Näin olen ymmärtänyt, että mitä enemmän teet harjoituksia sitä paremmin Polar oppii käyttäjän kuntotasosta ja palautumisesta ja sen perusteella FitSpark osaa kohdentaa harjoituksia juuri oikeanlaisiksi… Voin toki olla tässäKIN väärässä. Oli niin tai näin ei oma harjoittelu ole kyllä itse FitSparkista kiinni ja olen ollut tyytyväinen kelloon.
Pitkään pohdin ja pyörittelin uuden kellon hankintaa ikivanhan Suunnon tilalle. Halusin kellolta ranteesta mittausta, mutta myös mahdollisuutta käyttää sykevyötä. Halusin myös kellon, jonka ulkonäkö olisi lähempänä ns. perinteistä kelloa eikä isoa urheilukello möhkälettä.
Päädyin ostamaan Garmin Venu älykellon, koska ulkonäkö ja ominaisuudet on hyvät omaan makuuni. Nyt vedin tuo ranteessa ensimmäisen maastopyörälenkin ja ranteesta mitattuna sykkeet näyttivät täsmäävän aika mukavasti Suuntoon sykevyöllä. Paljonhan tuossa on ominaisuuksia, joihin en vielä ole ehtinyt perehtyä, mutta ensi vaikutelma on hyvä. Plussaa on se, että tuohon pystyy myös lataamaan golfkenttiä ja toimii myös golfkellona.
Heitä raporttia kun saat testailtua. Esim akun kesto kiinnostaa, vaikka toki luettu on arvioita ja analyysejä mutta ei hirveästi ihan käyttäjien juttuja. Oon jo pitkään kytännyt just samaa vehjettä, koska siinä tosiaan vaikuttaisi sporttijuttujen lisäksi olevan hyvät ominaisuudet, mm. Garmin Pay joka tässä vanhassakin on pelastanut monet kauppareissut kun lompsa on autossa tms.
Hommasin myös tuon Polar Grit X:n ja käytössä se on ollut viime torstaista asti. Muutama treeni on taustalla, joten tarkkaa arvostelua ei voi vielä antaa, mutta muutama huomion voi nostaa. Polarin Flow ja verkkopalvelu tuottaa paljon enemmän dataa ja tietoa kuin ennen käytössä olleet vastaavat Suunnon palvelut. Hassu huomio oli, että eilinen päivä oli askelten suhteen suht passiivinen, mutta kävin painelemassa 1,5 h maastopyörälenkin ja päivän askelsaldo oli 19 000. Pyöräilyn ajan oli urheilutila päällä, mutta silti askelmittari kerrytti askelia pyöräilyn aikana. Ilmeisesti päivän aktiivisuusseuranta liittyy pitkälti askeliin ja siten ne kertyvät myös muun kuin juoksu ja kävely tilassa. Hämmentävä juttu, mutta täytyy tutkailla onko tämä tosiaan tarkoitus toimia näin.
Edit.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58907-Polar-maastopy�r�ily-ja-harha-askeleet
Tämähän on itsellekin atk- ja sovellus-myyjänä tuttu juttu. Works as intended, eli kuuluu toimia noin ja on speksin mukainen. Epälooginen ja typerä, mutta speksin mukaan.
Eikö tuossa voisi valikosta valita aktiviteetiksi juurikin pyöräilyä?
Ilmaisin itseäni epäselvästi, eli siis päällä oli maastopyöräilyurheilutila.
Taidan ymmärtää ”ongelman” vaikka itse en maastopyräile: ongelma ei ole, että käyttöliittymä konvertoi kaiken liikunnan askeleiksi vaan se, että maastopyöräily generoi näitä askelia ”liikaa”.
Syy taustalla on varsin looginen: tärinä generoi lisää askelia. Mutta sama ”ongelma” asiassa on, kuin vaikkapa kuntosaliharjoittelussa: luotulajiprofiili ei osaa sulkea muita ominaisuuksia tarpeen mukaan pois vaan lajiprofiliista huolimatta laite toimii, kuten muutoinkin. Kyseessä olisi kuitenkin enempi vähempi koodinpätkä.
Miten se sitten ilmenee:
Maastopyöräily: lajissa on luontaista tärinää. Aktiivisuuden aikana on päällä sekä treeni sekä tuo ylimääräisen tärinän aiheuttama ”lisä”.
Miten se tulisi ratkaista? Jotenkin lajiprofiilin joko a) tulisi antaa vähemmän treeniä vastaavia pisteitä, koska muutoin tuloksena on ”feikkitupla” rasitusta/ matkaa/ askeleita. Tai mieluummin vaihtoehto b) maastopyöräily kytkisi pois aktiivisuuden seurannan väliaikaisesti. Tällöin tulisi vain toinen muito tallennettua. Mutta ilmeisesti tuo softa tuolla taustalla jauhaa aina aktiivisuutta ranneliikkeiden mukaan.
Miten valmistaja ilmeiseti ajattelee: tämän lajin voisi tallentaa ilman rannemittausta, esim. tallentavan sykevyön ja Polar Beatin avulla ja kello odottaa “narikassa”. Tällöin ei tule tuplaa ja ongelma ratakaistu.
Asiakkaan mielestä tämä voi olla looginen kompromissi, mikä on mahdollista hyväksyä, mutta siltikään ei välttämättä kerro, että laite toimisi itsessään, kuten tarkoitettu.
Kuntosali: voimaharjoittelusta saatu data on liian kevyttä. Tavallaan sen ymmärtää, koska kyseessä on sydän- ja vetenkieryoelimistöä mittaava laite. Mutta tässäkin olisi lajiprofiiliin tullut sisältää ”koodi” jolloin saliharjoittelun palaute ei ole ”kevyt/ palauttava”, koska tämä saattaa vääristää harjoittelin mielikuvaa kokonaistreenistä. Vaikka olisi kuinka intohimoinen kestävyysliikkuja, harvoin saliharjoittelu meinaan menee palauttavasta harjoittelusta, mutta vaikutukset on enemmän lihassolutasolla, kuin verenkiertoelimistössä. Miksi tässä ei treenin jälkeen siis ole algoritmia, joka osaisi konvertoida lajiprofiilidsa treenin kuormaa edes verbaalisesti ja palautusajaltaan raskaammaksi? Nyt kun verenkiertoelimistö onnainoa mittari - saattaa raskaskin salipv saada palautteen ”kevyt/ palauttava” ja sitten kipeillä lihaksilla ja mittarin suositellessa jo seuraavaa treeniä väännetään menemään.
Miten valmistaja tämän haluaa ratkaista? En osaa sanoa. On luonnollista, että sykemittarilla mitataan ensisijaisesti sykettä, mutta halutusta käyttömallista olisi hyvä antaa suositus.
Käyttäjän näkökulma: Lajiprofiilin muutoksen ei pitäisi olla periaatteessa hirveän vaikea. Tapoja treenata salilla on monia, mutta nyt tämä menee pahasti metsään näinkin kun mittaa treenien kokonaiskuormaa ja palautumista.
Pääosin olen tyytyväinen Flown tuottamaan dataan palautumisineen jne. Nämä on kuitenkin tällaisia ”pieniä” juttuja, mitkä käyttäjää hämää. Ja harmittaa toki (itsekkin uutta mallia miettinyt) jos samat bugit seuraa sukupolvesta toiseen - vaikka ne olisivat ratkaistavissa.
Venua löytyy 4.6 asti aika huokeaan hintaan Telialta.
Sunnuntaina ostin kellon ja latasin täyteen. Puhelut ja viestit tulee kokoajan myös kelloon. GPS on ollut päällä vähintään tunnin joka päivä tuon jälkeen. Tällä hetkellä on 30% akkua jäljellä, joten sanoisin, että akun kesto on hyvä. Itse en ole vielä ladannut tuon alun jälkeen, mutta rouvalla on Garmin Style. Latasi 15 prosentista täyteen alle puolessa tunnissa.
Olen myös testaillut tuota sykettä, että miten vertautuu Suuntoon + sykevyöhön. Ainakin minun harrastuksissani rannemittaus on täsmännyt hyvin sykevyöhön.
Eli kaiken kaikkiaan olen ollut todella tyytyväinen tähän kelloon. Edelleen on toki paljon ominaisuuksia testaamatta, mutta aika vahvan suosituksen voin antaa.
watchOS 7 compatibility.
watchOS 7 requires iPhone 6s or later with iOS 14 or later and one of the following Apple Watch models:
- Apple Watch Series 3
- Apple Watch Series 4
- Apple Watch Series 5
Not all features are available on all devices.
Aiheesta lisää linkin takana:
Mää tykkään kovasti AppleWatchista, mutta unenseurantaa oon kaivannnu. Tosin akun kesto tuo omat rajoituksensa sen käyttämiseen. Kello kyllä lataa itsensä niin nopeesti, että aika harvoin kuitenkaan lataan yöllä.
Toinen, mikä kellossa on puutteellista on noi harjoitusohjelmat. Ihan ihmeellisiä lajeja löytyy, mutta sitte esim. salibandy puuttuu, rullaluistelu puuttuu ja maastopyöräily. Sit osa lajeista on melko turhia. Jos valitsen vaikkapa luistelu ja skeittaus lajiks ja lähden rullaluisteleen, kello ei mittaa matkaa eikä nopeutta, joten joudun käyttämään pyöräilyä luistellessa. Samoin melonta ei mittaa matkaa. Saa nähdä, tuleeko näihin mitään parannusta OS7:n mukana.
Tilasin tänään seuraavan tuotteen.
Itsellä oli aikaisemmin samsungin perus aktiivisuus ranneke, mutta mokomasta lähti ranneke irti, joten päätin nyt päivittää sen haaveilemaani älykelloon. Tässä nyt vaan miettinyt, että miten tuo toimii, kun sanotaan, että voi kuunnella musiikkia suoratoisto palveluista? Ladataanko sinne esim. Spotify sovellus ja sitten ladataan se soittolista sinne laitteelle? Kun eihän tuossa kuitenkaan ole omaa nettiä mistä se soittaisi ne biisit. Toki silloin on yhteydessä nettiin, kun on yhteysetäisyydessä puhelimeen. Ja toinen kysymys, että saako tuon kellon keskustelemaan langattomien Bluetooth nappikuulokkeiden kanssa? Haaveena siis on se, että saan jättää puhelimen kotiin, kun lähden juoksemaan mutta, että paikannus ja musat on mukana silti. Olin ymmärtävinäni tämän tilatessa, että se on mahdollista. Eikä se nyt maailmanloppu ole vaikka ei olisikaan. Juoksuvyössä se luuri kulkee kyllä ihan vaivatta mukana.
On mahdollista jättää puhelin kotiin, tosin en ole vielä itse testannut kodin ulkopuolella. Spotify-applikaatio on valmiina asennettuna kellossa, tili pitää olla Premium ja sitten voi tosiaan soittolistoja ladata kelloon. Bluetooth-kuulokkeet ja kello yhdistetään nekin ja sitten voi kuunnella offline-tilassa suoraan kellosta nappeihin. Ite tosin kaipaisin, että saisi ladattua äänikirjojakin eikä pelkkää Spottaria, että voisi jättää puhelimen lenkiltä pois.
Mulla on tuore vívoactive 4 ilman S:ää. Oon ollut tosi tyytyväinen.
Minulla kans vivoactiv 4. Golf käytössä gps heittää välillä melko paljon, samoin askeleita näyttää liian vähän, esim golfkierrokselle gps näyttää matkaa 10,9 km ja n.9800 askelta. Joku ei täsmää.
Itse myös tykkäisin kuunnella äänikirjoja…Mut jos spotify pelaa, niin se riittää kyllä mulle. Puhelimen voi ottaa juoksuvyöhön sitten tarvittaessa ja pistää bookbeatin tulille sieltä. Uskoisin että tuun olemaan tähän kapineeseen kanssa tyytyväinen.
Onko tietoa mitä eroa tuolla S:llä ja “tavallisella” on?
Mulla on ollut nyt pari viikkoa polarin vantage m käytössä. Treenimoodia olen harvakseltaan kokeillut leppoisilla kävely ja pyörälenkillä, ja se data vaikuttaisi olevan kunnossa. Se mikä ihmetyttää on unen seuranta. Olen katsonut unitiedit harvakseltaan, mutta todella sekavaa dataa se antaa. Oli tossa yö, jolloin nukuin tosi vähän, ja todella katkonaisesti, niin mittari kertoi, että nukuin todella hyvin. Oli kirjannut uneksi käytännössä koko sen ajan kun olin sängyssä, vaikka painoin kelloon valonkin päälle ainakin viisi kertaa yön aikana.
Muuten arkikellona ihan jees, treenimoodeista saisi varmasti paljonkin irti jos vaan treenailis…
Inhottava heikkous näköjään kyseisessä laitteessa, että sen kanssa on ilmeisesti ihan itse hikoiltava? Vanha kummeli juttu, “se täyttää veroilmoituksen ja valehtelee tarvittaessa ankarasti”.
Kyllä mää tolla hintaa odotin, että kunto olis hiukan parantunut ihan itsestään…
Tuli uusittua Polar-älykello. Taas on paljon hassua harjoiteltavaa. Seuranta kuitenkin rupeaa näyttämään hyvältä!
Garmin Venusta nyt tullut käyttökokemuksia lisää. Hieno ominaisuus on se, että kellon pystyy kalibroimaan juoksumatolle. Ensimmäisen kerran juoksin ja kello kysyi matkaa. Tämän jälkeen on kello täsmännyt juoksumaton matkaan. Aika mielenkiintoinen toiminto. Myös se, että toimii golfkellona oli minulle positiivinen yllätys (vaikka en juuri ole tänä kesänä pelannut).
Sykemittaus ranteesta toimii aika mukavasti, mutta tulen kyllä hommaamaan erillisen sykevyön. Huomaa, että suunnistaessa tuo ei oikein pelitä aina. Minulla on kartta ja kompassi samassa kädessä kuin kello, joten tuolla saattaa olla vaikutusta asiaan.
Akun kesto on ollut positiivinen yllätys.
Annan vahvan suosituksen tälle kellolle.