Katoitko roskaposti osion sähköpostista, joskus näitä on joiltakin firmoilta mennyt sinne.
Tämä on Aalto Energialta täysin tietoista toimintaa. Aiemmin piilottivat muutoksen laskun kolmannelle sivulle. Enää eivät tee edes sitä.
Oli tullut näköjään paikalliselta sähköntuottajalta viestiä että alentavat 1.6-31.9 sähkönhintoja n. 20% verran. Tuon 3kk ajan oman sopimuksen (aikasähkö) hinnat päivälle 8.2snt kWh ja yölle 5snt kWh.
Kulutusvaikutus on hieman eri kun tasauslasku.
Kulutusvaikutus vaikuttaa kwh-hintaan, sen mukaan kuinka käytät sähköä. Halvemmat tunnit laskee ja kalliimmat nostaa hintaa.
Tasauslasku on taas lasku jolla tasataan arviolaskutus, toteuman mukaiseks.
Onko tosiaan niin surkea tilanne, että määräaikaisten hinnat pyörivät tuolla lähes 9c/kWh? 24kk on hitusen halvempi, mutta kovassa hinnassa myös.
Ei tässä vielä kiirettä ole, mutta syksyllä ottaisi mielellään 12kk määräaikaisen.
Surkea on tilanne ja kuluttajaa kus…aan silmään, mutta minkäs teet. Ei auta kun jatkaa kyttäämistä ja pörssisähköllä siihen saakka kunnes järkeviä tarjouksia alkaa ilmaantumaan.
Pitkään on puhuttu hintojen laskusta, mutta ei näy eikä kuulu. Talvi on taas kylmä ja vähä tuulinen, joten johonkin kannattaa sitoa talven yli.
Ainakin jos sähköllä lämmittää ![]()
Millä tavalla pissitään silmään. Kun sähköö kuluu eniten, on hinta korkeaja. Tämä johtuu siitä että omavaraisuus perustuu pitkälti sattuman kauppaan . Kun tuulet on suotuisat ja sähköö ei kulu on hinta halpa.
Siitä sitten vaan laskemaan mikä on itselle sopiva sopimusmuoto.
Talven 50kwh / vrk vs. Kesän 5 kwh/ vrk
Sillä tavalla, että tuodaan markkinoille epäselviä tuotteita, kuten ”kiinteähintainen sopimus kulutusvaikutuksella” tai nostetaan kuukausimaksun osuutta tai pidetään kiinteähintaisen sopimuksen kWh hintaa korkeana jos vertaa vaikka tasoon ennen sähkökriisiä 2022.
Ensimmäinen on molempien osapuolten etu. Mikäli kulutusvaikutusta ei olisi, olisi hinta korkeampi.
Kuukausimaksujen nosto on perseestä, mutta enemmän siirron puolella vaikuttaa.
Viimeisessä vastaat itse miksi hinta on korkeampi kuin aiemmin.
Väre tarjosi tänään 30.9 päättyvään määräaikaiseen 24 kk jatkoa hintaan 8,59 s/kWh + 4.03 €/kk. Hinnoissa huomioitu tuleva alv-korotus 25,5%:iin. Taidan säästää vaivaa ja kiinnittää tuon, huhtikuusta lokakuuhun mennäänkin ihan minimaalisilla laskuilla aurinkovoimalan ansiosta.
Sama tarjous tuli tänään jatkosta. Vähän mielestäni on epäselvästi ilmaistu tuo alv:n noston vaikutus.
“Huom! Kaikki hinnat sis. alv 24 %. Yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9. alkaen, mikä nostaa sopimushintoja.”
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että sopimuksien tulevat hinnat nousevat tuon verran, vai että myös jo voimassa oleviin sopimuksiin tuo veronkorotus lisätään automaattisesti? Sanamuoto “nostaa sopimushintoja” saattaa sisältää myös jo voimassa olevat sopimukset. Onko tästä jossain selvästi mainittu että jos on tehnyt sopimuksen ennen tuota ajankohtaa niin nosto ei vaikuta siihen?
Tottakai veronkorotus nostaa sähkön hintaa, oli sopimus mikä hyvänsä. Tai siis sähköenergian hinta pysyy samana mutta siihen lisättävä vero suurenee → kuluttaja maksaa enemmän.
Eli toisin kuin @Rookie oli tulkinnut, niin verojen korotus ei vielä sisälly hintaan, vaan lisättäneen siis syksyllä päälle. Näin sen itsekin tulkitsin.
Eikös @Rookien saama tarjous ala 30.9 jolloin uusi arvonlisäverokanta on jo voimassa. Eli tuo tarjottu hinta sisältänee korotetun arvonlisäveron.
Juurikin näin
Aivan totta, tämähän siinä tosiaan on se syy ettei vaikuta tuohon hintaan. Täytyy harkita tätä tarjousta myös itse, aikalailla tuonne tarjouksen takarajalle kannattanee seurailla, että mihin suuntaan kiinteähintaiset sopimukset elää.
Asiasta en mitään tiedä mutta saattoi olla pörssisähkö yrityksille halvempaa ostaa sisään ennen energiakriisiä.
Sähkösopimuksen hinnanmuodostuksesta on tällainen hyvä artikkeli olemassa
- Suojauksen kustannukset futuureilla
- Myyjän kate
- Myyjän riskiarvio tulevaisuudesta
Itseäni ärsyttää nuo kiinteät kuukausimaksut, koska ne ovat 100% vain katetta. Tietokoneet tekevät työt automaattisesti.
Lumpeelta tuli postia, että elokuun alusta perusmaksu vitosen ja marginaali 0,48. Niinpä 31.7. alkaen meidän talossa käytetään Herrforsin välittämää sähköenergiaa perusmaksulla 3 € ja marginaalilla 0,40.