Shakin suurmestareita täällä?

Tuossa laskemassasi on se ongelma, että mustan toinen siirto Kf8-g8 on laiton, koska valkea lähetti suojaa g8-ruutua. Mustalla ei täten ole mitään laillista siirtoa, eli valkean toinen siirto tekee patin, mikä on tietysti tasapeli.

Pohdi vielä. Jollet keksi niin vinkiksi, että sotilas korottuu tehtävässä, muttei kuningattareksi vaan joksikin muuksi.

1 tykkäys

Noniin, eli eipä tämä ollut näin helppo :smiley:

Jatkan pohtimista ja jätän toistaiseksi ainakin spoilerit lukematta.

1 tykkäys

Olisiko tää sitten vaihtoehto:

Ei tehdäkkään d6:sta kuningatarta vaan tehdään lähetti, sen jälkeen musta ei oikein voi kun liikutella lähettiään, mutta näin ei tehdä pattia ja 2-3 siirrolla liikkuen mihin musta liikkuu (syöttääkö lähettinsä kuninkaalle) saadaankin aikaan shakkimatti?

2 tykkäystä

Kyllä vaan. :sunglasses: Tarkemmat tiedot tässä viestissä. Mua jaksaa hämmästyttää se, miten noin yksinkertaisen näköisessä viiden nappulan asemassa ainoa tapa voittaa voi olla ainoan sotilaan korottaminen lähetiksi. Shakki osaa usein olla yllättävää ja varsinkin tällaiset kuuluisat tehtävät. On mun ehdottomia ykkössuosikkeja kaikista koskaan näkemistäni tehtävistä.

1 tykkäys

Shakki on pirun hauskaa ja mielenkiintoista mutta kyllä mä olen aika väärässä liigassa kun koitan suurinta osaa noista tehtävistä miettiä mitä tänne olet lähetellyt :). Itse pelissähän mulla ei olis mitään sanomista jotain vastaan joka shakkia pelailee.

Mutta joo, tää oli tosi mielenkiintoinen ja pakko myöntää että olen jopa ylpeä siitä sain oikein ilman että luin tuota sun spoileria. Näissä ei oikein auta kun mennä “troubleshooting” moodiin eli alkaa sulkemaan vaihtoehtoja pois yks kerrallaan, jostain sen on sieltä pakko tulla vastaan. Ainakin siis miten itse ne käsittelen.

1 tykkäys

Niin, mähän tykkään tästä pelistä edelleen kuin hullu puurosta ja käyn viikoittain pelailemassa kerholla muita samanmoisia vastaan. Mitenkään hyvänä pelaajana en itseäni pidä ja keskiverto kerhopelaajakin saattaa olla liioittelua, mutten minä mikään täysin vaaratonkaan vastustaja ole. Enemmistöllä on muhun nähden yhä selvä rutiinietu joskin se on jo kaventunut sitten ketjun aloittamisen. Mullakin alkaa olla niin suuri rutiinietu aloittelijoihin nähden, että melkoinen Einstein saa olla, jos meinaa voittaa ilman kokemusta. Mutta hieno peli siitä, että niin vasta-alkaja kuin Carlsenkin voi aina oppia jotakin uutta ja mieltäkiehtovaa.

Mä oon koittanut laittaa vähän eri tasoisia tehtäviä, jotta olisi vähän jokaiselle jotakin. Kuitenkin sellaisia, jotka on periaatteessa aloittelijankin ratkaistavissa ja jotka vähintäänkin selityksestä voi ymmärtää. Tuon lähettikorotuksen löytäminen ilman vinkkejä on sellainen, josta sietääkin olla ylpeä, oikeasti! Mä olen varma, etteivät kerholla sitä kaikki löytäisi välttämättä lopultakaan.

1 tykkäys

Mä alotin itse pikkunöösinä iso-isän ja isän kanssa, aikansa kun sai itkupotkuraivareita tappioista, niin huomaskin pikkuhiljaa että hei, mähän voin voittaa. Kohta pelit kestikin sit tunteja ja olin yleensä se voittaja, sen jälkeen ne ei enää kestänytkään tunteja vaan lyheni huomattavasti mutta olin melkeinpä aina se voittaja (tein jonkun typerän huolimattomuusvirheen niin hävisin, muuten en). Pelailin myöhemmin kavereiden kanssa jotka harrasti mutta se leikki loppui siihen kun ei kukaan enää suostunu peliä mun kanssani pelaamaan, järjestäen kun hävisivät. Silti mä en nimenomaan tiedä noista rutiineista yhtään mitään koska niillähän se homma juuri tuntuu menevän, aikanaan kun kävin netissä pelailemassa niin usein tukkaan tuli niin että näytön taakse sattui, ei ollut yhtään mitään sanomista kun vastassa oli joku oikeasti rutinoitunut pelaaja joka tiesi mitä teki. Eli se taso-ero ja seuraava askel, kynnys olikin sitten taas huima ja siihenhän se jäi.

Nyt näin 20 vuoden jälkeenhän olen unohtanut lähes kaiken joten sitä vähääkään rutiinia mikä tuolloin oli ei enää ole.

1 tykkäys

Näin vinkittä:

Houkuttele torni pois suojaamasta kuningasta f5 → f-7.

Musta syö kuningattaren koska shakki, tosin se täytyy syödä tornilla kiitos lähetin.

Shakkimatti nostamalla oma torni e1 → e8

Pakko oli vielä yks tulla miettimään ennen unia töiden lopettelemisen jälkeen.

Netissä pelaaminen on siitä kivaa, että voittamalla vahvuusluku nousee ja algoritmi siten parittaa seuraavaksi hieman parempaa pelaajaa vastaan. Ja häviämällä toisin päin. Malttaa joukusen pelin pelata niin väistämättä löytyy oma taso. Sivustoja on monta, mutta mun suositus on edelleen lichess.org.

Lupasin laittaa lisää tehtäviä, joten laitetaanpa klassikkomoka näytille kahden legendan pelistä, Reti-Tartakower, Wien 1910.

  1. e4 c6 2.d4 d5 3.Rc3 dxe4 4.Rf6 5.Dd3 e5!? 6.dxe5 Da5+ 7.Ld2 Dxe5 8.O-O-O Rxe4??

Tartakowerilta jäi jotakin täysin näkemättä. Miten Reti päätti pelin?

image

1 tykkäys

Oon pyöritellyt idean alkua


kuningatar d8 → kunkku syö mustalta → lähetti a5 ja shakki näin alkuun mut en ole vielä ehtiny pidemmälle miettimään.

Pähkäilen siis lisää :slight_smile:

EDIT:

Löytyihän se kai, kauan siinä kyllä kestikin!


Okei joo. Olin lähdössä lähetillä väärään suuntaan. Eli kuningatar d8 → kuningas d8, lähetti g5, shakki → kuningas c7 → lähetti d8 ja shakki matti.

Ja jukolauti että on kaunis liike :smiley: …pystyy näkemään kuinka toinen on innoissaan ja vesikielellä pääsemässä riehumaan hevosella / tuomaan apuvoimia loistaviin asetelmiin niin mitä vielä, peli jo pelattu.

2 tykkäystä

Niin ja kiitokset tosiaan tuosta linkistä, noita puzzleja tässä päivänmittaan siinä sivussa ratkonut.

Helppoa kuin heinänteko. 1.Dd8 shakki (daamin uhraus) Kxd8 2.Lg5 kaksoisshakki . Kunkun on pakko lyödä daami, muita sääntöjen mukaisia siirtoja ei ole.Sitten mustasta tulee matti joko lähetin tai tornin tekemänä.

Mutterin alta “spoileri” noihin siirtoihin niin jää muillekkin iloa jotka ei ole selvitellyt :wink:

Laitetaanpa linkki tähän vähän erilaiseen shakkitehtävään.

2 tykkäystä

Toi on oikeasti hyvä pähkinä. Mut ainakin onnistui hämäämään silloin muutama vuosi sitten. Loogisesti yritin päätellä, mutta tein yhden väärän päätelmän ja siitä luopuminen otti aikansa.

1 tykkäys

Valkean siirto. Sanotaan vaikka niin, että parasta siirtoa ja jatkosiirtoja etsitään. Valkeat sotilaat etenevät ylöspäin ja musta sotilas alaspäin, kuten koordinaateistakin voi päätellä.

image

Jos mustan edellinen siirto on ollut g7-g5, niin valkea saa patin hxg6 ep.

Muuten en keksi kuin sellaisen juonen, että valkea saisi etummaisen sotilaan h7:ään ja kuninkaansa sopivasti h6:een juuri ennen kuin musta korottaa sotilaansa, ja tulisi taas patti. Kai minä aloittaisin siirrolla 1 Kf6. (…g4 2. Kg6 g3 3. h7 g2 4. Kh6 g1=D/T =) Lähetiksi tai ratsuksi korottaminen tarkoittaisi myös tasapeliä.

1 tykkäys

Jokerien matsin katselu etusijalla, mutta

onhan se niin että jos ohestalyöntiä ei voi tehdä, niin kunkkuahan valkoisen on pakko siirtää. Muuten on patti näin pikaisesti vilkaistuna.

Ei oo mitään ohestalyöntijujua tässä, sovitaan ettei edellinen siirto ollut g7-g5! Tuo jälkimmäinen juonesi on oikea ratkaisu. :slight_smile: 1.Kf6 on todellakin ainoa tappion välttävä siirto. Samalta näyttävä vaihtoehto 1.Kg6? häviää tylysti, koska rytmi on valkean kannalta väärä. Valkean täytyy haaskata tempo, jotta kuningas on h6:ssa eikä g6:ssa, kun musta korottaa.

1.Kg6? b4 2.h7 b3 3.Kh6 b2 4.Kg6 b1=D+ 0-1
1.Kf6! b4 2.Kg6 b3 (2…Kg8 3.h7+ Kh8 4.Kh6 b3 on sama asia eri järjestyksessä) 3.h7 b2 4.Kh6 ½-½

2 tykkäystä

Koska Fabi päättäisi pelin ratsun matilla : 1.Re1 #

Daami menee a1-ruutuun, jonka jälkeen musta saa takkiinsa joka tapauksessa. 1.Da1 …2.Dh8 #

Sinulta siis saa tämän Vinikka- shakkisovelluksen. Olen Fritziä (shakkiohjelmien MM joltain vuodelta) vastaan kerran saanut tasapelin ikushakilla,mutta muissa sen kanssa pelaamissani peleissä kyyti on ollut minun kannaltani kylmää, myönnän sen.No, eipä se ole häpeä hävitä MM:lle missään lajissa. Fritzin Deep Fritz-versio antoi itse Kramnikille selkään v.2006 Bonnin ottelussa. Laitatko sähköpostia tulemaan niin mielelläni tsekkaan pystynkö ohjelmasi hakkaamaan. Sp-osoite : [Mode-edit. Yksityisviestillä nämä]

PS. Muistaakseni joku suomalainen on ollut kehittämässä Stockfish-ohjelmaa, ja lisäksi tehnyt Hakkapeliitta-ohjelman mikä on ihan super-SM-tason ohjelma ?

1 tykkäys