Moo vähä pettyny ko ei ollu Porii lainkaa täsänäi.
Pruukasi lähtee ny sählyy pelaa ja siält sit tiäks porukoil saunoo ja syämää tuanoi.
Soon moro ja sillai, nährää ja kuullaa.
Olin vähän pettynyt myös. Olisin luullut, että ainakin Pori on mukana.
Sivuhuomiona tarina: Joitain vuosia sitten pörräsi Savossa epäilyttävä pakettiauto asuinalueilla. Se jäi monasti kytikseen talojen eteen ja asukkaat siitä huolestuivat. Joku rohkea yksilö kävi ihan jututtamassakin. Lopulta soitettiin yksissä tuumin poliisi, kun ulkomaalaiset ihmiset ovat ikävästi nyt pakettiautossa ja epäilyttäviä. Kissalat saapuivat ja jututtivat sitten pakettiauton väkeä. Saivat tietää kaksi asiaa: ensinnäkin he olivat etsimässä työkohdettaan, olivat jonkin sortin korjausväkeä. Toiseksi eivät olleet ulkomaalaisia, vaikka Savon elävät olivat niin kuvitelleet. Olivat Porista.
Miksi tehdä joku asia vaikeasti jos sen voi tehdä myös helposti? ![]()
Helppo 10/10
Vaikea 78p
Jälkimmäisessä pisteitä ropisee myös Suomen maantiedon /paikkakuntien hahmottamisesta.
Missäs se Turku nyt olikaan? ![]()
Tein vaikijamman, pisteitä tuli meleko hyvin, 76.
Vaikeemmasta taisi tulla 65 pinnaa, aika ison osan söi kyllä vain tuo kun piti kartalle paikat laittaa. Jos olisi ollut monivalintana, niin olisi pisteet olleet paremmat.
Mulla kaveri kun muutti täältä Mikkelistä Kuopioon niin noin puolentoista vuoden jälkeen huomasin et sille oli jo jonkun verran tarttunut Savon murre puheeseen varsinkin siä ja miä olivat vaihtuneet sie ja mie. Nyt se on asunut siellä 3 vuotta ja tuntuu haastavan ihan täyttä Savoa. Toki niinhän se menee että kun Savolainen puhuu niin vastuu siirtyy kuulijalle!![]()
Vaikeammasta tuli 65, ei siellä tunnistuksen puolesta väärin mennyt kun savolaisen löin liian itään, kotkalaisen liika pohjoiseen ja pohjois-karjalaisen Lappeenrantaan, niin nuo osuivat sinne tikkataulun reunaan.
P.s. Oma ns. turha taito ja party trick on murreintonaatioiden imitointi. Siihen nähden yllätti, että noinkin heikosti meni tikanheitto. Kymenlaakson ja Tyrvään kielet oikeastaan ainoita, jotka eivät luonnistu yhtään.
Iltasanoman mukaan tamperelainen slangisana tussu = tyhjä. Luulin aina itse, että se on lussu eikä tussu.
Molemmat on oikein…tosin tätä tussu sanaa käytettiin myös toisessa asiayhteydessä.
Sata kilsaa Rauman suuntaan esim. tussu veto on kädetön laukaus. Jalkapallon kanssa voi tarkoittaa tyhjää.
Off-topic keskusteluun @Vekki-Keke :n kanssa viitaten.
Mulle on aina sanottu, että stadista puhuu vaan ne, jotka on siellä oikeasti syntyneet ja asuneet.
Muut puhuu sitten Hesasta tms.
Mä kysyn vielä Espoossa asuvalta (lähtöisin Kyttälästä, asunut Punavuoressa ja Kalliossa) tutulta toimittajalta.
Mutta, kuka saa puhua stadista tai sanoa olevansa stadilainen?
Jos vanhemmat ovat paljasjalkaisia stadilaisia niin silloin saa sanoa.
Jotenkin noin asian mulle esitti ihan oikea stadilainen joskus kun tästä asiasta oli keskustelua.
Noniin täsmennän,
en siis maininnut olevani stadilainen ja tiedän ettet asiaa niin ottanutkaan. Tuota termiä käytetään paikkana luonnostaan ilman leijumista. Esim. omassa ympyrässä on edelleen paljon niitä paljasjalkaisia joten se ”lähdetää takas stadiin” tai ”tulemme stadista” on normaalia puhekieltä.
Mun mielestä on hyvä korostaa, ettei tuo ole mitään leijumista vaan paikallinen murre eli tapa puhua. Kun täällä asuu, se tarttuu. Ystäväpiirissä on myös paljon asukkeja muualta alunperin, nekin puhuu stadista.
Stadilaisuus sen sijaan taitaa määritelmänä mennä niin, että on syntynyt siellä. Paljasjalkainen stadilaisuus ymmärtääkseni menee niin, että jopa vanhemmat ja itse on syntynyt Stadissa. Tätä en tarkastastanut mistään vaan oletan sen mukaan, mitä stadin kundit (ne jotka osaa vielä bamlaa) ovat opettaneet.
Kaikki tyynni, sulatusuunihan Helsinki on. Kuten jokainen muuttovoittoalue, paljon on niitä muualta muuttaneita. Mutta, olen digannut, oikeasti täällä ei juuri kukaan katso nenänvartta pitkin sen enempää kuin Tampereellakaan kyräillään ylpeileviin hesalaisiin.
Kiakkoo nää ei edelleenkää osa pelata. ![]()
Niin että mitä että?
No sellasia puolen millin mittasia ötököitä, mitkä puri niin perkeleesti.
4 vuotias tyttäreni joskus ammoina aikoina kuvaili vähäistä määrä itse keksimällään termillä “hittuvittusen” verran. Jäi omaan käyttöön.