Se oiskin hyvä ja ruisleipää kylkeen. Mutta nykyurheilijat valittais, että siitä ei saa sitä ja tätä proteiinia ja vitamiinia. Kyllä ne todelliset “urheilijat” sodan aikaankin rintamalla pärjää perus ruoalla, jos sitäkään oli tarjolla. Ihme nillitystä tämä on nykypäivänä.
Aika paljon Ben onnistuu herättämään keskustelua ja mielipiteitä näyttää tähänkin asiaan olevan hyvinkin paljon, varsinkin kun peilaa kuinka monella ylipäänsä on kokemusta huippu-urheilijan ruokavaliosta.
Sotatilan ja sodan aikaisten toimien vertaaminen 2020-luvun huippu-urheilijaan ns. ”länsimaisesssa hyvinvointivaltiossa” ei liene millään tavoin perusteltua. Varsinkaan kun sillä ruisleivän tai jäkälän voimalla ei edes suomen sotilaat pärjänneet - vaan käytössä oli myös huumaavia aineita turruttamaan nälkää ja väsymystä sekä pelkoja.
On täysin eri asia miten asioista sanoo milloinkin, mutta kyllä Bennyllä pointti sa on. Rahasta urheilijan ruokavalio (tai siis yhden aterian) teko ei ole kiinni. Pikemminkin vaivasta. Tai siis ymmärryksestä ja arvostuksesta ruumiillista työtä tekeviä kohtaan, jossa paremmuus on välillä juurikin monen pienen asian summa. Siitä Ben purnaa. Kun kyse ei ole rahasta vaan siitä, osoitetaanko vastustajalle ja ylipäätään urheilijalle arvostusta tarjoamalla monipuolista ja vaihtoehtoja sisältävää ruokaa.
Sohvalla röllykän vieressä ja wannabe- Puntti-Patena näitä on joskus vaikea ymmärtääkään.
Sotatila olikin vaan sellanen yliampuva vertaus. Nykyään ihmiset vaan on liian mukavuuden haluisia ja kaiken pitäis aina olla tiptop.
Jos sä oot huippukokki, toivot että työolosuhteet on tiptop. Jos sä oot huippuhitsari, toivot että työolosuhteet on tiptop. Laatua harvoin saadaan, jos siihen ei olla valmiita panostamaan - edes henkisesti.
BB ei tietääkseni ole vaatinut ”kaiken olevan tiptop” vaan nostaa esille epäkohdan oloauhteissa, joka ei välttämättä täytä ammatiurheilun edellyttämiä kriteerejä. Ruokavalio on tässä hyvin tärkeässä osassa.
Eiköhän me kaikki toivota Tapparalta tiptop esityksiä. Tiptop esitysten taustalla on tiptop olosuhteet. Kaikilla olisi parempi mieli ja palstallakin paljon hauskempaa kun se ruoka olisi edes siedettävällä tasolla.
Siinähän nyt ■■■■■■■■■■ Tiptop uutta vuotta vaan sinullekkin. En minä millään pahalla mitään sanonut. Antaa Bloodin syödä ja olla ruoasta mitä mieltä vain. Mennään eteenpäin.
Sehän lienee selvä, ettei isäntäseura ole mitenkään vastuussa vieraitten proteiinin tai vitamiinien saannista. Tai ottelusta palautumisesta yleensä. Mutta kyllähän isäntäseura kertoo tällä aterialla aina jotain itsestään. Jos tuolla ei seuralle itselleen ole mitään merkitystä, niin harmi.
Ainakin itse tykkään siitä, että vieraita kohtaan osoitetaan jotain kunnioitusta loppuun asti. Se on hyvän ja toimivan organisaation merkki. Piste iin päällä. Konkurssin partaalla oleva seura jättäköön ruuat kattamatta pöytään, ok. Pisteet olkoon ainoa, mikä on muuten keskustelun ulkopuolella. Niistä ei luovuta helpolla. ![]()
Ruokavalio on tärkeä urheilijalle. Mutta kuten toisessa postauksessani sanoin, se ei ole isäntien vastuulla. Ei kukaan gourmet-ateriaa odota, mutta sellainen “siedettävä” olis kuitenkin toiveissa. Siitä sitten voidaan vääntää mitä se on. No, jokainen seura antaa ilmeisesti siihen oman vastauksensa.
Jos ruoka on aivan alakanttiin, niin pitäiskö vieraitten tehdä sitten niin rankka temppu, että skipataan tuo tarjoilu kokonaan ja syödään muualla. Voi äkkiseltään kuulostaa kovalta, mutta ehkä laittais isännät hieman tarkastelemaan tarjoilunsa laatua. Ainakin ruoka sais olla semmoista, että sen syövät suuremmin nurisematta sekä omat että vieraat. Se on oikeaa urheiluhenkeä.
Antaa Bennyn kertoa ruokailuista. Itseäni ainakin pikkuisen kiinnostaa. Mutta kertois sitten enemmän niistä hyvistäkin. Nähtäis jyvät ja akanat, siis seurojen erot tässä suhteessa. Saadaan vaikka Liigan Gourmet Top Ten aikaiseksi. ![]()
Eikö monella paikkakunnalla myös kotijoukkue syö samaa ruokaa kuin vieraat? Näin olen ainakin ymmärtänyt.
Porissa ainakin sitä samaa “Italian pataa” meni myös Ässien pelaajille.
Jos Liigan käytäntö on se, että isäntäseura järjestää aterian, se on silloin vastuussa. Takavuosina, kun lääkäri (käsittääkseni Tapparalla ainakin joissain vieraspeleissä, ainakin POffeissa oli omakin mukana) tarjottiin kotiseuran puolesta, olisi muutoin vastustajalle voinut olla tarjolla vaikka poppamies/shamaani. Kyse on nimenomaan siitä, että vaikka omassa seurassa ei välitetä urheilijan ravinnosta ”tuon taivaallista” saattaa vastustajan organisaatio välittää. Siksi, tällaisten julkisten palautteiden aikana on mahdollista oppia myös itse.
Käytännössä siis, kun kotijoukkue on vastuussa ruoasta, he arvostavat omia pelaajiaan niin, että voivat olettaa heille vieraspeleissä olevan tarjolla myös asianmukaista ruokaa polttoaineeksi.
Saattaa joskus yllättää, mutta Liigaseurat keskenään ei ole niin tukkanuottasilla kaukalon ulkopuolella - se on fanien hommaa. Organisaatioilla ja pelaajilla löytyy pääosin arvostusta muita ammatinharjoittajia kohtaan.
@coly olet ymmärtänyt oikein. Mutta se ”kaunis ajatus” tässä päätöksessä on aikanaan ollut se, että tarve syödä huomtamoruokaa keskellä yötä olisi vähäisempi. Ajatus menee vain pieleen siinä, jos sielläkin olisi enemmän valinnanvaraa.
Hmm…Ben Blood pelannut myös Ässissä ja oliko ihan varmasti eka kerta kun sitä sotkua tarjottiin Porissa ekaa kertaa??![]()
![]()
![]()
En nyt muista mikä joukkue oli kyseessä, mutta Benny laittoi kyllä Instaan (tai Twitteriin) erittäin isot posit, kun ruoka oli kunnossa. Ja se ei oikeesti ollut erikoista. Paistettua kanaa, riisiä ja tuoreita kasviksia erillään. Aika helppoa, ei kauheen kallista ja varmasti maistuu kaikille.
E. Toki makuasioista voi kiistellä.
Vastuussa, asianmukainen ruoka jne. Kauniita sanoja. Hieman veteen piirretty viiva, jos ei mitään speksiä ole. Tämähän on vissiin vaan semmoista hyvässä hengessä “sovittua”. Siis mitään oikeita pykäliä ei ole. Vastavuoroisuus, ok.Tehkää muille niinkuin haluatte itsellenne tehtävän. Siis yleinen humaani asenne. En ole koskaan ko. ruokailussa ollut, mutta tietämys siitä kiinnostaa kyllä. Olen kuulolla. ![]()
Vastuu on varsin painava sana. Sitä jäin tässä mielessäni punnitsemaan kun en asiasta mitään tiedä. Mutta hyvän ja terveellisen ruuan päälle ymmärrän sentään hieman. Itse kun vastaan käytännössä noin 96%:sesti perheen ruuasta. Siis teen yleensä ruuan ja myös hankinnat. Vaimolle riittää kun pitää itsensä kauniina ja välillä kehuu mun aikaansaannoksia.
![]()
Ei tossa SaiPan ruuassa minusta muuten moittimista ollut, mutta kun siitä oli kaivettu kaikki runsaat kanapalat jne. pois!! Siis silloin kyllä maistuis minullekin. Mutta kun oli pelkkää riisi pienellä määrällä sekavihannespussin sisältöä. Mikä on totuus, en tiedä. Oliko kuvattu vain aterian jämät tarjoiluastiasta? Se olis harhauttamista.
Mehän ei tiedetä, onko kuvia/ kuvaushetkiä muokattu. Mutta”kelpaisi minulleki” ei oikein ole validi pointti, kun edelleen puhutaan huippu-urheilusta. Ei siitä, mikä olis ok meille.
Ja toki voidaan saivarrella vastuullisuuden käsityksellä sekä sillä, miten kukakin asian ymmärtää. Mutta huippu-urheilussa toisen organisaation tarjoama ateria toiselle organisaatiolle, pitäisi olla aika ”päivänselvä” käsite. Ei välttämättä edelleenkään täällä palstalla, mutta ammattiorganisaatiolta toiselle kyllä.
Tätä ketjua kun selaa alkuun päin, niin ainakin Jukurien ja Lukon tarjoiluita Blood on kehunut.
En mä “meistä” puhunutkaan. Vaan itsestäni. Ja se on minusta aika “validi” pointti. Siis tällä harrastelijaforumilla. En nyt ole ihan tynnyrissä piileskellyt.
Toivottavasti kukaan ei ota semmoista riskiä, että menee sanomaan ettei minulla ole aavistustakaan asiasta. Vaikka yleensä peesaankin, niin joskus saatan nousta rinnalle. Silloin ei auta hermostua. Onneksi näin ei täällä juuri tapahdu, vaan kaikkien mielipidettä arvostetaan. No, ainakin sallitaan.
Mutta enpä usko, että esim. SaiPalle on jaettu Tapparan harjoitusohjelma ruokasuosituksineen ja sanottu, että tällä mennään. Noudattakaa sitä! Mutta uskon kyllä, jos pätevästi asia pystytään osoittamaan. Ei se minulta ole mitenkään pois, vaikka olisin taas kerran sivuraiteilla. Ei siihen yleensä kuole. Olen vain utelias. Tietoahan tämä vain lisää. ![]()
Mä en oikein ymmärrä viestiäsi ja nyt tämä menee jo off topic. En tietääkseni ole kieltänyt mielipidettä keneltäkään. En ole tosissani, enkä suuttunut (vaikka en hymiöitä viljele). Ainoa asia minkä ”jyrään” on se, että ”tämä saakoon kelvata” -argumentti on tällä puolen pöytää sama, kun arvostelisin kirurgin avausviiltoa turhan graaviksi.
Eksistentiaalisia kysymyksiä (kenen vastuu, semantiikka, elämän perimmäinen tarkoitus, ymmärrys) voidaan pohtia aina, miksi se olisi turhempaa/ hyväksytympää tässäkään topicissa, mutta tavallaan se ei vie ”itse asiaa” eteenpäin. Paitsi filosofisessa näkökulmassa.
En ymmärrä kenelle viittaat Saipan ruokavalion epäröinnin. Mutta jos edelleen puhutaan jrheilijan ravinnosta, niin ydinfysiikkaa se ei ole. Laadukkaita raaka-aineita kyllä.
Valitettavasti tällä kännykällä ei onnistu nyt lainaukset, mutta kyse on siitä kun sanoit ettei “kelpaisi minullekin” ole validi pointti kun on kyse huippu-urheilusta. En ole pyrkinyt mitenkään validoimaan tätä asiaa. Se on liigan ja seurojen juttu. Mutta kun itse sanoin tuon “kelpaisi minullekin”, niin onhan tuo kommentti silloin suunnattu minulle.
Onhan nähty se, että huippu-urheilijat syövät huoltoasemillakin. Ja voivat silti hyvin. Ei se homma siihen kaadu, jos kerran viikossa on hitunen liikaa rasvaa tai suolaa. Saattaahan huippu-urheilija ottaa joskus saunaoluenkin. Toiset syö lihaa, jotkut tofua. Mutts jos ruoka alkaa näyttää siltä kuin Porin taannoinen, niin se on aika sama mitä ravinteita siinä on. Kannattaa kelata alkuun ja verestää muistoja.
Tässä on nyt sekin vaarana, että liioitellaan isäntäjoukkueen tarjoaman aterian merkitystä osana vierasjoukkueen ruokavaliota. Eikö se ole enemmänkin vain hyväntahtoinen ele? Ja edelleen kysyn selkeän kysymyksen: Mikä on isäntien vastuu? Onko olemassa tarkat ohjeet tai määräykset, edes jotkut rajat? Vai onko kyse vain isäntien omasta näkemyksestä. Tai osittain jopa siitä mitä nyt vieraitten eteen katsotaan tarpeelliseksi tehdä.
Tässä ketjussa pitäisi kuitenkin käydä läpi ravintoasiaa urheilijan kannalta eikä foorumijampan.
Pelaajille ravinto on yksi tekijä rasituksesta palautumiseen. Jopa aika oleellinenkin, oikeanlaista ravintoa oikean aikaan. Olut on muuten ihan ok palautusjuoma, tosin se alkoholi ei ole hyvä joten määrää rajoitettava. Vieraspelejä on sen verran runsaasti että ei sen pelin jälkeisen tarjoilun merkitystä voi vähätellä mitenkään.