Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

Ristiriitaiset fiilikset tuosta kuukausimaksusta. Kun jo maksaa kohtalaisen summan itse laitteesta, tuntuu jotenkin nurjalta, että pakotetaan maksamaan vielä ekstraa, jos haluaa saada täyden hyödyn irti omasta datastaan (jonka jo ennestään antaa Ouralle ilmaiseksi).

Toki kaltaiseni vanhat asiakkaat kai eivät ole tuon kk-maksun piirissä, mutta pahastun silti - ellei muuten, niin niiden uusien asiakkaiden puolesta!

5 tykkäystä

Itse olen harkinnut Ouran hankkimista ja tämä uudistus ei ihan iskenyt. Jo lähtien kk-lisämaksusta plus datan jakamisesta lähtien.

2 tykkäystä

Sieltähän pitäisi tulla joku alekoodi vanhoille käyttäjille. Pitää kattoo minkälainen tää ale on. Kyllähän tuo uusi versio tuo paljon lisää etenkin tuohon päivällä tapahtuvaan seurantaan. Yön ajaltahan näkee hengitystiheyden, mutta tuo olisi erittäin mielenkiintoista nähdä myös päivältä.

Joo, sitten vois etsiä korrelaatioita kiihtyvän hengitystiheyden ja huonosti sujuvan Sport-ottelun välillä.

Ihan vaan äkkiseltään tuli mieleen.

1 tykkäys

Nykyaikaa tämä Ouran touhu.
Ensin maksat suolaisen hinnan sormuksesta, sen jälkeen maksat kuukaudessa streamipalvelun verran, että pystyt käyttämään tuotetta. :sunglasses:

1 tykkäys

Toisaalta sitten taas kenen maksettavaksi softan toiminta ja ylläpito pitäisi ”yhyttää”, jossei asiakkaan.

Tavallaan todella ymmärrettävää, koska tuotteeseen sitä välttämättä ei saa leivottua sisään (myöskään niin, että asiakas sen ymmärtäisi).

Kyllä kaikessa on nykyään vain ja ainoastaan tavoitteena se, että saataisiin lypsettyä enemmän ja enemmän rahaa ihmisiltä.

Mielestäni Oura ei ole vielä siinä pisteessä, että näin olisi varaa tehdä.

1 tykkäys

…eikä varsinkaan niin onnettoman sekavalla viestinnällä kuin mitä nyt on tehty. Kukaan ei tiedä, kuka maksaa mitä koska mihin. Ja vastikään sormuksen ostaneet ovat hiilenä, kun tästä uutuuslanseerauksesta ei oltu kerrottu missään, eli uuden sormuksen arvo heillä tipahti saman tien. Jotenkin ihan kummallisen amatöörimäistä puuhastelua ollut tämä lanseeraus.

1 tykkäys

Olen tästä joko eri mieltä tai vain sanoitamme asiamme eri tavalla.

Jokaisen olemassaolevan liiketoiminnan tarkoitus on olla kannattava. Toisin sanoen kattaa kulut. Osakkeiden omistajille olisi jollakin aikavälillä (oy) hyvä kyetä myös hilloamaan rahaa - hehän ne riskit ovat aikojen saatossa myös kantaneet.

Oli yhtiömuoto kuitenkin mikä hyvänsä, niin Tappara kuin vaikka sinun työpaikkasi ei voi loputtomiin tehdä tappiota. Jokainen palvelu/ tuote/ tms. aiheuttaa kuluja, jotka pitää kattaa. Myös kehitystyö maksaa sekä ylläpito.

Uskon vahvasti, että jokainen toimija hakee alallaan sitä saturaatiopistettä, minkä asiakas on valmis maksamaan (ei näy asiakasmäärässä) ja tuote olisi kannattava ylläpitää. Tässä ei tienkään aina onnistuta. Se hinta, minkä loppukäyttäjille kuitenkaan näyttäytyy ei automaattisesti ole ”ryöstöä” tms. Tuloilla katetaan kaikkia kuluja.

En siis suoraan koe asiaa niin vahvasti, kuin ilmaset.

Jos katsoo Ouran viivan alle jäävää tulosta, ymmärrän varsin hyvin miksei heillä ole myöskään varaa antaa ko. tuotetta ilmaseksi. Tappiota tekevän organisaation on lopulta tultava kannatavaksi, koska omistajat ei vuodesta toiseen ole halukkaita kuittaamaan miljoonatappioita. Aika näyttää mitä Ouralle käy, mutta paremmin ymmärrän palvelun hintaa, kun katsoo talouslukuja.

Verrattuna muihin sykemittari/älykello vempeleisiin Ouran hinta on valmiiksi todella suolainen. Siihen nähden noiden päivällä tapahtuvien seurantojen mahdollistaminen vasta nyt kuulostaa myös todella oudolta. Noi on perusjuttuja kilpailijoilla.

1 tykkäys

Oura ei mielestäni tuo kilpailuun profiloidu, koska nimenomaan se treenin aikainen rasitus on tuossa kaikista epäluotettavin. Sen sijaan muuna aikana kehon aistimisessa/ tulkinnassa he yrittävät profiloitua.

Aikana, jolloin mainitsemasi yhtiö on tehnyt taloudellisen nojapuunsa - teknologia oli verrattain yksinkertaisempaa. Jos on kassassa varantoja ja organisaatiolla resuja, voidaan uutta teknologiaa ”helpommin” niin halutessaa alkaa rakentaa siihen päälle. Ouran tarina alkoi nollasta, kassa tyhjänä. Olisi outoa, jos tämä ei näkyisi hinnassa.

Lisäksi se miten( mutta myös mistä ja kuka)tuote/ palvelu on rakennettu, määrittää tuotteen hintaa. Jos kuluja ei saada katettua, tuotetta ja pahimmillaan organisaatiota ei sitten enää ole. Ryöstöstä tai hyötymisestä tässä tuskin on kyse, liiketoiminnan lainalaisuuksista varmaan kyllä.

Jokainen, joka liiketoimintoja joutuu/ saa muotoilla/suunnitella/
toteuttaa, ymmärtänee liiketoiminalliset haasteet ja mm. hinnoittelun vaikeudet ja strategisten päätösten vaikutusten ennustamisten vaikeudet.

Ja ei, en ole Ouralla töissä. Mutta en suoraan ilman inside tietoa organisaatiota syyttäisi rahastamisesta. Ja toisaalta sitten taas, kenen asioita pitäisi maksaa jossei asiakkaiden? Asiakashan lopulta tekee sen valinnan, ostaako vai ei ja mistä. Jos hinta esim. kilpailjoihin verrattuna tuntuu kalliilta, vertaillaanko oikeita asioita tai ymmärretäänkö mistä hinta koostuu.

Täysin samaa mieltä. Totuushan on se, ettei Oura tee paljoa muuta kuin koittaa arvailla miten nukuit, täsmälleen samalla tavalla kuin älykellot, liikettä ja sykettä seuraten.

Kokeilin laitetta kuukauden, kun sai vielä 50€ alennuksen ja palautukseen meni.

1 tykkäys

Onko kellään käytössä Samsung Galaxy watch4:ää? Sellainen ongelma, kun tykkään käydä vetää noita porrastreenejä, niin en löydä tuohon mitään järkevää valmista treeni mittaria kyseiseen hommaan. Vanhassa garmin vivoactivessa oli näppärä kerroskiipeily ohjelma minkä löin aina päälle. Oon kyllä muutenkin tämän Galaxyn kanssa vielä hukassa, kun vasta viikonverran käyttökokemusta. Muuten tuntuu hyvältä peliltä, mutta akkua tuntuu syövän kohtuu nopeasti.

Minulla on ollut jo pitempään käytössä Suunto 3 kello. Se on aina ranteessa. Olen ollut siihen tyytyväinen. Ainoa asia mikä ihmetyttää on se että olempa sitten misdä päin Suomea tahansa se tasaisesti ilmoittaa Kankaanpään säätietoja. En ole käynyt kellon kanssa Kankapäässä. Puhelin johon kello on yhdistetty näyttää Sastamalan däätä niin kuin olen sinne valinnut. Mitenkä saisin kellonkin ymmärtämään tuon?

Polar Grit X alkoi pari nappia jumittamaan. Palautuu hitaasti ja valikot “rullaa”. Takuu luonnollisesti mennyt.

En tiedä mitä tapahtunut. Jotain likaa varmastikkin välissä. Onko kellään vinkkiä millä napit saisi “rasvattua”? Toinen vaihtoehto on avata ja putsata mutta pelkään tuhoavani tiivisteen.

Oura luotettavasti träkkää sykevälivaihtelua, mitä monetkaan rannekellomittarit ei todellakaan tee. Myös kehosi lämpötilaa seuraa. Ouran analyysit ja palaute sun tilastasi on todella hyvät. On älyttömän kevyt ja huomaamaton sormessa. Kellon kanssa en nukkunut koskaan. Kartalta näät lenkkisi ja sykkeesi luurista apin kautta. Luurihan aina on mukana, ihan treenimusankin kautta lenkillä. Ja luurin mukana oloon tottu Apple Watchin takia. Se eka, 800€ askelmittari sen vaati. Pari genistä sen jälkeen tullut hankittua. Ouran jälkeen tuskin enää tulee. Ketuttaa se tahti, millä nuo happanee. Mieluummin sitten 4000€ Omega ranteeseen. Ei vanhene ja kun pusket horsmaa, niin sen hinta luultavasti on enempi mitä ostaessasi.

Kaikkiin härpäkkeisiin mistä tahansa vinkkelistä katsoen, olen ylpeä kotimaisesta Polarista. Akun kesto ja ominaisuudet appeineen on kyllä hyvät. Vaikken tällä hetkellä ja muutenkaan hetkeen ole Polaria omistanut. Laatua tekevät. Ja olen firmasta ylpeä, vaikka itse kellon sormukseen vaihdoinkin.

Tänään huomasin kaupungissa kulkiessa, että Samsung galaxy watch Active 2 on näyttölasi irti. Vähän vajaa 2,5v vanha. Saas nähdä meneekö takuuseen Samsung takuu 2v dna laitetakuu pitäisi olla 3v. 400€ kelloksi aika heikko suoritus. Onko muille käynyt näin?

Onko jotain edullista hyväksi todettua älykelloa suositella?

Garmin Venu on itselläni ollut muutaman vuoden käytössä. Halusin kellon joka ei ole liian massiivinen, kuten usein nuo kellot ovat. Olen ollut todella tyytyväinen. Löytyy rannemittaus (itse hommasin erillisen vyön myös), akku kestää hyvin edelleen, sisäänrakennettu gps toimii hyvin. Löytyy erilaisia urheilutoimintoja, löytyy valmiita ohjelmia joita toteuttaa, löytyy lompakko toimintoa jne. On samalla myös ihan pätevä golfkello. Puhelut ja viestit näkyvät myös kellossa. Jos puhelin on taskussa ja napit korvilla voi puhelun aukaista kellosta.
Nopealla googlauksella Gigantin tarjous tuli vastaan ja hinta oli 199€. Tänä päivänä on myös Venu 2 ja se on satkun kalliimpi, eroja en osaa sanoa.

1 tykkäys

Itsellä Huawei Watch GT 2 mitä saa hieman alta 150 eurolla. Isompaa moitittavaa tuosta ei löydy. Tosin ei ole yhteensopiva Polarin sykevöiden kanssa.

Saman kellon Pro-versio 150 euron hintainen, eroja en osaa sanoa. Ja uusin GT 3 vajaa 200 euron hintaluokassa.

Itse varmaan tässä kohtaa jos uutta ostaisin niin menisin GT 3:lla. Tosin @Oijennus mainitsema Garminkin voisi olla pätevä, mutta siitä ei itsellä mitään kokemusta ole.

2 tykkäystä