Sähkön hinta ja sähkösopimukset

Tavallaan juu, mutta sähköyhtiö voi periaatteessa periä rikesakon näissä tilanteissa. Niissä ovat aktivoituneet jotkut yhtiöt.

1 tykkäys

Sama juttu itselläni, lukitsin hammasta purren 5,4 c/kWh hinnan Lumme Energialta viime vuoden helmikuussa. Eipä tarvinnut sitä katua. Nyt lukitsin jatkon 8,7 c/kWh hintaan marraskuussa, joulukuun jatkotarjous oli sen 9,6 c/kWh. Otin kanssa varman päälle, vaikka tästä saattaa tappiotakin tulla, maksan sen hyvillä mielin ihan puhtaasta mielenrauhasta. En halua kytätä jotain sähkönhintasovellusta sähkölaitteita käyttäessäni ja säädellä ja sammutella maalämpöä ajan mukaan.

2 tykkäystä

Maalämpö on sellanen tasasen varma jyskyttäjä ympäri vuorokauden talvella. Itellä kanssa kiinteehinta huhtikuun alkuun. Sit varmaankin pörssiin. Asumis mukavuudesta en ala tinkimään

1 tykkäys

Meillä on 2 täyssähköautoa ja 1 isoakkuinen hybridi, mutta silti 6kk kiinteä soppari lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Autojen lataukseen pörssisähkö on hyvä, mutta sähkölämmitteissä omakotitalossa tuota kiinteää hintaa talvikautena arvostaa. Kesä mennään taas spot-hinnoilla.

1 tykkäys

Meillä on vesikiertoinen lattialämmitys maalämmön takana, joten sen voi ohjelmoida lämmittämään lattia pelkästään halpoina tunteina. Laattalattia reagoi hitaasti kumpaankin suuntaan tapahtuviin lämpötilamuutoksiin.

1 tykkäys

Lisämaksu tehopiikistä - oliko kaikille sähkö sittenkään halpaa mustana perjantaina?

3 tykkäystä

6,5c toteutunut marraskuun keskihinta

4 tykkäystä

8,32c oli mulla.1806,79kWh oli marraskuun kulutus.

2 tykkäystä

6,66 cnt täällä kulutusvaikutuksineen ja toimitusmaksuineen.

Energiaa kului lämmitykseen loka- ja marraskuussa selvästi viime vuotta enemmän. Selittyy lämmitystarveluvuilla.

Lokakuu 2022 330,3 °Cvrk, Lokakuu 2023 462,3 °Cvrk
Marraskuu 2022 478,7 °Cvrk, Marraskuu 600,9 °Cvrk

Tuuli tuottaa ja omavaraisia ollaan, silti koko päivän 12-15 senttiä hintana. Ihan tyhmää.

2 tykkäystä

Jep. Kotimainen tuotanto ja kulutus ovat tasapainossa. Joku ”vetää välistä”?

3 tykkäystä

Tänä päivänä tuntuu olevan liikaa liian tarkkaa dataa ihmisille. Ei muuta kun ydinvoimalaa rakentaan jos sähkönmyynti vaikuttaa liian hyvältä bisnekseltä.
Voin kertoo että se ei ole sitä ainakaan 20k aurinkopaneeleilla :man_shrugging:t3:

3 tykkäystä

Nordpool on isompi markkina-alue. Viroon näyttää menevän.

Mun äppi näyttää, että kotimaan tuotanto kattaa 99,4% kulutuksesta tällä hetkellä. Pohjanmaan rannikolla tuulilukemat on esim Kokkolassa näyttää olevan vain 4m/s jatkuva tuuli ja 6m/s puuskissa, joten tuulivoima tuottaa about 3/5 osaa kapasiteetistaan. Muut näyttää olevan melko lailla “tappiteholla”.

Edit. Reilu puolituntia ja ollaan ylijäämän puolella, eli vientiin menee nyt 318MW.

Ei kait ne nyt ihan tapissa oo, kun alkuviikon on tuuli tuottanut noin 2500 MW vähemmän kuin nyt ja silti on ostosähköä tarvittu vain noin 1000 MW.

Noin 1500 MW jarrutellaan nyt muita eli “säädetään”, kun kokonaiskulutus on aika vakiotasoa. Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

Nimenomaan tuulituotanto tuottaa nyt 3100MW ja huiput sillä on ollut 5200MW (mutu tieto). Muut energialähteen on aikalailla tapissa.

Tuulesta ollaan ihan samaa mieltä, mutta ei kait muut nyt voi olla tapissa, kun aiempina päivinä on pärjätty noin 1000MW tuonnilla lähes ilman tuulta.

Mielenkiintoinen sovellus, ihan itsekö kehitit? :roll_eyes:

Ei vaanes, mikähän sovellus kyseessä jos noin tarkkaan pystyy seuraamaan?

Sähkönseuranta. Tällä löytyy ainakin playkaupasta äppi jolla nuo näkee.

2 tykkäystä

Sähköseuranta, kuten @Kujamaki arvelikin. Seurailen päivittäin sitä ja porssisahkoa.fi palvelua, vaikka onkin kiinteähintainen liittymä. Olin syyskuuhun 2021 asti vakaa pörssisähkön kannattaja ja jos markkina hiukan tasaantuu, niin saatan siirtyä takaisin pörssisähköön. Nykyinen maailmantilanne pistää hiukan miettimään ja varmistelemaan asioita, eikä tuo Ukrainan tilanne ole ihan lähiaikoina ratkeamassa.

1 tykkäys