Sihvonenkin herännyt…
Jokainen toimittaja, joka nyt paasaa jostain alatyylisestä ei pahemmin ymmärrä englannin kielen nyansseja eikä pohjois-amerikkalaista urheilukulttuuria. Eräs moninkertainen NBA-mestarivalmentaja Steve Kerr huutelee ”f you motherfucker” monta kertaa kaudessa ja saa joskus sakot ja joskus heitetään pihalle, mutta silti häntä arvostetaan valmentajana kautta NBA:n. Eli oma tulkintani tuosta on että se on loppukaneetti tilanteessa, jossa argumentointi on loppunut ja se ei ole tuottanut tulosta.
Mutta toki toimittajat ja Liiga vaatii että Rike kommunikoi kuten suomalaiset ja heidän ymmärrys eri kulttuureihin on nolla.
Jälleen hienot pari päivää taas näin tapparalaisen silmin. Kaksi ulosajon arvoista taklausta ohi ja toisesta vielä suora hyöty maalin merkeissä vastustajalle. Silti tulikuuma IFK kaatuu 4-3. Rike ja Rönni käyvät asiattomaan sävyyn keskustelun.
Lopputulos: ei jäähyjä, ei pelikieltoja, eikä yhtäkään näitä päätöksiä kyseenalaistavaa juttua mediassa. Pelkästään Grönborgin arvostelua, jossa Rönnin vastaavat sanavalinnat sivuutetaan täysin.
Tätä se on kun voittaa vuodesta toiseen
En voi myöskään välttyä ajatukselta, että juurisyy, eli luokaton tuomarointi pääsee nyt(kin) julkisessa keskustelussa kuin koira veräjästä kun kaikki keskittyvät Riken persoonaan ja sanomisiin.
Palaute palautteena, mutta suosittelen myös jälkipyykissä vetämään liukuja hieman alas. Henkilön ulkonäköön ym. menevät kommentit voisi jättää pois.
Juuri näin. Pitäisikö Liigan hetken pohtia seurausten sijaan sitä, että miksi näin ikävää keskustelua ylipäätään käytiin?
Grönborg olisi voinut käyttää toisenlaista kieltä ja hillitä itseään. Kenties se olisi ollut ammattimaisempaa. Ymmärrän kuitenkin myös tunteen palon. Epäoidenmukaista ja suhteettoman epäsuhtaista tuomaritoimintaa ei tarvitse katsella tumput suorina.
Mutta ennen kaikkea tämä mediassa käytävä keskustelu esittelee mielestäni hienosti ajan urheilujournalisimin henkeä.
Kohuhakuisuus. Missä kohua, siellä media(n edustaja). Ja päinvastoin. Jos kohun aihetta ei itsessään ole, se luodaan asioita kauhistelemalla. Kohu tarkoittaa huomiota ja huomiota tarkoittaa rahaa. Klikkauksia, päivittelyä ja lisäkohua hinnalla millä hyvänsä. Siitä on tuottava urheilujournalismi tehty.
Moraaliposeeraus. Aijai, joku teki väärin, joku käyttäytyi sopimattomasti. Jos se joku oli muita kuin meitä, tai joku joka ei muuten vai hyppää hyviskoodistomme mukaan, otamme oikeudeksemme paheksua ja poseerata paremmuuden valokeilassa. Jos se joku on meikäläisiä, tai muuten vain meikäläisten sapluunaan sopiva, asetumme ihailemaan rohkeutta olla sopimaton ja ravistella ummehtunutta moraalia. Moraalipisteitä minulle, miinuksia muille. Ai että, kun tuntuu hyvältä. Ja ihan kuin maailmakin olis taas rahtusen parempi paikka.
Toiseuden sietämisen sietämätön vaikeus. Ulkopuolelta tuleva ja kaiken lisäksi ruotsalainen. Ei voi olla pohjimmiltaan hyvä tyyppi, eikä ainakaan hyvä valmentaja. Etenkään kun puhutaan jääkiekosta. Ei osaa laatia pelikirjaa eikä osaa käyttäytyä. Kaiken lisäksi on menestyvän organisaation palveluksessa. Hyi olkoon, joku vika siinä täytyy olla, vaikka väkisin.
Minun maineeni, minun brändini. Urheilutoimittajana media on minun ja maineeni palveluksessa. Näettehän, tämän jutun olen kirjoittanut minä, minun kuvani on tuossa alla. Minä olen tosi ammattilainen, minulla on näkemystä ja minulla on mielipiteitä. Kun minä siirryn seuraavaan lehteen, lukijat seuraavat mukanani, koska se mitä minä sanon, on tärkeää. Se on myös totuus. Minun brändini on laadun tae. Ja mikä tärkeintä - se tuottaa klikkauksia.
Lyhyempi tiivistys aiheesta:
Yhdistä kaksi asiaa toisiinsa Tappara & kohu. Ilmaisia klikkauksia viikkokausiksi nollajutuista. Palkka tilille ajallaan ja klikkauksia satelee.
Pitää ymmärtää, että jääkiekossa on kyse tasan yhdestä asiasta eli rahasta. Tappara tarkoittaa isoa rahaa näille keltaisen lehdistön *askajutuille, joten älkää nyt olko narreja ja klikkailko niitä.
Kyllä. Ja lisäisin tuohon vielä sen ihanan oikeassa olemisen ja paremmuuden tunteen.
Tämä olisi todella hieno @Sinioranssit
Liigan toimistolla on uninen Tuomas Nyholm herätelty häivyttämään erotuomarijohtaja Rönnin sanomiset. Paras tapa siihen on laittaa kaverit kirjoittamaan mieleisiä juttuja.
Rikulle riittänee Ruotsissa arvostusta joten joku juttu paikalliseen keltaiseen lehdistöön, jossa suomalainen erotuomarijohtaja haistattelee ruotsalaiselle päävalmentajalle voisi saada jopa nostatusta. Artikkeliin vähän kannanottoa siitä kuinka suljettu liiga voi huonosti ja tuote ei ole kovin kiinnostava. Saisi mahdollisesti isomman myllyn pyörimään
Muuten maikkarille risuja, koskaan ei pitäisi julkaista muutaman sekunnin klippejä jos taustalla on suurempi tarina, vääristää itse asian.
En ymmärrä mitä Grönborg kuvittelee voittavansa tällä tuomareista itkemisellä. Miksi kukaan ei kerro hänelle että Liigassa tälläinen käytös johtaa väistämättä ongelmiin. Kaikki tilanteet kun on tuomareiden tulkintoja, niin tulkinnat alkavat kummasti kääntyä marisijoita vastaan seuraavissa otteluissa.
Vaikka miten vit#ttaisi niin tuomareiden perseily on vain kestettävä. Tässä nousee mieleen Antti Törmäsen itku-potku-raivarit jopa kesken pelin muutama vuosi sitten. Nythän kävi Tapparalle hieman samalla tavalla, koko joukkue lopetti pelaamisen kun tuomarin toiminta ei omasta mielestä ollut kohtuullista. Tilanteet pitää pelata loppun vaikka kuinka ottaisi kupoliin.
Pidätän itselleni oikeuden kitistä tuomareista, se on mielestäni fanien oikeus. Mutta kyllä valmennuksen ja pelaajien kasetin pitää kestää vaikka joskus tuomarit epäonnistuvat. Ihmisiä ne on kai tuomaritkin.
Jos ei tifoa, niin ainakin joku Rike chantti ois paikallaan, på svenska tietenkin
Olisipa se vain “joskus”.
Siinä IsotKivekset on oikeassa, että tuomareiden perseily olisi kestettävä. Mutta kun tietyt yksilöt kairaavat niin antaumuksella 12000 ihmisen edessä vääriin onkaloihin, niin siinä on vähän liikaa kestettävää. Riken toiminta oli aivan oikein, varsinkin pelitapahtumien perusteella ja on hyvä, että päävalmentaja puolustaa pelaajiaan ja peliä.
Tarvitseeko paidanpolttajan juttuja tänne linkkailla? Tuonkin kommentin sisällön pystyy referoimaan juttua lukematta.
Ensimmäinen kerta kun artikkeli vetää mulla huuruun…
Tapparan lynkkaamista, koska niin kuuluu tehdä.
Valitetaan, että Grönborgin pitäisi haukkua dumareita kameroiden ulkopuolella.
NO ■■■■■ AIJAA!??? Niinhän se teki mutta toimittajat roikkuvat tuossa testosteronia tihkuavan parran lähellä niin että kaikki tulee julki ja se ei ole hänen vika.
Sitä paitsi jos nyt pitäisi Liigan jyrätään niin miksei voitu jyrähtää vuosia sitten kun Miettinen kitisi kun Mikki Hiiri ennekuin ruotsalainen ViikinkiKuningas astui Liigan
Ja Hautamäki ei pyytele mitään anteeksi
Vi älskar Rikard♥️
Olen puhunut
Nyt kaikki toimittajat ihan pöyristyneitä tapahtuneesta. Jokainen tällänen saa entistä enemmän mut vakuuttuneeks siitä että ihmiset ei osaa kattoo pintaa syvemmälle ja asioita laajasti ja että kaikki vika on Rikessä. Itse pitäisin sitä hävettävänä jos noihin viikonlopun tapahtumiin ei olisi reagoitu. Kuten on sanottu, Tappara menee tunteisiin.
Uusien ihmisten suhteen lähdet usein nollasta ja oletuksista koskien henkilön luonnetta ja käyttäytymistä. Tämän meistä valtaosa kokee esihenkilön vaihtuessa.
Ennakkokommenteissa nimityksen jälkiaalloissa nostettiin esille Rikun antautumista ja vastaavasti tuubissa on joitakin videoita aiemmilta vuosilta.
Itsellä Grönborgiin ensimmäiset kokemukset tulivat syksyn CHL-peleissä, joissa hänen kielenkäyttönsä oli erittäin ronskia verrattuna esim. Tapolan aikaan. Hieman yllätyin karskiudesta ja mietin joidenkin pelaajien reaktioita. F-alkuinen sana lensi erittäin usein hänen jakaessaan pelaajille ohjeistusta.
Näitä taustoja vasten lauantainen käytös ei eronnut normaalista ja ehkä kontrasti kotimaisilla kentillä koettuun hakee vertaista Tammisen, Suikkasen ja Jortikan joistakin purkauksista. Rikultahan tätä palautetta sataa pelin aikana varsin usein tuomarien suuntaan, joskin hieman kevyemmällä sanavalinnalla.
Ja valkoiset irto-parrat fanikauppaan.
Mikäli näin niin onneks sentään erotuomarijohtaja osaa englantia kun tuomarit on jo myöntäny ettei ne ymmärrä mitä Rike niille höpöttelee