Sähkön hinta ja sähkösopimukset

Samasta syystä mennään kiinteällä, varsinkin tuo jälkimmäinen asia tuo epävarmuutta, joka riskienhallinan kautta korostaa heiluvan mekanismin (liian suuri osuus tuulivoimaa) muutoksia.

1 tykkäys

6,5 c/kWh marraskuun keskihinta, kulutus melkein 2200 kWh ja lasku 300€ kaikkineen.

8kk pörssisähköä takana ja vieläkin oli halvempi kuukausi kuin kiinteillä sopimuksilla. Mutta nythän ne jännät 4kk ovat vasta alkaneet!

Jos ei pörssi kohta halpene, niin täytyy paistaa joulukinkku pihalla kaasugrillissä.

2 tykkäystä

Saa nähdä aiheuttaako yksi lakkopäivä pörssisähkön hintaan vaihtelua?

(Aukesi incognito -tilassa)

Vaikka kyseessä on aika monta voimalaitosta, niin megawateissa ei tuo ole kovin paljoa.

1 tykkäys

Erikoinen laskelma. Miksi sitä pitäisi laskea vs sijoitettuun tuottoon? Tuolla tyylillä aika monikin perusremontti, ja kodin parannus olisi huonosti kannattava.

Ei kait kukaan osta aurinkojärjestelmää tienatakseen, joka taas on sijoituksen tavoite.

Otitko myös kotitalousvähennyksen huomioon?

Typerintä aurinkosähkössä on se, että se ei tuota mitään sähkökatkon aikana. :grinning:

1 tykkäys

Mielenkiintoinen juttu sähkön säästöstä eli millä pienillä keinoilla sitä voi säästää (mm. Säästääkö puulla lämmittämällä, jos halot ostettuja):

(Aukesi incognito -tilassa)

”Ostetun koivuhalon tuottama lämpö maksaa noin sata euroa megawattitunnilta tai jopa enemmän. Se olisi noin sähkönä noin 10-15 senttiä kilowattitunnilta, eli mitenkään halpaa se ei ole”, Ahola sanoo.

Jos puu löytyy omasta metsästä, lämmityksen hinta riippuu siitä, minkä arvon omalle työlle antaa.

Ps.
Tässä tietenkään ei kerrota paljonko halot maksoivat…

1 tykkäys

Nopeasti sen halon hinnan tuosta jo näkee, mutta halpaa tuo on siltikin pörssin huippuhintaan verrattuna. Puhumattakaan puulla lämmitetyn saunan löylystä ja tunnelmasta, mille itse annan kovasti arvoa.

7 tykkäystä

Tämäkään ei ole nykyään pieni maksu, vaan arvioitu lopun sopimusajan kulutukseen perustuva maksu. Eli ei pääse nykyään eroon.

1 tykkäys

Irtokuutiomotti koivua on n. 1000kWh. Ostaa metrisinä halkoina niin saa 100-120€:lla. Tällöin hinnaksi jää 10-12c/kWh

1 tykkäys

Tässä tullaan siihen, että mikä on mahdollista ja mikä järkevää. Ymmärrän ja tekisin itsekin metrisistä haloista. Mutta silloinkun minulla oli okt, minulla ei ollut moottorisahaa, eikä halkomakonetta. Joten vaati melkoisia järjestelyitä saada halkotalkoot aikaiseksi, parin henkilön lisäksi tarvitsin jonkun tuomaan sen halkomakoneen (peräkärry vaaditaan) ja moottorisahan luokseni ja toki samalla jäämään työvoimaksi.

Ei tuo työvoimakaan vaikka sen talkoilla tekee ilmaista ole (joten sillekkin pitäisi laskea joku senttihinta per kWh). Tai sitten sujuvasti laskea mitä maksaa heittomotti koivuklapia tuotuna.

Halkomakoneen rimpulat taitanee maksaa +200e lähtien ja moottorisahat samaten jotain.

Pokasaha ja kirves, hyvää hyötyliikuntaa

3 tykkäystä

Ja parastahan klapitalkoissa on, että ne samat klapit lämmittää monta kertaa.
Tehdessä, kantaessa ja lämmittäessä…

17 tykkäystä

Omavoiman talviajan kiinnityshinta 1-3/2023 nousi joulukuun alussa tasaisesti ollen korkeimmillaan 12,70x cnt.
Nyt tarjotaan tammi-maaliskuun kiinnityshinnaksi 10.199 cnt. Vaikuttaa kohta ihan varteenotettavalta talvikaudeksi. Talvesta ei lie ilman pelikaaneja turbiinissa tulossa kovin pahaa. Uskon noiden tietävän futuureista ja taustoista enemmän kuin minä.

Tuulivoimamiehet sanovat, että talvipakkasillakin napakorkeudella ~100m tuulee. Eipä näytä tuulevan, kun tuotantoa katselee.

Pohjois-Pohjanmaa tosin on lähes plägä, mutta silti.

5 tykkäystä

Jos aate velvoittaa sanomaan, että tuulee niin faktat eivät siihen kuitenkaan vaikuta.

Myös sähkömarkkinan piti olla vakaa ja ennustettavissa ja mitä vielä.

Onhan hinta ollut varsin vakaasti haarukassa 10-20 senttiä :point_up:

1 tykkäys

Tuo nousi lukemaan 10.261 cnt. Konsultoin naapurin miestä, joka Omavoimakonsortion osakasyrityksessä ja ollut mukana pilotoimassa samaa energiaohjauspalvelua, jonka minäkin otin käyttöön.
Hän sanoi tehneensä kiinnityksen talviajalle tänään. Beesasin ja kiinnitin 50% tuohon yo hintaan.

Ja nyt se hinta pompsahti kiinnityksen jälkeen heti lukemaan 10.348 cnt

Ota näistä selvää. Katsellaan maaliskuun lopussa, kannattiko vaiko ei. Joulukuun 50% kiinnitys on kyllä ollut kannaltani hyvinkin edullinen.

1 tykkäys

Isälle oli aurinkopanelikauppias käynyt kauppaamassa 10kpl aurinkopaneleita. Hinta oli kotitalousvähennyksen jälkeen 9415€!

Kuulosti aika perhanan kalliilta. Onko teillä jolla on panelit maksanut minkä verran avaimetkäteen?

Halfcut 395w (3,95kwh) järjestelmä.

Suolainen on hinta, mitähän oikein on ympätty joukkoon. Paneelit 200€ molemmin puolin / kpl, inventteri muutaman tonnin.
Asennukselle ja hiluille jää 5k€+kotitalousvähennys, kuulostaa kovalta.
Tuleeko siihen joku akusto mukaan? Niillä saa kyllä hintaa nousemaan.

1 tykkäys

Työnosuus 5837€, ja materiaalit eurolleen saman hintainen. Asennus pulpettikatolle, eli ei edes mikään erityisen haastava.

2250€ on kotitalousvähennys.

Eikä mitään akkuja, mutta “valmius sille”.

Firma Power of sun.

Sai kuulemma -15% kun teki kaupat heti, mitä itselle on jo red flag. :grinning:

2 tykkäystä