En käytä otsikkoa alppihiihto tai alppilajit, koska en hae tässä olympiatason urheilua, vaan monien suomalaisten suosimaa talvista harrastusta.
Miten on, löytyykö yhteisöstämme mäkimiehiä, joko suksilla tai laudalla? Ja todettakoon vielä, että taksilla monot jalassa rinnebaariin vaappumista ei tässä ketjussa hyväksytä lasketteluksi. Valitettavan monelle laji tuntuu tarkoittavan sitä, että mennään hiihtokeskukseen ja juopotellaan.
Itse olen “hyvä sunnuntailaskija”. Se tarkoittaa sitä, että 90% rinnekansasta näkee minun tulevan ohi, mutta en pärjää oikeasti koville harrastajille alkuunkaan. Väline on sukset ja pääasiallinen laskupaikka on lanatussa rinteessä. Jos aivan kympin olosuhteet osuu kohdalle, niin saatan uskaltautua helppoon offariin. Valitettavasti kokemuksia on lähinnä vain Suomen rinteistä ja mm. Alpit on näkemättä. Ruotsissa ja Norjassa on tullut piipahdettua. Tampereen lähirinteet (Himos, Elli, Sappee) yritän käydä vähintään kerran per kausi ja mahdollisuuksien mukaan (1-2 kertaa) Lapissa. Pohjoisessa olen erityisesti tykästynyt Pyhä-Luostoon, mutta nähtynä on Levi, Ylläs, Olos, Pallas ja Ruka.
Sitten täsmällisempi kysymys - onko jollain kokemuksia Salomon QST 85 suksista? Itselläni olisi juuri nyt mahdollisuus ostaa sellaiset halvalla, 185 cm pituisena, mutta vähän arveluttaa. Varsinkin tuo pituus - vaikka kyseessä on rocker-suksi, ottaisin mieluummin 177 cm mittaiset huonon kelin rinnesuksiksi ja hissi-offariin, mutta tuollainen vähän pidempi yksittäinen pari olisi juuri nyt tyrkyllä.
Loppuun vielä jonkin USA:n hiihtokeskuksen mainoslause Skiing families are happier, jossa on isoa viisautta. Laskettelu on siitä hauska laji, että sitä voi harrastaa melkein kaikki, taaperosta vaariin.