Santtu Silvennoinen, erikoistoimittaja

Seuraavaksi varmaan otetaan käyttöön “body slam”. Sehän on jo aktiivisessa käytössä erään suurvallan johtajalla.

Voisi myös väittää, että NHL:ää kohti matkaavien nuorten loukkaantumiset, kurinpito ja rajatapaustaklaukset ovat hyvinkin tärkeä ja ajankohtainen aihe. Nyt on hassua, kuinka asenteellisesti te suhtaudutte: alkuperäinen juttu taklauksesta on mielestänne perseestä, koska tilanne menee enemmän Laaksosen piikkiin. Viikkoa myöhemmin toimittaja saa Laaksoselta irti samaa myötäilevän lausunnon, mutta sitten sekin on “muun lypsämistä ja perseestä”. Älkää ampuko viestintuojaa…varsinkaan (!) jos hän välittää tietoa, jonka mukaisesti tilanteen näitte.

Ei vika olekaan Laaksosen kommenteissa vaan Santun välispiikeissä, jotka ovat tuttua värilasipaskaa.

Tampereen kiekkopiirejä kuohutti viime viikon perjantain paikallisottelun episodi, jossa Tapparan Antti Erkinjuntti niittasi Ilveksen Oskari Laaksosen wrestling-tyyppiselle tempulla jäähän.

Erkinjuntille ei tuomittu tilanteesta rangaistusta, eikä hän saanut liigan kurinpidolta pelikieltoa.

18 tykkäystä

Lienee jutun aiheet sitten vähissä, jos tuo taklaus yhä jaksaa kiinnostaa. Kukaan ei loukkaantunut, kukaan ei saanut jäähyä. Aika monta tuollaista taklausta löytyy pähkäiltäväksi.

2 tykkäystä

C’mon. Kyllä sinä itsekin tiedät mitä Silvennoinen näillä jutuilla hakee ja mikä hänen asenteensa on sinioranssia joukkuetta kohtaan.

Laaksonen on mielenkiintoinen pelaaja ja jutut sinänsä tärkeitä. Mutta tuo asennepaska tuolla rivien välissä harmittaa. Otsikkoon olisi vaikka voinut laittaa Laaksosen kommentin: “Se oli puhdas taklaus!” tms., eikä jankata mitään pellepainia.

9 tykkäystä

Miksi te toimittajat jaksatte puolustella huonoakin työtä tehnyttä kollegaa? Etkö sinäkään @AWennstrm näe Silvennoisen jutuissa paistavaa puolueellisuutta ja silkkaa sonnan jauhamista? Kyse ei todellakaan ole mistään wrestling-taklauksesta. Mestaruuden hetkellä jaksetaan kirjoitella monta juttua, jonka perusteella TBK:n mestaruuksia ei lasketa mukaan Tapparan menestysputkeen, vaikka virallinen taho eli Liiga ne laskee mukaan. Esimerkkejä voisi keksiä vaikka kuinka paljon.

Ja ei, en todellakaan toivo Suomen journalismi-kenttään mitään Sihvos-maista muiden tiedotusvälineiden haukkumista, mutta kyllä asiallisella kritiikille on paikkansa. Oksettavaa tuo toimittajien hyvävelikerhokin on - kaikki on muka niin ammattilaisia ja objektiivisia, että. Santtu osoittaa, että näin ei todellakaan ole.

Olen kyllä sitä mieltä, että yleisesti ottaen fanit tuomitsevat perustellunkin kun kritiikin puolueellisuudeksi (mielestäni esim. Nyholmin, Rantasen, Sihvosen jne.) kritiikissä Tapparaa kohtaan ei ole sinänsä mitään vikaa ja aika herkästi täälläkin nostetaan näistä haloo. Kritiikki ja puolueellinen agenda on kyllä erotettavissa, kun vertaa Santtua ja näitä oikeita toimittajia.

Santtu Silvennoisella ei kuitenkaan ole mitään tekemistä oikean journalismin kanssa. Sensaatiohakuinen, seiskatason toimittelija, joka tunkee “uutisjuttuihinsa” jatkuvasti omaa puolueellista agendaansa.

Edit: autocorrectin aiheuttamien typojen korjailua…

12 tykkäystä

Hakee ja tekee hyvää kaupallista kiekkojournalismia. Paljon parempaa kokonaisuutena kuin tylsä perusjargon, jossa toinen halusi voittaa enemmän, peli oli sekavaa ja tappara avasi lukon.

1 tykkäys

Itse en ole toimittaja niin voi olla minulle korkeampaa kosmetiikkaa ymmärtää tätä hyvää kaupallista kiekkojournalismia. Oma mielipiteeni on se, että hyvää suomalaista kiekkojournalismia on hyvin vähän, mutta olen toisaalta itsekin hieman rajoittunut, kun minua kiinnostaa pelin taktinen puoli enemmän kuin pintapuolinen kerronta.

Myönnän, että luen ainoastaan Sihvosen juttuja, koska hän nyt hakee sitä kulmaa peliin pelistä. Toki pelaajistakin pitää kertoa, mutta se tulokulma on usein Suomessa enemmän semmoinen yleinen lätinä pelaajasta, että “hän tsemppaa ja taistelee hyvin”, vaikka peliä katsomalla löytäisi paljon enemmän.

Santun kohdalla olen sitä mieltä, että provosoinnilla saa huomiota ja klikkauksia, mutta hyvää siitä ei saa tekemälläkään. Toinen samanlainen eli Solmu Salminen siirrettiinkin jo muihin tehtäviin ja esim. Aamulehti on sen jälkeen poistunut boikotista minulta.

2 tykkäystä

En varsinaisesti puolustele mitään, perustelen vain toista (julkaisijan) näkökulmaa asiaan. Kukaan ei kiinnostu peleistä ja jutuista joissa ei tapahdu mitään. Jos taas osaa tarttua luovasti aiheisiin niin pärjää, ja välillä tulee täysosumia, välillä huteja. Heikoimmille pelkkää harmaata massaa.

2 tykkäystä

Minäkin luen mieluiten analyyttistä sisältöä, mutta IL:n lukijoista suurin osa ei. Paras olisi ehkä osata yhdistää siivu molempia.

3 tykkäystä

Jep, tämä on tiedossa. Voitko avata miten tämä kaupallisuus konkretisoituu rahaksi näissä jutuissa? Eli lukija klikkaa. Mitä sitten tapahtuu?

1 tykkäys

Ainakin minua ärsyttää paljon, jos jutun otsikko ja itse teksti ovat eriparia, siis tyypillistä Iltalehteä.

Suomi-toimittajajargon-suomi: hakee ja saa jutuilleen paljon klikkauksia asenteellisilla ja provosoivilla sisällöillään. Onko se todella sellaista kiekkojournalismia, jota sinä toivot näkeväsi?

5 tykkäystä

Lehdet ja verkon mainokset menevät hyvin kaupaksi ja omistava taho tienaa. Vaikuttavana tahona tietty kuka lukee, kuinka kauan sivulla viivytään jne.

Näinhän se menee, ei sen jutun niin väliä ole.

Aluperäisessä uutisessa oli vielä retoriikkaa, jonka minun värilasini ainakin pistivät merkille:

Tampereen paikallismatsin ratkaiseva tilanne koettiin kolmannessa erässä, kun Tapparan nelosketjun Antti Erkinjuntti taklasi röyhkeällä wrestling-niitillä Ilveksen huippupakin Oskari Laaksosen nurin.

10 tykkäystä

Olen joskus miettinyt, että kuinkahan kauan Silvennoisen mopo keulisi, jos Ilves joskus voittaisi sen mestaruuden?

Joka tapauksessa paljon on ollut puhetta Tampereella näistä Ilveslasein varustetuista toimittajista, mutta onko joku spotannut toiseen suuntaan toimittajaa? Eli kallellaan pahemman kerran Tapparaan?

Eli yksittäisen jutun kohdalla on klikkilaskuri ja kello joka mittaa jutussa vietetyn ajan?

Mainostajalle on sama miten klikkijutun takana on? Itselle kun tällaiset huuhaa-tason klikkijutut lähinnä alkavat nostattaa verenpainetta niin miten voin mainostajalle kertoa, että tämä oli lähinnä negatiivista julkisuutta.

Tai sitten on, sillä täytyy olla hyvä kirjoittaja osatakseen tehdä peruspelistä lukijoita kiinnostavia juttuja.

1 tykkäys

Jurppii nyt sen verta tuo wrestling-termin käyttö, että erikositoimittajan ketjuun erikoisvastaus; Suomessa on itse asiassa aika perkuleen hyvä taso näissä wrestling-touhuissa, joten suosittelen eriskoistoimittajaa tutustumaan lajiin. Kenties sitten jatkossa tietää mikä ero on taklauksella ja wrestling-tyyppisellä tempulla.

3 tykkäystä