Tampereella on jo nyt muuttunut Koskikeskuksen parkkihalli Moovyn valtakunnaksi ja ilmeisesti muuttuu myös P-Hämppi kohta. En tarkoita, etteikö kortilla voisi edelleen maksaa, mutta Moovy valtaa selkeästi nyt ainakin Tampereen pysäköintiä.
https://moovy.fi/2020/08/14/p-koskikeskuksen-pysakointi-muuttuu-lipukkeet-ja-kolikot-jaavat-historiaan/
Itse olen ollut Easyparkin käyttäjä ja heiltä on onnistunut laskutus suoraan työnantajalle. Moovylla ilmeisesti ei, vaan mennään luottokortin kautta vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Onko kokemuksia Moovysta?
Käytän parkmania. Moovyn lopetin kun se oli laskuttanut kaksi kertaa koko viikonlopun parkkihallissa, koska pois lähtiessä appi ei vain ollut rekisteröinyt autoa. Tosiasiassa olin pysäköinyt tunnin pari. Asiakaspalvelu toimi kuitenkin hyvin ja sain rahat takaisin.
Moovyyn olen ollut kaikkinensa tyytyväinen. Ainakin silloin kun itse otin Moovyn käyttöön, niin en tajunnut että se otti käyttöön automaattipysäköinnin p-halleissa, ja itse vanhasta muistista otin myös lipun ja sen lähtiessä maksoin. Meni siis maksu kahteen kertaan (huomaamatta taskussa Moovyllä ja lipukkeella). No tuo korjattiin asiakaspalvelussa, joten ei siitä jäänyt mitään hampaan koloon.
50 senttiä per pysäköinti on Moovyllä kalliimpaa (Moovyn palvelumaksu, mutta max. 5€/kk) kuin manuaalisesti lipukkeella maksaessa.
Mitään teknisiä ongelmia ei ole Moovyn Android-sovelluksen kanssa ollut. Toiminut kuin junan vessa.
Pomoni kehui Moovya ja sen helppoutta, mutta harmitteli juuri tätä piirrettä; omalla autolla työajoja ajaessa meni tosiaan aina vahingossa pysäköinnit omaan piikkiin, vaikka käytössä on myös työnantajan tarjoamat pysäköintikortit.
Itse kytkin hallipysäköinnin pois. Säästän laakista 50 senttiä plus mahdolliset sentit mitkä tulisi pidemmästä pysäköintiajasta kun Moovyllä aika katkeaa vasta portilla
Tuo Moovyn 49 senttiä per kerta on kyllä hiukan kallis veloitus. Toki jos pysäköinti maksaa sen noin 10 euroa esimerkiksi leffassa käydessä, niin puoli euroa ei siihen summaan mikään mahdoton ole. Mutta sitten sellaiset suht lyhyet kauppareissut tms, parkkihinta 0,5-1 euroa ja siihen päälle puoli euroa, alkaa oleen jo palvelulla hintaa kun pysäköinnin hinta tuplaantuu tai tulee puolet lisää. Ja kymmentä kertaa kuussa ei tule parkkeerattua joten käytännössä aina menee tuo lisämaksu, paljon parkkeeraavalle se onkin hyvä tuo maksukatto. Tästä syystä en Moovyä ole ladannut vaikka näppärä sovellus olisikin. Easypark antaa kadunvarteen muutamilla lisäsenteillä parkkeerata, se on fiksu hinta. Puoli euroa on “ahneutta ja riistoa” ja ei se hinta ainakaan putoa jos sitä siitä huolimatta käytetään.
Ongelma aina välillä on se, että Easypark ei toimi parkkihalleissa. Jos Easypark toimisi myös halleissa, niin minulla ei olisi mitään ongelmaa enkä tarvisi mitään Moovya. Easyparkin osalta laskutus on aina toiminut. Välillä vain on pakko parkkeerata myös parkkihalliin. Nyt sitten “pakko” ottaa Moovykin käyttöön kohta.
E. Olikos niin, että tällä Moovylla hoituisi pysäköinti myös kadun varsilla Tampereella?
Tästä kannattaisi vihjaista sekä halliyritykselle että Easyparkille. Luulisi jotain tapahtuvan.
Katsotaan mitä Easyparkilta vastaavat. Laitoin viestiä heille.
Heidän laskutus on kyllä toiminut hienosti. Mikäli Moovy toimii myös Tampereella kadun varteen pysäköidessä, niin laitan myös sinne viestiä, että miksi eivät voi laskuttaa suoraan yritykseltä. Nyt joutuisin tekemään pysäköinnistäni aina matkalaskuja (joiden käsitteleminen maksaa myös), kun taas Easyparkilta tulee kerran kuukaudessa verkkomaksu, jonka vain kuittaan eteenpäin alle minuutissa.
EasyPark Small - Tapahtumamaksu 15% pysäköinnin loppusummasta (väh. 0,59€). Ei kuukausimaksua.
EasyPark Large - Kuukausimaksu 4,95€/kk. Tapahtumamaksu 0€/pysäköinti, maksat vain pysäköinnin hinnan.
EasyPark Extra - Kuukausimaksu 1,99€/kk. Tapahtumamaksu 0 €/pysäköinti, maksat vain pysäköinnin hinnan. Tämä palvelupaketti on saatavilla ainoastaan yritystilin rinnalle.
Kalliimmalta tuo vaikuttaa kuin Moovy.
Moovy toimii kadunvarsillakin sijainnin perusteella, olisi todella hyvä jos Easypark saataisiin mukaan hallipysäköintiin niin tulisi vähän kilpailua ja mahdollisesti nuo kertakorvaushinnat voisivat pudota järkevälle tasolle.
Näinhän tuo muuten menee, ei ole halpa tämäkään, kadunvarressa pysäköidessä tuo lisämaksu ei tosin tunnu kovin pahalta koska se vastaa noin 10 minuutin pysäköintiä keskustassa ja kolikoilla/kortilla maksettaessa tulee laitettua helposti senverran ylimääräistä, joskus enemmänkin kun vaikea arvioida kauanko joutuu autoa pitämään kadulla. Sikäli tuo erotus ei tunnu siinä pahalta että saa mielenrauhan ja kiireettömän käynnin. Jotenkin sitä lisämaksua ei ole edes siksi ajatellut. Hallissa se tuntuu vähän paljolta koska siellä maksaa kuitenkin vain ajasta minkä käyttää ja voi maksaa lähtiessä, jolloin kaikki lisämaksu on vain turhaa ekstraa siitä ettei tarvi käydä automaatin kautta.
Moovy on Finnparkin tekele ja he omistavat paljon parkkihalleja. Finnpark yllätettiin housut kintuissa Easyparkin ja Parkmanin toimesta, mutta hallien omistajana pystyvät iskemään vastaan.
En tykkää kun tämäkin homma sirpaloituu usealle alustalle ja sitten vielä pitää olla Ratinan oma appi että saa tunnin ilmaiset.
Parkmania olen käyttänyt vuosia ensisijaisena parkki-appina. Pari kertaa on ollut ongelmia, mikäli GPS-paikannus ei ole pystynyt tarkkaan kertomaan sijaintia, ja vierekkäin on eri pysäköintialueita.
Easypark on varalla, joskus oli tilanne että Parkman ei ollut vielä tullut uuteen parkkipaikkaan.
Turussa ei ole mitään Moovyä onneksi, ainakaan vielä.
Minun yksi tuttava pysäköi moovy sovelluksella parkkihalliin joka arkipäivä. Ja ainakin hän sanoi minulle että lasku menee suoraan firmalle kenellä hän on alihankkijana töissä.
Näyttää Moovyssä olevan maksutavoissa “Lisää yrityskortti”. Vastaavasti antaa toisen luottokortin tiedot lisätä tätäkin kautta kuin se oletuskorttikin on.
Kyllä se joissain halleissa käy, pitikös sieltä tilata se kortti mitä käytetään portilla?
Hölmöintähän tuossa Ratinan sovelluksessa on, että se Moovyn automaattimaksu pitää kytkeä Ratina-reissun ajaksi pois päältä. Asiakkaan näkökulmasta olisi toivonut että nuo osaisi jutella keskenään. Tai oikeastaan miksi ihmeessä minä tarvisin ostoskeskukselle oman sovelluksen?
Aimo Park on vetänyt ässän hihastaan. Tuli hiljattain käytyä Stockmannin hulluilla päivillä, ja ajoin muina miehinä Stockmannin parkkihalliin, missä oli puomit ylhäällä ja parkkilipuketta ei sisään ajaessa saanut. Eikä ulos lähtiessä kyselty.
Luulin jo että kyseessä oli hyvän tahdon ele Stockmannin puolesta, mutta vielä mitä. Nyt tuli Aimo Parkilta postissa lasku pysäköinnistä. No ei siinä itsessään mitään, hyväksyn että pysäköinnistä täytyy maksaa. Mutta 5 euron laskutuskulu meni yli hilseen.
Olisi pitänyt tietää, että homman voi hoitaa tietysti Aimo Parkin sovelluksella, tai vaihtoehtoisesti ennen parkkihallista ulosajoa näppäilemällä rekisterinumeron automaattiin ja suorittamalla maksun siinä. Ehkä tuo jossain pienellä painetulla oli selitetty kun halliin ajoi sisään.
Aimo Parkille 0/5, pitäkööt tunkkinsa.
Artikkelin pohjalta pieni kysely:
Edit:
Muokkaus: kyselyn “kolikoilla” tarkoittaa “muut maksutavat” eli pankkikortti, käteinen, yms.
- sovelluksella
- kolikoilla
- sekä sovelluksella että kolikoilla
- en ole pysäköinyt maksulliselle paikalle