Oman haasteen tuo toinen puolisko (jos omistaa) . Aivan helpolla ei kukkapuskaa siirretä reitittimen takia ikkunalaudalta jos sellainen on, lisäksi virtajohto jää rumasti.
Eilen kokeilin pakottaa reitittimen 5ghz tilaan ja kokeilla mitä tapahtuu, mutta puhelin ei sen jälkeen löytänyt wifi-verkkoa. Se on taas toinen tarina täppäsinkö oikeaa pallukkaa ja olinko edes oikealla asialla.
5 GHz on sen langattoman verkon taajuus jonka toi reititin tekee kämppääsi. Varsinkin kerrostalossa suositeltavaa jos vaan saat toimimaan, sillä 2,4 GHz:lla kuuluu naapureiden verkot omasi päälle joka voi aiheuttaa harmia tai hitautta. 5 GHz ei läpäise yhtä hyvin seiniä mikä voi isossa kämpässä aiheuttaa taas kuuluvuusongelmia.
Kaikkea ei tarvitse tietää - voi vaikka Googlata puhelimensa speksit! Jännää tämä nykyaika.
Tietääkseni kaikki 5GHz WiFi-reitittimet lähettävät rinnalla myös 2.4GHz taajuutta, eli molempia samaan aikaan. Tällöin listassa näkyy kaksi tukiasemaa. Itse olen nimennyt nämä tyyliin “Koti_50” ja “Koti_24”
Tarttis hommata WLAN-reititin. Wifiä käyttäviä laitteita on aika runsaasti, kaistaa menee reilusti pellailuun ja Telia-TV:hen sun muuhun, kerrostaloasunto ja kymmenen metriä joka suuntaan ois kiva jos kantais. Mitä pitää ottaa huomioon laitetta valittaessa? Kuinka paljon tuommosesta pitää maksaa, että ei pala käpy - saako ~satasella? Laitesuosituksia?
Mä sain kolme ensimmäistä operaattorilta. Nyt sitten Elmo uuden yritysnimensä kunniaksi maksatti mulla uudesta 100€. Tosin täytyy myöntää että edellinen pelittää edelleen hienosti. Vaihtoa en ole vielä edes tehnyt. Vanhassa vara parempi. Ei vaan, kyllä mä tässä kohta uutta kokeilen, kun siinä oli 2 vuoden takuukin. Etteivät myyneet sikaa säkissä. Uusi on Inteno DG200AL-AC. En tiedä mitä ammattilaiset semmoisesta sanoo. Kai se homman tekee, jos vanhakin. Yllättäen.
@fever Reitittimillå on pitkät elinkaaret. Oma R6250 on palvellut vuosia ja on yhä tuen piirissä. Lähipiiristä löytyy myös avaruusaluksen näköinem Nighthawk ja ollut hyvä sekin. Tunnettujen valmistajien värkeissä ei liene isommin eroja.
Open source firmisten tuki on hyvä vakuutus pitkässä tulevaisuudessa.
Hyvin tossa asiat selitettiin.
Verkkokaupan valikoimaa kun tutkin äkkiä niin WIFI6 laitteita ei oikein ollut omalle budjetille (max150). Mieluusti kyllä hyppäisin kyllä tuohon uuteen tekniikkaan.
Ilmeisesti pitää ostaa WiFi-repeater verkon laajentamiseen. Pysynkö Netgearin tuotteissa vai onko joku perusteltu syy ostaa jonkun muun vamistajan malli?
Mielellään reilusti alle satasen laite hakusessa, esim. Netgear EX6150.