Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

Mulla jäi Venu hankkimatta, kun en kesä-heinäkuun taitteessa päässyt missään näpelöimään testikelloa. Viimeisillä hankintametreillä kisaan oli tullut myös vivoactive 4, joka on ohjelmistoltaan ja ominaisuuksiltaan lähes identtinen muuten kuin kellonäytön osalta, ja sen ostin sitten. Oon ollut myös erittäin tyytyväinen ja innostunut käyttämään vehjettä paljon monipuolisemmin kuin vanhaa kolmosta, vaikka siinäkin moni ominaisuus olisi jo ollut. Juoksuvalmennusohjelma on ihan huippu, monipuolistaa hienosti sitä perushölkkäilyä.

Ainoa sykemittausongelma mun liikunnoissa on ollut jääkiekon seuranta. Siihen ei oo kellossa valmiina omaa appia, mutta parilla dollarilla on saanut Sports+:n, joka toimi 3:ssa ihan ok, mutta tässä 4:ssa ei oikein löydä ranteesta sykettä.

Millainen ranneke sulla on siinä?

Alkuperäinen pakkauksen mukaan tullut ranneke.

1 tykkäys

Meni omasta suunnon kellosta nyt toinenkin rannekkeen pidike lenkki poikki. Saakohan niitä varaosana vai joutuuko ostamaan kokonaan uuden rannekkeen?

Googlaa rubber loop, rubber retainer, rubber keeper ja valkkaa mistä tilaat. Tai sitten haet paikallisesta kelloliikkeestä.

1 tykkäys

Täytyypä koittaa väijyä :+1:t2:

Elisalla tarjouksessa Huawei Watch GT2e 129€. Tuli tilattua Polar M400:n kaveriksi, niin pääsepähän nyt seuraamaan untakin.

Vaikuttaa varsin passelilta peliltä (varsinkin tuohon hintaan) ja kun @totaka86 oli täällä suositellut sisarmallia niin se oli siinä.

1 tykkäys

Oma suunnon spartan kilahti viikko sitten. Näyttö pimeänä, ei nollaannu eikä enää suostu lataamaan eikä yhteyttä saa edes tietokoneen kautta. Korjaaminen tuskin järkevää jo 4v vanhalle kellolle.
Vaihtoehtoina olisi nyt ehkä garmin tai polar, jotta saa samalle merkille myös pyörään oman erillisen mittarin.
Onko täällä kokemuksia esim polar vantage v:n käytöstä kellään?

1 tykkäys

Nyt en ihan ymmärrä. Tuliko tää vahingossa mulle vai miten tuo 3D tulostus auttaisi minua?

Sulla oli tuossa ylempänä viesti jossa haeskelit lenkkiä rannekkeen pidikkeeksi. (Niin tarkasti en kerta lukenut, että olisin huomannut että se koko kello oli ilmeisesti sittemmin tullut elinkaarensa päähän.)

1 tykkäys

Kohta on vuosi takana Polar Ignitella, päivä päivältä tämä ärsyttää enemmän. Tekisi mieli vertailla muita, mutta toisaalta suomalaista pitäisi suosia, joka rajaa vaihtoehtoja.

• Aiemmin mainittua, eli voimailussa ei toimi sykemittaus ollenkaan
  • Ei se näkynyt toimivan rataluistelussakaan. Vedin pari kierrosta reippaasti ja olin huomattavan hengästynyt – kello näytti sykkeeksi reilut 100. En tiedä mikä sillä kertaa oli pielessä. Kova pakkanen oli.
  • Jostain syystä kello ei arvosta luistelua muutenkaan. Reilu tunti höntsää vekaroiden kanssa (hiki tuli) ja lämmäilyä – ei edes 100% täynnä aktiivisuutta, vaikka kropan tuntuma kertoo että liikuntaa on saatu.

Neljä vuotta olen ollut Polarin asiakkaana, eikä ohjelmistopuoli tunnu kehittyvän mihinkään. Ei kellossa, eikä puhelimen appissa.

Apple Watch SE ollut nyt käytössä 3-4 kk. Tämä on yllättänyt kyllä positiivisesti varsinkin kun vertaa vanhaan Suunto Ambit: GPS löytyy heti, treenit löytyy helposti eikä tarvitse valita monen valikon takaa.

Toiminta ok salilla, kävelyllä ja pyöräillessä. Hiihto ja laskettelu vielä kokeilematta.

Ostin Polarin sykevyön varuiksi mutten ole vielä käyttänyt kertaakaan, ihan tyytyväinen kellon sykemittauksiin.

Kellon appikset hyvä lisä, voi nopeasti vilkasta onko jotain tärkeetä. Muutaman kerran olen vastannut puheluun, olin epäileväinen tuon suhteen mutta on se näppärä kun oot jossain varastossa kaivamassa jotain ylähyllyltä niin pystyy vastaamaan eikä tarvitse lähteä hakemaan puhelinta jostain takintaskusta.

Vielä kun ehtis väsäämään YLE txttv appiksen niin voisi sillä tarkistaa ottelut yms urheilut näppärästi.

1 tykkäys

Onko kenelläkään kelloa joka ymmärtää jääkiekkoa tai luistelua? @Pipa mainitsemassa Suunnossa sentään oli jääkiekko tarjolla, mutta aika huonolla tasolla siinäkin. Nykyisessä Garminissa ei ole kiekkoa tarjolla ollenkaan.
Onko noiden pro jätkien kelloihin asennettu jääkiekkoon soveltuvat asetukset itse vai miten ne mittaa? Harvasta kellosta tuntuu löytyvän suoraan jääkiekko tai luistelu.

Polareissa on. Ottaa sykkeen (sisä)jääkiekossa kohtalaisesti, joskin jää selvästi sykevyön tarkkuudesta.

Ottaako myös edetyn matkan?

Jos laittaa GPS:n päälle, niin kyllä. Tosin hallissa tuo on tietysti epätarkka ja muutenkin sijainti otetaan vain kerran sekunnissa. Eli aika hitaasti jopa pappakiekkoon.

1 tykkäys

Ite laitoin Garmin Connectin kaupan kautta rahat tiskiin ja maksoin 2 dollaria sovelluksesta nimeltä Sports+, joka sisältää tukun lisälajeja, mm. jääkiekon. Ei se kyllä kovin hyvä ole, ei oikein tunnu sykemittaus toimivan yhtä hyvin kuin Garminin valmiissa lajeissa. Eikä gps:kään pelaa Pirkanmaan jäähalleissa kuin Hakaykkösessä. Lisäksi jääkiekko ranteiden kääntelyineen ei oikein tunnu sopivan kellolle vaikka kuinka olisi näppäinlukko päällä. Vaimollekin joskus lähtenyt vahingossa joku hätäviesti kesken jäävuoron.

1 tykkäys

Ei pidä kaatua. Garmin luulee sinua suurinpiirtein kuolleeksi, jos noin menet tekemään. Mulla on tuo toiminto kyllä poissa käytöstä.

1 tykkäys

Just Polaria haukuin, mutta tämä ei ole kahdessa kellossa ollut ongelma. Sitä ei pelatessa edes huomaa ja toisaalta kello ei ota virhekomentoja pelaamisesta.

Mutta lähtökohtaisesti hyödyllisestä GPS seurannasta ei kannata haaveilla. Itse katson vain maksimisykkeen ja joskus koko harjoituksen sykekäyrän. Olen huomannut huippusykkeen korreloivan sen kanssa kuinka on päässyt peliin sisään. Päälle 180 tuloksella on oltu ns. ytimessä. Alle 170 tarkoittaa peliin takana surffailua (tai liian vähän vaihtomiehiä).

Sykkeen mittaaminen ranteesta salilla/jääkiekossa/monessa muussakin lajissa on epätarkkaa eikä kellot aina mittaa oikein, mutta ongelma on helposti ratkaistavissa.

Polarilta löytyy sykesensori, mikä laitetaan ylemmäs käsivarteen ja toimii sata kertaa paremmin. Ei ihan 5/5 ole sensorikaan, mutta pääosin ratkaisee ongelman. Käytän nykyään kaikissa lajeissa sensoria, eikä paluuta vanhaan ole tarvinut miettiä.

1 tykkäys