Ruokakauppojen vertailua

Lidlissä tulee asioitua pääsäännöllisesti 95%:n tumman suklaan takia. Luomukahvipavut on myös edukkaita siellä.

Itse käytän juuri tästä syystä ratinan lidl. Ratina appilla kun saa tunnin ilmaista pysäköintiaikaa.

En ole 6 vuoteen käynyt kaupassa kunnon ostoksilla kuin ehkä kerran puolessa vuodessa. Ja ei, vaimokaan ei käy. Vastenmielistä puuhaa kävellä kauppaa ympäri. Sen ajan voi käyttää hyödyllisemmin, esimerkiksi selaamalla tätä palstaa.

4 tykkäystä

Ja lisää kassahenkilöstä nostaa hintoja.

Riippuu vähän Cittarista, mutta ehdottomasti tunnistan ilmiön. Esimerkiksi Turtolan ja Linnainmaan Cittareissa on Tampereella tätä ongelmaa, Helsingissä puolestaan ainakin Ruoholahdessa. On kuitenkin myös ihan hyviä Cittareita tilan käytön puolesta, kuten Kirkkonummen Citymarket.

1 tykkäys

Kyllä ne K-kauppiaan purjeveneet siitä pienenisivät ihan huomattavasti jos muutama naama saisi töitä. Varmaan jalka/työntekijä.

4 tykkäystä

K-supermarket kauppiailla pyyhkii hyvin ja Cittareiden kauppiaat miljonäärejä. Lottovoitto niille jotka noihin hommiin pääsee.

1 tykkäys

Tässäkin monesti unohtuu, että uuden kaupan avauksen jälkeen 2-3 ensimmäistä kauppiasta epäonnistuu lähes aina ja vasta siitä eteenpäin alkaa tiliä tulla.

Pahimmillaan kauppias on ” velkavankeudessa” lähes koko ikänsä. Ulkopuolisille nuo onnistujat vain jäävät mieleen.

6 tykkäystä

Lidlin käyttötavarat menevät melkoisen kriteerimankelin läpi ennen kuin ne valitaan myytäviksi tuotteiksi. Laadullisesti eivät yleensä ole kirkkainta kärkeä, mutta hinta-laatusuhteeltaan ne sitä ovat.

Jos paistinpannu on ollut käyttökelvoton niin uskon, että se on ollut viallinen (minkä voi vaihtaa tai palauttaa) tai sitten sitä on käytetty väärin.

1 tykkäys

DUO on kyllä hyvä. Tunti ilmaista pysäköintiaikaa hallissa ja siinä ajassa ehtii paljon paremmin tehdä ostokset kuin niissä isommissa kauppakeskuksissa. Tarjolla kuitenkin Lidlin lisäksi myös esim. K- ja S-supermarketit. Tunnissa ehtii komeasti poiketa Tokmanillakin, jos tarvetta on. Jossain Ratinassa aikaa kuluu aivan erilailla.

1 tykkäys

Aina muistetaan Aaltoset ja kumppanit jotka on jauhanut +30v noita hommia. Totuus koko K-Kauppiaista on se että ne tekee 70k€/v tiliä.

Hyvä esimerkki riskinotosta on Sampo Kaulanen jolla oli 14M€ henkilökohtaista velkaa.

1 tykkäys

Sattumalta tiedän jotain kaupan katteista, ei ne nyt niin pieniä ole, mitä kauppias sanoo. Toki on tietyt tuotteet joita myydään ihan nolla katteella, mutta se juuri houkuttelee asiakkaat kauppaan. Sitten on tavaraa josta tulee kaupalle sen 35-50 pinnaa. Ruokaostoksista arkinen asia, kuten maito tuottaa sen 35%, kauppa ottaa saman mitä maidon tuottaja saa.

2 tykkäystä

Kauppojen myyntikate pyörii n. 17% ja n. 20% välillä.
Sen jälkeen aletaan poistamaan kiinteitä kuluja jne.

35% on minulle kauppiaan antama luku, joka pitäisi keskimäärin tulla. Tässä on sitten ne tuotekohtaiset vaihtelut, jostain vähemmän toisesta enemmän. Tietysti tuosta on maksettava kaikki kulut, joten ei se kauppiaalle jää.

Joo, ehä minä noista niin tarkkaan tiedä. Kaveri vaan ollut kauppiaana päivälleen 20 vuotta K-ryhmässä. :smiley::smiley:

Voi olla en kiistä hänen sanomisiaan. Itse olen nämä suoraan kaupan järjestelmästä nähnyt ja 20% ei riitä.

Juu, kaikki otetaan palkkana ulos, ei saletisti ole mitään pääomatuloja. Eikä siinä, kauppa se on mikä kannattaa, niin kauan kuin asiakkaat löytävät paikalle.
Se, että joku sam/vastaava tuote on lidlis 2,99 prismas, 3,20 ja cittarissa 3,99 kertoo ainakin minulle jotain katetasoista, toki muuttujia silti riittää.

K- kauppiaalla on korkeampi kuin muissa kaupparyhmissä, mutta ei päivittäistavaroissakaan lähelläkään 35 pinnaa. Keskikate ruokapuolella on selvästi alle kymmenen pinnaa. Tämä on tieto.

Sopivasti aiheeseen liittyen Iltalehti julkaisi (plus) eilen kovatuloisimmat K kauppiaat artikkelin jossa näkyy myös pääomatulot. Tampereen kovatuloisin oli Pirkanpojan kauppias Petri Itälinna. Tulot massiiviset 130k€/v (79k€ po-tulo). Sillä pääsi sijalle 31/1200 kauppiasta. Turtolan ja Lielahden Sittarit ei päässeet edes tälle +100k€ tulojen listalle. On nää kyl kaikki miljonäärejä :rofl:

Olisiko tuon hinnan takana sitä ideaa että se tuote on kauppiaan omassa taseessa eikä keskusliikkeen? Tai se että Lidl/S ryhmä ostaa keskusliikkeenä isoja massoja niin sisäänostohinta menee alemmaksi?

1 tykkäys

Jos tämä minun kaveri olisi tehnyt 35% myyntikatetta koko kauppiasuransa, niin Poju ei 100-varmasti olisi Tapparan suurin omistaja tällä hetkellä. :smiley:

Ps. Termit haltuun: bruttotuotto, myyntikate, käyttokate jne.

1 tykkäys