Itse kuluttamani A-olut on ainakin paikallisessa Tokmannissa edullisempaa kuin yhdessäkään ruokakaupassa, mutten pelkästään sen takia sinne mee jollei muuta ostettavaa. 6/8-pack taitaa olla jopa euron halvempi.
Oke, itte ostin Maskun Tokmannilta ennen joulua tölkin Olvin 8,1 olutta ja se oli hitusen kalliimpaa kuin esim monopoli ja S-kaupassa. Muutoin en niitä ruokakaupan hintoja tarkkaan seurannut. Kommenttini perustui siis lähes täysin mutuun.
Cittari nosti monen tuotteen hintaa ennen vuodenvaihdetta, tämän olen huomannut.
Tein tänään aamulla mielenkiintoisen havainnon kun kävin kahdessa eri ketjun kaupassa pienen ajan sisään.
Olin sen verran aikaisin liikkeellä että molemmissa kaupoissa oli paljon henkilökuntaa täyttämässä hyllyjä.
Citymarketissa ei kukaan tervehtinyt ja Prismassa tervehti tosi moni.
Ei sillä että olisin tuota tervehtimistä kaivannut mutta ero oli sen verran suuri että huomioinn asian.
Hiukan ihmettelen kun kauppiasvetoinen kauppa hävisi tässä osuuskaupalle 6-0.
K-kaupoissa samojen tuotteiden hinnoissa myös kovat erot kauppojen koon mukaan.
Esimerkkinä Oddlygood Barista kaurajuoma 1l vanilja on K-market Kalevassa 3.10e ja ihan lähellä olevassa K-Supermarket Ratinassa 2.39e.
Kova ero mielestäni kyllä.
CM koulutus siis puutteellista ;). Tosin joo noista kahdesta puljusta käyn mielummin Prismassa, omalla ruokakorimallilla seon halvempi kauppa.
Olen huomannut, että Lidlissä ei henkilökunta tervehdi hyllyjen välissä ja naama on kaikilla peruslukemilla, kun taas muissa kaupoissa on kyllä tervehditään ja hymyillään.
Näin täällä savossa päin.
No perkele.
Taas pilattiin hyvä pohdinta tylyillä faktoilla.
En kuitenkaan pahoita tästäkään mieltäni koska mun lähikaupassa, jossa käynn säännöllisesti, mua tuskin epäillään myymälävarkaaksi.
Veikkaan että kun lidl löytyy ratinassa 30 metrin päästä vaikuttaa se hintoja alentavasti.
Jos olisit tullut aikoinas minun K-Kauppaan, niin sinut olis talutettu takahuoneeseen pullakahveelle.
Oho, tuli vahingossa Ratina. Siis tarkoitin Tammelan Stadionin K-Supermarket, se ihan lähellä Kalevan K - marketia. Ajatuskatko
Myös Cm:ssa eroja. Yksi jäänyt hyvin mieleen kun Pirkkalassa ei ollut tarpeeksi sinisimpukoita niin joutui hakemaan Turtolasta lisää. Kilohinta oli Pirkkalassa yli 20% kalliimpi kuin Turtolassa
Minä en edes löydä muista kaupoista henkilökuntaa muualta kuin kassalta. Kai ne mököttää Koolla ja Ässällä varastossa.
Vertailua naapurimaihin - Virossa ruoka kalllistunut 40%
Ruokakori on kallistunut Virossa 40 prosenttia viimeisen kolmen vuoden aikana. Hintojen nousu on johtanut siihen, että yhä useampi virolainen käy jo ostamassa elintarvikkeita Suomesta.
Monet tuotteet ovat tosiaan Suomessa halvempia kuin Virossa, mutta Eurostatin vuoden 2023 tietojen mukaan Suomi oli kuitenkin kuluttajille yhä 30 prosenttia kalliimpi kuin Viro.
Pari pointtia :
-
Onko kukaan kuullut että hinnan korotuksista uutisoitaisiin? Olen kuullut että samalla viikolla kun “halpuutuksesta” on uutisoitu isosti, ollaan myös satojen tuotteiden hintoja nostettu.
-
Energiakriisin aikana hintoja nostettiin inflaation lisäksi sähkön hinnan nousun varjolla. Miksi tuotteiden hinnat eivät siis laske vaikka sähkön hinta on nyt pitkään ollut todella alhaalla?
Meidän lähi-K:ssa lätkäistiin ruisleipäpussin hintalätkän ympärille näyttävästi oranssi “Pysyvästi edullinen!” -kyltti tuossa vuodenvaihteen tienoilla. Kuittien mukaan (K-Ruoka-appista tarkistettu) hinta oli ainakin vielä 8.1.2025 1,69 €/pussi. Ennen tammikuun loppua havaitsin hinnan nousseen 1,75 €/pussi.
Eli siis kauppiaan “pysyvästi edullinen” merkitsee sitä, että hän malttaa vajaa kuukauden olla nostamatta hintaa.
Edit: Kyltti siis “pysyvästi edullinen”, ei “pysyvästi halpa”. Mutta eipä kovin olennainen korjaus.
Ehkä kauppiaan mielestä se on edelleen halpa :D. Näinhän tämä valitettavasti toimii, leikitään mielikuvilla ja sitten vähitellen muokataan hintaa ja / tai tehdään shrinkflaatio.
Kyllä laskee, mutta se laskee siellä tuottajan ja kaupan välillä eli väärässä päässä ketjua. Kauppahan ei luovu katteestaan kuin pakon edessä ja kilpailu luo pakkoa.
Nyt on hieno päänavaus S-ryhmältä. Paperiset maksusitoumukset historiaan. Ja avun saaja voi maksaa ostokset kortilla. Jää monilta iso häpeä taakka pois.
Suomalaiset ruokakaupat ovat huippukannattavia kansainvälisesti vertailtuna.
Suomalaiset ketjut pärjäävät kannattavuudessa jopa kansainvälisille huippuunsa viritetyille jättitoimijoille.
– Kaikki viittaa siihen, että Kesko on maailman kannattavin ruokakaupan yritys, Kivilahti sanoo.