Sähköautoa ei kannata liikaa laskea kotituottoisen aurinkosähkön varaan. Siinäkin luonnollisesti useampi tekijä vaikuttaa kannattavuuteen.
Meillä on 9.84 kWp aurinkojärjestelmä ja se osin tuuppaa täyssähköautoa. Järjestelmä tuotti tänä vuonna n 7.800 kWh. Autoon saimme ajettua aurinkosähköä arviolta 1500-1800 kWh tänä vuonna. (Työsuhdeautona sain myytyä tuon sähkön leasingyhtiölle kotisopimuksemme hinnalla = energia + siirto).
Jos teoreettisesti laskee ko järjestelmän hinnaksi tänään 10.000 euroa ja sidotun pääoman tuotoksi 4 % (400 e/v , jos sijoittaisi tuon 10.000 e muualle) ja paneelien kuoleentumisajaksi 25 v ja invertterin 10 v tekisivät nuo lisäkustannusta vuodelle paneelien osalta 400 e/v ja invertterin osalta 100 e/v. Näin ollen paneelien kuluiksi laskisin n 900 e/v. Eli tuotettua kWh:ta kohden kustannukset pääomatarkasteluna ovat n. 11 c/kWh. Ei halpaa, sanoisin. Joissain lähteissä on aurinkosähkön mainittu olevan peräti ilmaista.
Tuolla 900 eurolla ostaa nykyhintaista pörssisähköä aika paljon. Aurinkosähkön tuottoaika on pääasiassa huhti-lokakuu. Vastaavasti usealla kiinteistöllä hot season kulutuksessa on käänteinen eli marras-maaliskuu.
Eli autoilussa kaatuisin vakavasti edelleen 10-15 keuron peruspolttiksena Corollan tai Avensiksen puolelle.
Mikäli käyttövoimassa arvostaa ekologisuutta, silloin täyssähkön puntit kasvavat ainakin päästöjen johdosta. Mineraaleihin, lapsityövoimaan, akkujätteeseen ja ydinvoimaan en ota kantaa.
Mikäli autoilussa arvostaa mukavuutta, välttämättä Corolla tai Avensis eivät ole ratkaisuja.
Mikäli rahalla ei olisi väliä, pihalla odottaisi nytkin Bentleyn V6.