Vaikka kuinka osasi odottaa mummon kuolemaa pitkän sairauden jälkeen, niin tänä aamuna kun se tapahtui ja kuuli että mummo on nukkunut pois niin ihminen vain menee ihan rikki. Työpäivä vaihtui aika nopeesti vapaaksi.
Lepää rauhassa rakas mummo ![]()
Vaikka kuinka osasi odottaa mummon kuolemaa pitkän sairauden jälkeen, niin tänä aamuna kun se tapahtui ja kuuli että mummo on nukkunut pois niin ihminen vain menee ihan rikki. Työpäivä vaihtui aika nopeesti vapaaksi.
Lepää rauhassa rakas mummo ![]()
Tampereella 1939 syntynyt valmentajalegenda ja urheiluvaikuttaja Seppo “Nitti” Nuuttila on poistunut keskuudestamme. Hänen uraansa liittyy monia merkittäviä ja sykähdyttäviä suomalaisia urheilijoita ja saavutuksia.
Tähän on kyllä pakko todeta, että on kyllä kova luu kun pystyy kuittaamaan homman noin tyynesti. Respect.
Viikonloppuna mutkin tavoitti tämä suru-uutinen. Lepää rauhassa Tommi, kiitos yhteisistä hetkistä. ![]()
Melkoinen legenda nukkunut pois tänään, kepeät mullat! Lajinsa pioneerejä.
No on kyllä. Oma suosikki “Right now”…“jump” varmaan tunnetuin biisi…RIP
Ain’t talking bout love ja se sen riffi (no ok, koko biisin kitaratyöskentely) on musta ehkä se kovin, mutta listahan on pitkä mitä tuolta bändiltä voi hyvien biisien levylle lätkiä. Toinen on Panama. Se on vaan niin komee veto.
Mut joo, nuo mainitsemasi on ihan sitä kärkikastia myös miten päin vaan.
No, alkaa mennä ohi itse ketjun aiheesta joten päätän tällä tästä tähän.
Minkä lajin pioneeria tarkotat? Ihan täsmennyksenä vaan, kun en ite heti osaa yhdistää.
Brian Setzerin kanssa esiinyi 80-luvulla muutamaan otteeseen ja siitä tiedän miehen parhaiten. Niin ja se Jump tietenkin. RIP vaan.
Tässä on muitankin “kohtuullisen taitavia” kitarasankareita mukana Eddien ja mainittemani Setzerin lisäks.
En tiedä, kehittikö mm. ns. tapping-tekniikan. Jollei kehittänyt, niin tuli ainakin tunnetuksi siitä.
Eddie toi esim Tappingin (siitä kai jotkut väittelee vieläkin keksikö Eddie sen vai ei, käytännössä ei koska jotkut klassisen musiikin soittajat sitä käytti jo 60-luvulla) musiikkiin, teki siitä ainakin omanlaisensa jutun. Toi mukaan efektejä, modauksia ja täysin erilaisen uuden soittotyylin 70-luvulla. Vähän samanlainen tyylisuunnannäyttäjä kitaralle kun Chuck Berry, Jimi Hendrix tai vaikkapa Eric Clapton.
Siinä lyhyesti.
Ja ihan triviaalina: taisi soittaa ilman minkäänlaista palkkiota kitarasoolon Michael Jacksonin kappaleeseen Beat It. Tämä nyt sitten pohjautuu muistiini, joten takeita ei siitä palkkioasiasta ole. ![]()
Oikein meni! Muistan tämän myös.
Joo, tuosta tappingista, Genesiksen Steve Hackettia pidetään sen ”keksijänä” 70- luvun alulta, mutta Eddie sen mestariksi mielletään ![]()
Never forget elokuu -84 ja Monsters of Rock Tukholma ja Råsundan stadion. Van Halen, AC/ DC ja Mötley Crue oli sellanen setti, että vastaavaa en ole kokenut tuon illan jälkeen.
R.I.P Eddie… ja notkeita sormia ja sooloja sinne linnunradan laidalle ![]()
Harvoin nämä viihdealan poismenot koskettavat, mutta omalla kohdalla Van Halen on ollut yksi suurimmista, ellei suurin.
Kaksi kertaa olen päässyt bändin näkemään, ensin Globenissa 1993 ja 1998 Helsingissä. Ensimmäisessä laulajana oli Sammy Hagar ja keikka oli mieletön. Suomen keikalla laulajana toimi Extremen laulajanakin tunnetuksi tullut Gary Cherone, jonka visiitti bändiin olisi saanut jäädä toteutumatta. Keikka oli todella laimea.
Cheronen mukaantulo kuvastaa bändin sisäisiä ristiriitoja, joiden vuoksi laulaja vaihtui Sammyn ja David Lee Rothin välillä kuin Tapparassa Rautakorven ja Tapolan välillä. Jälkimmäisessä tosin riidattomasti. Lopulta veljekset riitautuivat vielä basisti Michael Anthonyn kanssa ja tilalle otettiin Eddien poika Wolfgang. 90-luvun lopulta lähtien bändin saaga on ollut surullista seurattavaa ja musiikilinen anti kovin ohutta.
Mutta itsellä on bändin koko tuotanto kaiken maailman videomateriaali mukaan lukien. Täytyypä niitä selailla jokin ilta enemmin ja ottaa Jack Danielsia samalla…
Tässä itselleni yksi hienoimmista vedoista, myös video on merkityksellinen:
Hagarhan veti ainakin mitä olen kuullu oikeasti ihan hyvin ja jos rehellinen olen paremmin kun Roth mitä live taltiointeja olen kuullut. Roth oli taas varsinkin loppua kohden aivan hirveä ja ei se saanut enää edes nuotista kiinni.
En tiedä oliko näissä 2000-luvun virityksissä muitakin laulajia sitten mukana? En itse seurannut enää 90-luvun jälkeen kummemmin mitä tekivät mutta tottakai nähnyt live vetoja sieltä ja täältä. Homma kuten sanoit meni älytömäksi säädöksi.
Toivottavasti lääketeollisuus löytää vaihtoehtoisen skvaleenin lähteen…
Itse pidän myös enemmän Hagarin Van Halenista, mutta olenkin Van Halenin suhteen hiukan myöhäisherännäinen, sillä rupesin kuuntelemaan bändiä vasta 5150-albumin jälkeen. Toki Rothin energia ja persoona olivat omiaan nostamaan Van Halenin ensin kovan bilebändin maineeseen ja lopulta yhdeksi maailman kovimmista bändeistä.
Van Halen on ollut iso osa musiikkiani vuodesta 1980. Eddie oli minulle aina se ainoa kunnon " tiluttaja " Randy Rhoadsin ohella.
R.I.P
Tommy Salo törmäsi autollaan 3,06 promillen humalassa E18 - tiellä keskikaiteeseen…
Jyrkkä ja pitkä on ollut Tommyn alamäki surullisenkuuluisan Valko- Venäjähörpyn jälkeen ![]()