Laskettelu ja lumilautailu

Ite olen käyny myös vähintään jokatoinenvuosi alpeilla ja miinus on se ekakerta, jonka jälkeen kotirinteet ei enää tunnu kelpaavan.
Jos ei kaipaa offia vaan tiptop kunnossa olevia täydellisiä rinteitä täydellisissä olosuhteissa niin Sveitsiin ja SaasFeen jäätikölle maalis- huhtikuun vaihteessa on täydellinen valinta.

1 tykkäys

Minulla on kahdet sukset. Toiset on tiukat puikkarit, toiset huonokuntoiseen rinteeseen tai helppoon offariin.

Suosittelen kaikille kaksia suksia, ehdottomasti. All mountanina on nyt Rossignol Bandit 178cm, tosin tänään niistä hajosi side ja varaosien saanti epävarmaa. Strategiset mitat noin 187/95.

Åren halpuudesta en ole samaa mieltä. Tosin en muista mikä oli kruunun kurssi kun siellä joku vuosi sitten kävin, mutta kalliimpaa siellä oli kuin Lapissa. Ruotsi-Norjassa vedin joskus mahtavan reissun akselilla Riksgränsen-Narvik, mutta siitä toisella kertaa.

Tämä ketjuhan syttyi heti liekkeihin :thumbsup:

3 tykkäystä

Mulla on Fischer RX-8 pituus muistaakseni 175cm jostain 2008 vuodelta, ne on erittäin tykit joka tarkoittaa sitä että ne houkuttelevat laskemaan agressiivisesti ja se taas tarkoittaa sitä että jalat on hapoilla. Vanhana miehenä haluaisi pystyä laskemaan pidempään joten hakusessa olis jotkut mukavammat mutta ei liian löysät. Sellaiset joilla voisi nauttia rinteestä.

Suosituksia?

Just tulin viime viikolla Ischlgin reissulta ja tuumasin samaa asiaa, ei oo jalat enää siinä kunnossa että nykyisillä suksilla nautitaan neljää rinnepäivää putkeen😄

Mitä tarkoitat tykeillä? Tiukat puikkarit? Ovat meinaa aika pitkät, ellet sitten ole huomattavan kookas. Itse vedän tiukat kurvit Blizzardin Supersoniceilla, 167cm.

Löysempää suksea alle, ehkä freeride/all-mountain osastolta. Niillä voi kaarrella rennosti ilman tiukkaa etukenoa ja ylittävät nöölit vaivatta. Toki e-suomen rinteissä noilla ei montaa kertaa ehdi kääntyä (radius 16-17m)

1 tykkäys

Viime vuonna jäi taas vallan käymättä, kun ei oikein ole ollut laskuseuraa enää kavereissa… :confused: Levillä on tullut käytyä muutaman kerran ja Rukalla. Himoksella ja Sappeessa enimmäkseen ja joskus kakarana kävin kovastikin Herwoodin sloupeilla :grinning: Suksilla enimmäkseen, kun on helpompaa, mutta laudallakin teininä useamman vuoden ja myöhemmin aina silloin tällöin. On tuolla iso lankku vieläkin suksien kanssa varastossa :slight_smile:

2 tykkäystä

Yksi vaihtoehto on Dynastarin Speed Zone 9, valko-oranssi ranskalainen. Ihan ketterät, nastat ja leikkisät rinnesukset, mutta niillä ei sitten ole mitään asiaa rinteiden ulkopuolelle. Anteeksiantava suksi cruisailuun eikä reidet mene hapoille. Itsellä on nyt alla Fischer F17 Progressor 2017/2018 - tykkään :smile:.

Vaimo osti minun pakottaman testisession jälkeen Salomon QST 92 Luxit, joilla saatiin hymy takaisin rinteseen. Tästä syystä oma katse on tiukasti Salomonin QST sarjassa. All-mountain suksi antaa laskijan ja rinteen puutteet anteeksi ja hommasta voi naattia, kun näillä kilometreillä ei enää tarvitse puristaa 100kmh.

1 tykkäys

Juurikin näin! Tärkeintä on ostaa oikea suksi tiettyyn käyttötarkoitukseen, ja sellaiset joista oikeasti nauttii. On joskus tullut kokeiltua todella jäykkiä suksia millä voi tykittää täysillä, mutta kun ei taitotaso oikein riittänyt että olisin saanut niistä mitään nautintoa irti, niin ostamatta jäivät

No jos tykkäät tuosta puikkarista niin kannattaa kokeilla suurpuikkariakin. Tiukka suksi mutta pitkänä ja isommalla kääntösäteellä tarkoittaa harvemmat käännökset. Tosin vauhti nousee joka saattaa olla jo turvallisuuskysymys. Poika laski kilpaa joten vanhaa kalustoa löytyy kellarista jos alkaa kiinnostamaan. Siteellä ja ilman:

1 tykkäys

No niissä melko tiukka säde ja lähtevät helposti carvingkäännökseen. Kaverin kanssa hankittiin samanlaiset ja ei olla löydetty parempia vaikka ollaan kokeiltu kaikenlaisia.

Pituutta on 184cm ja mun mielestä noi ei ole yhtään liian pitkät, pituus sopivasti tasapainottaa.

Just jotain tuollaisia olen harkinnut.

Dynastar voisi olla kokeilun arvoinen. Onko noi Fisut kuinka anteeksiantavat?

EDIT: onko Dynastarissa 167cm liian lyhyt? Ite oon 184.

Onko hyviä nettikauppoja esim Saksassa josta kannattaa katsella suksia?
Aikanaan oli legendaarinen autotallikauppa josta sai todella hyvällä hinnalla suksia, yksi työkaveri kerran ajeli menomatkalla autolla sen kautta ja se tosiaan oli pikkunen autotalli mutta nettikaupassa oli hurja valikoima.

Itselle kelpaa esim edellisen kauden sukset joita saa usein halvalla.

Yhden kerran olen tullut laskettelurinteen alas. Valitsin laudan, kun siinä on vähemmän liikkuvia osia kuin suksissa. Kivaa oli aina hiihtohissistä poistumisesta alkaen. (Valvoja valitti jotain siitä suorituksesta.) Koska olin ensimmäistä kertaa laudan kanssa tekemisissä, päätin harjoitella pääasiassa hallittua kaatumista. :slight_smile:

4 tykkäystä

Saman suuntaisia kokemuksia minullakin. Yhden (ja samalla viimeisen) kerran olen mutkamäen huipulle noussut laskettelusukset jalassa Valkeakoskella Korkeakankaan laskettelurinteessä. Ylösmeno oli hiihtohississä nopeaa ja vaivatonta, mutta se alastulo ottikin sitten aikaa hyvän tovin pidempään! Eihän siitä tullut lasta eikä paskaa meikäläisen stenmarkkailusta. Sujuvat lantioliikkeet puuttuivat tyystin ja alas oli tultava sivuttain askel kerrallaan, hävetti, nolotti! Vein vaivihkaa välineet vuokraamoon takaisin ja häivyin vähin äänin.

4 tykkäystä

Mites nää Black Crows? Näitä on kehuttu netissä.

https://xxl.fi/black-crows-camox-17-18-miesten-all-mountain-sukset/p/1138222_1_style

Tänä talvena 7v. tyttäreni oppi vihdoin laskeen yksin siten, että pystyy luottaan jo yksin lastenrinteeseen. 3v. tyttären sain kans laskeen ja muutaman kerran jo auraamalla pysähtyyn. :muscle::muscle:

Hauskaa hommaa, vaikka en varusteista ymmärrä mitään. Laudan myin pois, kun en jaksa hyppiä hisseiltä toisille ja sitoa jalkaa kiinni ja auki.

Suomen rinteissä pärjään, mutta ulkomailla en oo käyny. En oo spennailija, vaan ihan perus lähiöiskä rinteessä.

1 tykkäys

Se on suksista sanottava, että ne eivät ole mitään avaruustekniikkaa - merkillä ei ole juurikaan väliä. Olennaista on päästä kokeilemaan ennen kuin ostaa.

Varmasti hyvä suksi tuokin. Vyötärö on tuossa sitten jo aika leveä.

Sori, unohdin kokonaan vastata sinulle. Jos pituutesi on 184, j, niin 167 pitkää pujottelusuksea ei kannata hankkia, ellet sitten halua kehittyä A-luokan keppien kiertäjäksi :slight_smile:

Olen itse 181 ja multa löytyy varastosta myös 175cm pitkä Dynastar.
Onko Fischer kuinka anteeksiantava niin se on jokaisen oma mielipide. Suksesta löytyy samoja ominaisuuksia kun jäykemmistä kilpasuksista, niin siinä mielessä se on anteeksiantava että se on kuitenkin hyville peruslaskijoille tarkoitetttu suksi. Itse käyn lähes tulkoon vain huolletuissa rinteissä. Jos mieleni tekee laskea vähän kovempaa kaverien kanssa niin alla on 174cm pitkä Fischer, jos taas kruisailen vaimon kanssa niin menen Dynastareilla.
Veikkaan että kummatkin ovat ihan hyviä valintoja jos etsit suksiparia joka ei ole liian jäykkä tai atleettisuutta vaativa

Miksi ei kannata hankkia 167cm puikkareita? Itse olen 187cm ja suksi juurikin tuossa mitassa. Hyvin on toiminut 50-100kmh vauhdeissa.