Editoidaan tähän viestiin vielä hieman selitystä, mistä on kyse puhuttaessa SUP-lautailusta:
Kyseessä siis surffilaudan tyyppinen lauta, jota melotaan seisten laudan päällä. Tai polvillaan. Lauta on niin iso ja vakaa, että tyynellä järvellä laudan päällä voi harrastaa vaikka joogaa. Useimmille kyseessä ei ole vauhtilaji, vaan enemmän rauhallista kuntoilua ja luonnosta nauttimista.
Lisätietoa allaolevasta linkistä:
Tää on oikeestaan ainoo foorumi, jota aktiivisesti seuraan ja käytän. Täältä tuntuu löytyvän apua kaikenlaiseen ongelmaan, joten kokeillaan onnea tämmösen asian suhteen.
Ensinnäkin en ole koskaan kokeillut sup-lautaa, enkä ole mikään ammattilainen rakentajakaan. Kuitenkin haluaisin kokeilla oman laudan rakentamista mökille yhdeksi kesäiseksi harrastukseksi. Jonkun mielestä kannattaa ostaa, koska sieltä ja sieltä saa halpoja lautoja, mutta nyt kuitenkin lähdetään siitä, että yritän rakentaa itse.
En oikein löytänyt googlettamalla selkeitä ohjeita, joten kerron oman suunnitelmani ja ehkä joku asiasta enemmän ymmärtävä kertoo, mitä pitäisi huomioida tai tehdä toisin.
Tarkoitukseni on tehdä laudasta n. 4 metriä pitkä ja n.60 cm leveä. Ajattelin tehdä laudan kahdesta kerroksesta 50 mm finnfoamia ja laittaa väliin 2-3 mm paksua vaneria. Vaneria ajattelin väliin sen takia, että lauta tulee jäykemmäks ja kestävämmäksi ja toisaalta mielestäni vaneri on hyvä apuväline siinä, kun joudun liimailemaan 2,5 metriset finnfoam-palat yhteen. Ehkä kuitenkin päätypontillista finnfoamia.
Muotoilen laudan hiomalla ja höyläämällä. Jotakin epoksia varmasti pitää laittaa pintaan + lasikuitumattoa.
Pintaan ajattelin vielä korkkimattoa liukuesteeksi. Evien valmistuksesta ja kiinnityksestä ei vielä mitään ajatusta. Vanerista nekin ja lasikuidulla laminoin ne kiinteästi paikalleen?
Maalaamisesta en vielä tiedä missä vaiheessa on järkevintä. Väritys esim. sinioranssi ja jollain sapluunalla väritykseen sopiva logo.
Mallia muuten ajattelin ottaa paikallisesta uimahallista, jossa altaan reunalla on kolme tyylikästä sup-lautaa. Kaikki vinkit otetaan vastaan mielellään!
Mää muuten sain laudat tehtyä ja ajavat tarkoituksensa ihan hyvin. Viimeistely jäi aika vähälle, koska lasikuidun hiominen on niin ikävää hommaa, kesä tuli ja laudan käytettävyyteen viimisen päälle hienolla pinnalla ei oo mitään merkitystä. Toinen lauta tuli sinioranssiksi, toisessa sitten kultaa ja hopeaa viimevuosien tyyliin. Laitan kuvan ainakin toviksi näkyviin, poistetaan sitten jos turhaa tilaa vie.
Onkos tälle harrastukselle nykyään enemmän suosiota tällä foorumilla? Noi omatekemät laudat on kivoja pieneen tutustumiseen ja lasten tohuihin. Mutta pinta on niin kova ja toisaalta lauta on malliltaan melko kapea, joten kovin vakaita ne ei oo, varsinkaan jos on yhtään sivuaallokkoa. Laji on niin mukava kelin osuessa kohdalleen, että oon harkinnu ostavani laudan.
Ilmatäytteinen on näppärämpi, koska haluaisin laudan aina mukaan kotimaan lomareissuille. Haluaisin myös markettilautoja laadukkaamman, jotta oikeesti vois aina olla tyytyväinen lautaan ja tarvittaessa esim. venttiilin vaihtaminen onnistuisi. Jonkun tämmösen ku löytäis käytettynä:
Mutta käytetyt luultavasti pitäis ostaa syksyllä tai talvella ku vuokraamot uusii mallistojaan. Mielelläni kuulen kokemuksia harrastajilta.
Ei löytyny käytettyä ja ilmoja pitelee, joten lauta kannatti hommata nyt tai vasta syksyllä. Yks asiantuntija puhu mut pois noista markettilaudoista, jotka on alle 500€. 5 vuoden takuu, myyjän myyntipuhe ja kuulemma tosi hyvä pumppu sai mut päätyyn linkin lautaan. Mää päätin, että huomioin ympäristöä loppu elämäni ajan siten, että ostan joko laatua tai sitte en osta ollenkaan. Nyt sitte odotetaan Kaukokiidon kuskin soittoa ku kuuta nousevaa.
Mulla oli oma kova lauta, mutta möin sen juuri kaverille vähäisen käytön vuoksi. Oli tosi laadukas lauta ja toimi hienosti aallokossakin. Pumpattavista laudoista ei ole kokemuksia.
Maastopyörä tuli hankittua ikään kuin tilalle ja aika pahasti oon päässyt hurahtamaan nyt siihen.
Talouselämä kertoilee että Sup-laudat ovat tämän kesän hittituote, liekö keleillä jotain tekemistä kun vertaa myynnin nousua viime vuoteen (viime vuonnaan juhannus oli aika jäätävä keleiltä).
Suosittelen kyseistä lautaa, tohon hintaan ei parempaa löydy. Mulla on toi lauta ja myös tonnin Red Paddle. Suppailussa Mistral on lähes yhtä hyvä. Reppu, pumppu yms. toki Redissä priimaa, mutta kyllä toi lauta kannattaa hakea, jos on miettiny laudan ostamista.
Toi Lidlin lauta on myös hintalaadultaan mielestäni hyvä. Itseasiassa mulla on sekä Mistral että Red Paddle. Itse suppailu ns. normaaleissa olosuhteissa järvellä ei eroa juurikaan. Lidlin lauta on yllättävän hyvä kantavuudeltaan ja on vakaa lauta. Vieläpä aika hyvä profiili niin, että matkakin taittuu mukavasti.
Mutta erot tulevat siinä, kun lautaa ottaa käyttöön ja pakkaa pois. Redissä on kolme kiinteää evää, joita ei rikki saa, niinkuin Redin testivideosta selvisi. Lidlin laudassa evä kiinnitetään ruuvilla, mikä voi hukkua ja evä ei ole likikään niin kestävä kuin Redissä. Jos kiveen rouhaisee ja ruuvi on huonosti kiinni, sinne jää evä. Ruuvi myös hukkuu helposti. Ja kuivalla maalla kun evä on maata vasten, laudan päälle ei paljon parane nousta. Redin päältä voi ajaa vaikka kaivinkoneella. Mistralissa on myös kaksi kammiota, mitkä pumpata. Ehkä se tuo turvallisuutta, jos lauta jostain syystä puhkeaa, mutta vähän hidastaa täyttämistä.
Redin kassi on loistavasti suunniteltu! Sen kanssa voisi lähteä vaikkapa vaeltamaan. Mistralin reppua ei selässä pidä kuin pakollisen hetken. Redin lauta ja muut osat menevätkin kassiin ns. heittämällä, kun Mistralia joutuu sovittelemaan. Jos Mistralin pakkaa 10 minuutissa, Redissä saman tekee viidessä. Redin pumppu on myös laadukkaampi ja nopeampi pumpata. Mulla on myös Mistralissa pohjassa kupru, mitä olen miettinyt, hajoaako lauta joskus siitä. Kupru on pohjassa juuri venttiilin kohdalla, mutta ei se ole mennyt yhtään huonommaksi parissa kolmessa kesässä. Rediin saa myös enemmän painetta kuin Mistraliin.
Mutta Lidlin lauta on suppailuun oikein hyvä! Redi on kaikessa muussa parermpi, mutta kun järvelle pääsee, eroa ei kauheasti ole. Viiden vuoden takuu ja jälleenmyyntiarvo Redissä on tosi hyvät.