Tämä tekee yht’aikaa sekä surulliseksi että iloiseksi, joten valitkaa oma asenteenne.
Minä olen vähän höveli rahankäyttäjä ja oon tietyissä jutuissa suosinut samoja paikkoja aika kauan. Olen omistanut silmälasit 7-vuotiaasta asti ja olen aina tilannut lasit samasta paikasta säännöllisin väliajoin.
Nyt nämä uusimmat lasit ovat käyttäjän monipuolisuuden kautta menneet ns. *askaksi aika nopeasti ja päätin nyt ekaa kertaa elämässäni oikeasti kilpailuttaa tämänkin. Syy kilpailutukseen on, että rahatilanteeni suhteen minun on opittava hieman tarkemmaksi ja jatkossa en enää halua samanlaisia taloudellisia ylämäkiä kuin aikaisemmin.
Tämän vuoksi olen kiristänyt vähän ja tänään nyt menin siihen samaan paikkaan kilpailuttamaan lasit, jossa olen aina käynyt. Asiakkuutta takan käytännössä koko elämä ja kysyn, että paljonkos sellaiset uudet lasit nyt näillä minun ominaisuuksilla kustantaa. Myyjä kaivaa ison pinkan papereita eteeni ja näyttää, että samanlaiset linssit kuin nykyiset maksavat 467 € minun vahvuuksillani.
Totesin, että nyt on kyllä liian kalliit - tuohon hintaan ei kauppoja tule. Seuraavaksi alkoi kertoi kaikista tarjouksista, saat toiset kaupan päälle yms. ja voit myös vuokrata lasit. Hinta pomppasi 500 €:n ja toistin, että liian kallista edelleen. Sanoin, että haluan yhdet ja sellaiset, joihin minulla on varaa. Seuraava tarjous oli, että linssit 300 € ja kehykset siihen päälle sitten 150 €. Oma matikkani sanoo edelleen, että hinta matkaa koko ajan ylöspäin. Tässä kohtaa totesin, että nyt kyllä lähden toiseen liikkeeseen.
Ennen kuin poistuin kaupasta myyjä vielä huikkasi, että sehän oli siis 380 e molemmat siis linssit + kehykset eli ei erikseen tuota 500 €. Kun itsekin myyntityötä teen niin marssin sitten seuraavaan liikkeeseen ja esitin ns. specsit ja he heittivät heti tarjouksen 270 € ja toiset lasit kaupan päälle. Saas nähdä - kumpaan liikkeeseen lopulta menen ensi viikolla lasit ostamaan, mutta ainakin ymmärsin nopeasti, että tuo edellinen liike näköjään haluaa vanhoilta asiakkailta mahdollisimman korkean hinnan ja varmaan niille hintahaukoille olisi suoraan ollut tarjolla tuo alle 300.
Melkoinen on neuvotteluvara optikolla laseissa meinaan.
Mode-edit. Irrotettu 12 vastauksen kera hyvän tuulen ketjusta.