Sauna ja saunominen - kokemuksia ja vinkkejä

Pienin mahdollinen puukiuas meillä. Paketin mukana 2013 tuli Harvian kiuas jossa yläpuolella. Nyt menossa toinen kiuas, taitaa olla Skamet. Ja sekin nyt vaihtokunnossa.

Olen nyt polttanut pihalta pari vuotta sitten kaadettua vaahteraa. Se palaa sopivasti, eikä niin kuumalla kuin esim koivu tai kuusi. Pesällinen nostaa lämmön noin 80 asteeseen. Ja se antaa sopivan lempeän kosteat löylyt.

Nytkin kun muksut oli vkloppuna Treelta käymässä, niin saunottiin pe ja la pari tuntia molempina ehtoina. Suosittelen suuresti!

Edit tein lauteet tarkoituksella hieman korkeamnalle kuin piirustuksissa, niin jalatkin saa vöhän enemmän lämpöä… ja toisen puolen naisten puoleksi jossa jalkaralli mitoitettu vaimon mukaan…

1 tykkäys

Hieno homma! Tosiaan ulkomailla kun asun vaihtoehdot on aika vähissä, tuollaisen tynnyrisaunan saisi helposti pihaan, valitettavasti puukiukaita eivät tunne mutta sähköinen onnistuisi. Löytyi ihan Harvian “pilari” kiuastakin mikä nyt käsittääkseni antaa ihan kivat löylyt ja ilmanvaihdostakin näyttää olevan huolehdittu.

Sillä siis näitä kokemuksia kyselen ja hyvältähän tämä kuullostaa :slight_smile:

Niin ja kiitokset tiedosta!

4 tykkäystä

Suomalaiselle saunalle arvokas kansainvälinen hatunnosto – saunaperinne lisättiin Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon

14 tykkäystä

Nyt sitten jäädään odottamaan sitä, että saadaan puukiukaat tai ylipäätään puilla lämmittäminen verolle.

1 tykkäys

Olen alkamassa rakentaa uutta taloa ja otan näköjään jäätävän riskin kun puukiukaan laitan saunaan. Noh, verottajan kans on kulkenut muutenkin hyvin viime vuodet, niin jospa pysyy jatkossakin tyytyväisenä…

3 tykkäystä

Mää en vaan voi sille mitään, mutta mulla tulee vaan aina näistä ajatus, että eikö meillä yhtään isompia murheita ole. Kyllähän se on suorastaan vääryys, että joku lämmittää saunansa niin, että ei maksa siitä veroa. Parhaat koko pirttinsä. Kyllä ne vielä keksii jonkun savupiippu veron ja kaikki puuta polttavat ympäristön paskaajat saavat alkaa kanssa maksaa lämmityksestään.

Itse lämmitän saunan ja koko talon omasta metsästä kaadetusta puusta. Ilmaista, vaan ei kovin vaivatonta. Näillä keleillä sitä kalikkaa palaa jonkun verran ja se kaikki pitää kaataa metsästä, ajaa pois sieltä ja tehdä siitä klapia. Sitten vielä säilyttää kuivana. Toisaalta mukava harrastus ja hyvää reippailua. Mutta onko se saunan lämmitys nyt oikeasti kamala ympäristö ongelma? Nojoo. Pienistä puroista jne…niin se kai menee.

Ja ei kai tässä edes tästä ollut kyse, mutta asiaa aiemminkin pohtineena, alkoi otsasuoni sykkiä. :grin:

22 tykkäystä

Itse en nähnyt tuota juttua ollenkaan negatiivisenä. On hienoa, että myös kiuasvalmistajat koittavat vähentää päästöjä. Kyllähän se vaikuttaa myös saunan sisäilmaan ja sitä kautta omaankin terveyteen.

Muutama vuosi sitten vaihdettiin saunaan puukiuas, eikä paluuta sähköön ole tiedossa. Toivottavasti lähivuosina on tontilla myös toinen puukiuas ja sen myötä pihasaunakin. Sinne sitten vähäpäästöinen pönttö.

4 tykkäystä

Mikä on paras: sähkö-, puu-, vai jääsauna?

Tampereella opiskeleva kaveriporukka sai reilut kaksi viikkoa sitten ”jäätävän” idean: rakennetaan puilla lämmitettävä sauna jääpaloista Tampereelle.

3 tykkäystä

Käyttääkö kukaan löylyveden seassa esanssituoksuja? Mä en pidä niistä. Mutta juuri äsken oltiin saunassa ennen peliä ja löylyvedessä kahvisuodattimeen ommeltu ( vaimo ompeli) viime kesänä poimittuja koivun lehtiä. Alkukesän lehtiä… Pussi kuumaan veteen hautumaan saunan lämpiämisen ajaksi. Ai että mutta on hyvät tuoksut.

4 tykkäystä

Näitähän myydään ihan valmiinakin.
Jos en ihan väärin muista niin meilläkin on niitä jossain?

Useammin on kyllä tullut terästettyä löylyvettä keskikaljalla.:joy::joy:

2 tykkäystä

Voi olla että myydäänkin. Mä yleensä juon sen oluen

1 tykkäys

Huoli pois.
Olutta on taatusti ollut riittävästi saunoessa.:wink:

2 tykkäystä

En laita tuoksuja itse löylyvesiastiaan mutta kauhaan joskus muutaman tipan. Parhaita tuoksuja ovat Korpiahon Hehku-merkkiset, joita ei myydä monessa kaupassa. Tampereella näyttäisi löytyvän ainakin Sokos Emotion Lielahti ja Kaleva. Olen tilannut joskus netistäkin näitä. Hunaja-eukalyptus on suosikkini. Tipan saunaoluttakin saatan joskus kauhaan veden sekaan laittaa. Hyvin pieni määrä riittää.

2 tykkäystä

Tervan tuoksua olen tykännyt käyttää silloin tällöin.

3 tykkäystä

Lämmitys meni yli :grimacing:

10 tykkäystä

Mulla oli hetki sitten samassa taulussa vaan 95’C. No ei sielläkään palellu.

2 tykkäystä

Lupailee hyvää kevättä. Ainut analyysi mitä voi nyt antaa :orange_heart:

Tampereella saunoja riittää kesällä - tässä pari uusinta:

3 tykkäystä

Ikuisuuskysymys,sytytetäänkö puukiuas päältä vai alhaalta? Aamulehdessä asiasta juttuu.

• Alhaalta
  • Päältä
  • Ihan sama,kuhan syttyy ja sauna lämpiää

0 äänestäjää

1 tykkäys

Alhaalta syttyy helpommin, jos ei ole bensaa.
Siksi helppo vastaus.

2 tykkäystä