Tilastoja näet yo. linkistä. Joulukuu 2022 oli 30,55 snt/kWh. Kuluvana vuonna ei ole oltu kertaakaan yli kymmenen sentin kuukausitasolla. Saapa nähdä kuinka kuluvan joulukuun käy.
Tulipa tehtyä sittenkin hyvä soppari kun lokakuussa otin Lumme energialta 12kk sopparin 8,29c/kwh ja olikohan ekat 6kk ilman kk maksuja. Ajattelin että hinnat vielä laskisi, mutta kaikenlaista tapahtuu näköjään koko ajan ja hinnat pysyy korkealla
Tuo oli viisas päätös, johon esim. minä en kyennyt.
Äsken otin Vattenfallin 24kk kiinteän.9,28 c/kWh + 4,98 e/kk. Nousu nykyiseen on maltillinen, pari senttiä. Sekin oli 24 kk kiinteä. Eipä tarvitse pariin vuoteen mietiskellä, koska sauna lämpiää. Volatiilisuus sähkömarkkinoilla on tullut jäädäkseen.
Toisaalta minulla olisi hyviä mahdollisuuksia kulutusjoustoihin, joen tämä ei ole välttämättä minulle se edullisin soppari. Hieman epäreilua minusta on, että tässä etäostossa on 14 vrk peruutusaika. Voin tuon aikaa kytätä jos vaikka vanha toimittaja nokittaisi tai tulen toisiin aatoksiin.
Voisit minusta lopettaa tuon sopimuksen. Maksat vähän turhasta tuon femman kuussa. Toisessa vaihtoehdossa markkinoiden määräämä kilpailtu tuntihinta ja toisessa Fortumin määrittämä kuukausihinta. Fortum osaa kyllä laittaa sinulle tarjottavan kuukausihinnan sinne pörssihinnan tasolle plus pikku riskipreemio päälle.
Rehellinen pörssisopimus on hyvin todennäköisesti pidemmällä aikavälillä edullisin. Tai sitten naulaa joku 12 tai 24 kk kiinteä, jos et halua miettiä koska sitä sähköä saikaan käyttää. Tänään pitäisi kiinteitä saada alle 10 sentillä/kWh. Kiinteällä hallitset myös riskit siitä, että tapahtuu jotain odottamatonta, kuten viime talvena. Tuo Fortumin sopimuksesi ei sitä tee.
Messi on nopee liikkeissään. Nappasin KSS Energialta toistaiseksi voimassa olevan 9,14 plus perusmaksu 4 ja risat euroa. Hinta muuttuu 3 kk välein. Sen mukaan voi puljata mielensä mukaan.
Keväällä voi kysellä pörssistä, jos ottavat mukaan😃
Kyllä meille pörssiin aina 1 paluumuutaja mahtuu ![]()
Uskoisin, että tuo on hyvä veto.
Jokos KSS:lla on Q1 hinta tiedossa? Noin 12-13 snt/kWh?
Edit:
Aivan uusi (2023) toimija Aalto Energia Oy yrittää saada markkinaa tiukalla hinnoittelulla. Heidän pörssisähkö 2,00€ /kk + 0,45 snt/kWh lienee markkinoiden halvin tällä hetkellä, kulutusprofiilista riippuen. Kuukausimaksu on matalin, mutta halvempaa marginaalia löytyy ainakin Herrforssilta.
Hinta alkuvuodelle tulee 15.12
Tuo alkoi kiinnostaa itseänikin, kun Fortum meinaa jo vähän kyllästyttää… Jos KSS sopimus olisi sopparintekohetkestä tuolla hinnalla 3kk eteenpäin, ottaisin heti. Mutta jos oikein käsitin, ilmoittavat 1.1.2024 alkavan kvartaalin hinnan 15.12. Mitä se sitten lieneekään? No ainakin joulukuun saa mennä kivalla hinnalla ja äkkiäkös näitä vaihtaa.
Edit: Messi ehtikin jo vastata.
Näin sivusta seuraavana ja vähän sähköä kuluttavana tämä koko sähkökuvio näyttää menneen samanlaiseen veivaamiseen kuin kännykkäliittymätkin. ![]()
Mietippä sitä aikaa, kun vatuloitiin, että otanko 5,21 vai 5,35 sopparin. ![]()
![]()
Tai sitä aikaa jossa oli hinta3. 95 ja nousi 4.3, voi sitä itkun määrää ku nousi hirveesti seuraava 24 kk sopimus ![]()
Kyllä sitä narinaa silti kuulee että 8,79 vai 8,99… Samoten jengi kuvittelee että saavat samaan hintaan uuden sopimuksen (6,5) ja 8,79 ihan liian kallis.
“En ota, katon muualta kun saa melkein samaan hintaan”. Onnea matkaan. ![]()
Ja sitten kun noihin lisätään siirtomaksut päälle, ei prosentuaalinen ero olekaan enää niin suuri.
Oma 24kk sähkösopimus loppuu helmikuussa. Nyt pitäisi päättää, jatkanko sopparia 8,70c hintaan. Tarjous on voimassa tämän päivän loppuun ja uudenkin sain jo kuukauden päähän, hinta 9,60c/kWh. Kai se pitää pelata varman päälle, ei tuon hinnan alle tunnu mistään sopimusta saavan. BF-tarjouksia varten määräaikaisen sopparini päättymispäivä oli liian myöhään.
Tein syksyllä Oomin kanssa 12kk sopparin. 7,26 c/Kwh + se naurettava kulutusvaikutus ja joku kk maksu. Ajattelin, että hätäilin liikaa ja munin tänkin homman, mutta ihan ok soppari se taitaa olla, kun nyt kattelee talvelle tarjottavia sopimuksia. Hinta laskee nykyisestä noin 3,5 c/kwh. Eipä se hurjia oo, mutta kun sähköö menee lämmitykseen ja autoon ~27000 kwh vuodessa, niin saattaa sillä säästöllä saada karkkipussin lauantai illaks.
Otin marraskuun alusta Oomilta 12kk sopparin 8,39 c/kwh ihan oman mielenrauhan vuoksi. Voi perjantaina töiden jälkeen räpätä saunan päälle kun tietää tasan tarkkaan mitä se maksaa. Eikä tuo hinta mene missään kohtaa kipurajan yli joka oli pörssisopparin aikaan 10c. Olin kyllä kesällä sitä mieltä että kiinteää sopimusta en tee ennenkuin hinta on alle 7c, mutta niin se mieli muuttuu kun kaapeli tai putki katkeaa jossain.
Määki arvoin pörssin kanssa vaikka kuinka kauan. Siinä kohtaa ku kaasuputki poksahti jostain selittämättömästä syystä, tuli taas mieleen että kaikki on mahdollista ja löin kiinni 7,95 hinnan vuodeks.
Sähkösopimuksen voi onneksi aina vaihtaa koiran nimiin, jos on tarve vaihtaa halvempaan. Pointtina siis, että määräaikaisesta pääsee kyllä asiakas eroon. Se on yksipuolisesti hyvä soppari. @Donizimo on tainnut tästä puhua.