Star Climbing löytyy kyllä, mutta viitannee salilaitteisiin. Mutta lajivalikoima on kyllä ihan perseestä. Kaupallista yhyeistyötä LES MILLSin kanssa, mutta kahvakuula puuttuu.
Sykemittaus ei toimi voimalajeissa. Pari päivää sitten sprittailin ylämäkeen pikku vetoja ja siinäkin syke alkoi nousta vasta sprintin jälkeen. Puolen tunnin löntystely kylillä antaa enemmän aktiivisuutta kuin sama aika pää märkänä kahvakuulia tempomalla.
Paljon on parannettavaa ja se mikä ärsyttää on että suuria parannuksia tulisi softaa kehittämällä. Päivityksiä kelloon ei kuitenkaan ole tullut.
Myöskään padelia ei löydy, sekin liikkuvien ihmisten suosiossa trendilajina.
Edelleen pakko toistaa samaa saagaa: jos treenaatte sali/ intervalleja/ mailapelejä - älkää mitatko ranteesta vaan sykevyöllä tms. Vaikka tannemittaus on kehittynyt, ei sen tarkkuus intervallityyppisissä harjoitteissa ole lähelläkään ”perinteisempiä” mittaustapoja.
Rannemittaus sopii varmasti kestävyysliikuntaan ja liikkumiseen yleisesti. Merkki- ja mallikohtaisia eroja varmasti on, mutta en kyllä lämpene edelleenkään rannemittaukseen jos treenisykkeet kiinnostaa.
Sen verran on rannemittausta puolusteltava, että kyllä se salilla ainakin ne huiput nappaa talteen, vaikkakin hieman viiveellä. Palautumisen seuraamiseen sarjan jälkeen se myös soveltuu ja itselläni ei ainakaan ole sille muita vaatimuksia malmin heiluttelussa.
Oletko tehnyt treenin molemmilla? Siis niin, että välillä mittaat treenikerran ranteesta ja välillä vyöllä?
Mäkin luulin esim. lätkässä, että hyvin ottaa, mutta vyömittaus paljasti toituvasti ”feelua” varasinkin maksimisykkeissä. Muös salilla sarjan terävin huippu tuntuu jäävän sykkeistä vajaaksi.
24h holtermittaus oli aikoinaan ja kävin silloin salilla silloisen Polar M200 kanssa ja kumpikin laite näytti saman maksimisykkeen salilta treenin ajalta tai olisiko siinä ollut lyönnin tai kahden heitto, mutta eniveis tuon tarkempaa verrokkia tuskin löytyy. Tuossa taisi olla niin, että Polarin tauluun se maksimisyke tuli jollain minuutin viiveellä palautumisen aikana.
Mulla vantage M ja kyllä ranteesta sykkeen mittaa voimaillessa. Tunnin lihasreenissä tulee kyllä aktiivisuus n.75%. Tietysti jos sykettä ei mittaa kunnolla niin ei voimailusta aktiivisuus sitten nouse, kun ei siinä paljon liikuta.
Mä luulen, että saattaa riippua niistä Polarin muista asetuksista - mitä on syöttänyt aktiivsuustavoitteiksi jne. Mulla tulee meinaan salitreenistä riippuen sellanen 35-50% tavoitteesta, vaikka kuinka painaa hikipäässä kyykkyjä, rivee, mavee ja tempauksia jne.
Tuo Polarin lajiprofiili lihaskunnolle tai voimaharjoittelulle on muutenkin vitsi: koska arviointitapa on kuitenkin sykeperusteinen, näyttää se salitreenit palauttavana liikuntana - mitä se ei kuitenkaan millään tavalla ole. Sikäli sen luokittelu/ verbaalinen palaute olisi kannattanut muotoilla ko. lajiprofiileissa hieman eri tavalla. Pahimmillaan ne voi vain kannustaa kokematonta harjoittelijaa mm. ylikuormitustiloihin.
Meikä osti syksyllä Apple Watch SE ja Polarin sykevyön. Kerran käytin vyötä mutta sitten totesin että rannemittauksen tarkkuus riittää meikäläiselle. Huiput näkyy ok, jotain viivettä saattaa olla mutta riittävä tarkkuus tälläselle tavalliselle tallaajalle.
EDIT: ja tuota ennen oli Suunto Ambit reilut 7 vuotta.
Suhteellisen tuore käyttäjä olen, kohta 3v ollut rannelaite. Aloitus Suunto 3 fittnes, jolla kyllä pääsi kivasti alkuun. Sitten kävi flaksi ja voitin Garminin Fenix 6X sapphiren arpajaisista, lol.
On kyllä käyttöliittymä ja tietomäärä Garminissa aivan eri luokkaa kuin suunnossa. Toki hintaluokkakin aivan eri sfääreissä.
Sovellus molemmissa ihan asiallinen, mutta Garminissa huomattavasti informatiivisemmat ja fiksummat tiedon kuvaaminen. Kohtuulla toimii syke yms. mittaukset.
Suunnon ärsyttävin ominaisuus oli varmaan unen seurannassa, jos meinaan heräsi ja kävi esim vessassa, niin Suunnon mukaan unet oli siinä. Garmin tajuaa kun nukahtaa uudestaan.
Garminissa myös hyvä treeninopastus juoksuun, vaikka erittäin satunnaista sen käyttö on ollut viimeaikoina.
Mainitsit Vantagen olleen tarjouksessa. Kumppanimme Hintaoppaan haulla louhin esiin tiedon että Elisa myy vanhaa Ignitea mustassa värissä hintaan 119€, joka on asiallinen hinta. Muut värit kalliimpia. Pistin rouvalle tilaukseen - ei ole täydellinen tuote, mutta parempi kuin hänen vanha M200.
Mulla on vuoden vanha Garmin fenix 6x pro.nyt yhtäkkiä jokunen päivä sitten lopetti sykkeen mittauksen,askeleiden laskemisen,ilmanpaineen ilmoittamisen ja sekunttiviisari hukkuu kesken kierroksen? Kaikki mahdolliset toimenpiteet olen tehnyt ja ei auta mikään. Onneksi menee takuuseen👍
Tappara-legenda Emil Larmi on laittanut pelipäivän dataa mittariin. Ihan kohtalaisesti tulee maalivahdille aktiivisuutta, vaikka nuohan vain seisoskelevat maalillaan ja vähän hanskaa heiluttelevat.
Ouran sormuksen dataa. On muuten hyvä vempele. Olen jättänyt älykellon pois ja ruvennut käyttämään oikeita kelloja Ouran hankinnan jälkeen. Yöllä en koskaan tykännyt kelloa kädessä pitää. Sormus on kevyt. Sillä saa unidatan talteen. Mm tohon valmiuslukemaan tarvitaan yön data.