

”Näittekö tänään filmauksia? Entä edellisessä pelissä”, Pennanen tivasi.

2 tykkäystä

Ei toi peli nyt samaa tasoa ollut kuin viimeinen HIFK:n nähty eka erä, se oli sellaista vääntöä tähän verrattuna. Hirvee määrä rikkeitä, mutta pelattiin.

Nähtiin. Mutta tais olla lähinnä Ilves-paitasilta pelaajilta.

34 tykkäystä

Tästä just puhuttiin muualla, kun Ilves-väki alkoi nyt sanomaan, että kaikki paineet siirtyi Pelicansille, kun sarja katkolla. Itse olen täysin eri mieltä. Niillähän on homma käsissä, voitolla jatkuu ja tappiollakin pääsee vielä kokeilemaan sarjan katkaisua. Ilveksellä siellä on paine, kun olis vähän pakko voittaa.

9 tykkäystä

” Ilveksen ongelmat ovat olleet odotettua suurempia. Heillä tulee jopa yhden pelin aikana 20 sellaista ratkaisua, missä he pelaavat väärällä hetkellä pystyyn. Sen myötä koko hyökkäys menee tärviölle ja kiekko ikään kuin luovutetaan Pelicansille. On pakko pohtia, että onko tuossa syy muun muassa sille, miksi Henrik Haapala ja Petri Kontiola ovat olleet niin vaisuja. Tuo on epäsuomalaista lätkää, että jopa melkein joka toinen hyökkäys tärvellään. Pelicans osaa puolustaa tuon pois, minkä päälle he pelaavat vahvaa kiekkokontrollipeliä.”

Me varmaan puhutaan samasta asiasta, mutta eri näkökulmasta.

Ei esim. Tappara tapaa kipsata, vaikka nyt joku menisi omiin vaan diesel jyskyttää ja usein voitetaan, Ilves taas ei osaa tuota, mutta en sinä silti mitään pelkoa näe.

Niin kuin sanoin, ei Tapparakaan osannut vajaa 10 vuotta sitten. Silloin Rautakorven prosenttikiekossa pelättiin niin paljon virheitä ja häviötä, että se kipsasi ja esti voittamisen. Ilves on nyt samassa tilanteessa.

5 tykkäystä

Näin lauantain pelin olin aivan huulipyöreenä että Pelicans pysty ihan aidosti Ilvestä ajoittain jopa haastamaan. Tämän päivän peliä en nähnyt mutta tulos aiheutti itsessä kyllä sellasen ohhoh fiiliksen. Kyllä Ilves hyökkää ja puolustaa laadukkaasti ja eivät Malekkiin kaadu. Ilveksen Top6 hyökkääjien pitäisi päästä taululle.

Ilves pystyy kyllä paljon parempaan peliin kuin Pelicans ja hallitsee kenttätapahtumia paljon isomman osan peleistä. Mutta, jos ei saa paikoista sisään niin ei silloin ansaitse mitään. Pelicans ei pysty Tapparaa finaalissa mitenkään haastamaan, Ilveskin olisi iso altavastaaja.

1 tykkäys

Oli tänään lomapäivästä huolimatta harvinaisen paljon puuhaa ja ajateltavaa, ja ihan täysin unohdin tämän matsin. Lopputuloksen sitten tsekkasin netistä ja maalit Tulosruudusta.:open_mouth:

1 tykkäys

Iltalehdessä myös juttua samasta aiheesta lyhyempänä versiona - onko Tapola päässyt vähän ihon alle median kautta?

Iltalehti:

Tulikuuma puheenaihe otti jälleen kierroksia – Ilves-luotsi Pennanen latasi kipakan vastauksen: ”Näittekö filmauksen?”

2 tykkäystä

Ilvekseltä puuttuu nyt sitä kaiken nähnyttä ja kokenutta kalustoa joka ottaisi porukan reppuselkään kun on hankalaa.

Kokemusta ei sovi väheksyä.

4 tykkäystä

Samaa mieltä. Tämä juttu sivuaa myös johtajuutta, joka ipalta puuttuu.

10 tykkäystä

Haiskahtaa osittain myös Pendon damage controllilta. Homma lähtikin laukalle isommin ja tuli pelko perseeseen, että homma kääntyy itseään vastaan. Nyt sitten peruutellaan ja käännellään sanoja, ettei vuoden uimahyppykerhon touhu näyttäisi niin pahalta.

26 tykkäystä

Mediapelien riskit osuu ikävästi omaan leukaan. Nyt näyttää, että Ilvekselle on käymässä näin. Toimittaja olisi voinut olla hitusen vaativampi Pendolle, kun ei kerran joukkueen arvomaailmaan liittyvällä puheenvuorolla tarkoittanut filmaamista niin hyvä jatkokysymys olisi, mitä Pendo sillä sitten tarkoitti. Vähemmän yllättäen ei tarkoittanut yhtä asiaa, muttei myöskään tässä hetkessä ollut halua suoristaa sitä, mitä hän puheenvuorollaan mahtoi tarkoittaa.

14 tykkäystä

Ilveksen johtavat pelaajat saavat nyt rapaa mediassa ja someissa. Tulostaakohan Pendo artikkelit kopin seinälle?

3 tykkäystä

Osittain samaa mieltä. Ensimmäisessä erässä Ilves oli hyvä, mutta ei saanut palkintoa. Täytyy silti lisätä, että Pelicans oli oikeasti parempi joukkue 5. kohtaamisessa. Toisessa erässä varsinkin pitkiä hallintajaksoja kiekolla, Kangasniemen tuplamaalit edesauttoivat varmasti siinä, että saivat flowta päälle. Ilves oli oikeasti arka menemään sota-alueelle, 5vs.3 ylivoima oli puolivaarallinen, päästiin lähelle maalia, mutta ei siinäkään Barton tarvinnut esittää mitään maagista. Perustorjunnat ja maalin tilkitseminen peittävällä tyylillä riittivät.

Pelicans on täysin itse ansainnut tämän tilanteen ja katkon paikan finaaleihin. Ilves on ollut koko kauden ajan huippuporukka, mutta ratkaisevalla hetkellä tuntuu jäävän vähän piippuun. Langhamer on saatava Lahteen maaliin, jos Ilves haluaa vielä gameseveniin. Uskon kyllä siihen, että näin tapahtuu. Saa nähdä miten käy. Tällä hetkellä on mahtava olla lahtelainen, uskollinen Tapparan kannattaja.

5 tykkäystä

Pekka Virta kehuu Bloodia:

2 tykkäystä