Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

Garmin julkaisi uudet Fenix 8 -sarjan kellot. Omituisesti tarjolla on ominaisuuksina mikrofoni ja kauitin, muttei kuitenkaan eSIMiä. Vaikuttaa hieman siltä, että tässä versiossa testataan ääniominaisuuksia ja seuraavassa iteraatiossa tulee netti mukaan… Ainakin toivottavasti. Melko turhat lisäkilkkeet ilman yhteyksiä, kun puhelin tarvitsee kuitenkin raahata mukana - samase kai käyttää sitä sitten yhteydenottoihin itse kellon sijaan, jos kerta mukanakin on.

Hinta näissä älykelloissa yleisesti alkaa olemaan kohtalaisen suolainen. Pitkälle yli 1000e saa sijoittaa, jos tuollaisen haluaa julkaisun ajanhetkellä. Muistaakseni maksoin aikoinaan Fenix 3 HR Sapphiresta noin puolet Fenix 8 -sarjan 51mm kelloon verrattuna.

2 tykkäystä

Onko täällä kokemuksia Huawein älykelloista? Huawei Watch 4 GT kiinnostaisi, on monessa paikassa nyt hintaan 149€ ja tälle laitteelle lupaillaan mm. kahden viikon akunkestoa.

Itsellä oli GT 2e, ja siinä oli todella hyvä akkukesto, muistaakseni tuota kahden viikon luokkaa. Oikeastaan ei mitään muuta huonoa sanottavaa, muuta kun tuo ihme venkoilu eli se, että älypuhelinsovellusta ei enää lopulta saanut Google Playsta.

Se katkaisi kamelinselän ja uuteen kelloon vaihtaessa päädyin Garmin Venu 2:een (mikä ei pärjää akkukestossa Huaweille, vaikka siinäkin akkukesto on kärkipäätä).

3 tykkäystä

Huaweihin tosiaan kannattaa näiden pakotteiden takia käyttää aika kovaa harkintaa. Sovellusta ei varmaan play-kaupasta saa. Toki toimittaja ehkä tarjoaa sivustojensa kautta ohjelmaa, mutta kivahan se sieltä on ladata ja luottaa koodiin.

1 tykkäys

Vaihdoin juuri hetki sitten pitkään palvelleen GT2:n uuteen GT5 malliin. GT2 oli päivittäisessä käytössä aika tarkalleen 5 vuotta ja akku kesti vieläkin helposti yli viikon. Annoin täysin toimivan kellon velipojalle kun turhamaisuuttani ostin uuden mallin. Mitään hienouksiahan näissä ei sinänsä ole, mutta erittäin kestäviä ja toimivia ollut ainakin omassa käytössä. Akunkesto täysin ylivoimainen muihin verrattuna.

Kolmonen tippui klinkkerilattialle ja vakuutusyhtiö osti minulle GT-4:n. Onkohan nelisen kuukautta ollut käytössä.
Kuten yllä mainittua, akunkesto on luokkaa jäätävä. Saattaa tuo pari viikkoa pitääkin paikkaansa, jos ei kelloa älyttömästi rasita. Kesto riittää hyvin minun käytössäni. Kolme, neljä kertaa salikäyttöä per viikko, parisen kertaa viikossa GPS-käyttöä lenkkien ohella.

Äppi on mitä on, mutta sen kanssa pärjää mainiosti. Sekin kyllä on päivittynyt tässä matkan varrella ja toimii iOS:n kanssa aivan riittävästi.

On kiinalainen, mutta luetelkaa kotoani latteet joissa kiinalaista tekniikkaa ei laisinkaan ole.

Mulla on Huawein GT2e, GT3 ja nyt on menossa GT4:nen, oon ollut tyytyväinen ja näistä GT4:ssa akku kestää reilun viikon yhdellä latauksella.
Android kännykkä softaa varten pitää tosiaan ensin ladata Huawein kauppa appi, josta voi sen jälkeen ladata Huawei Health appin. Ton jälkeen ei tarvitse Huawein kaupassa enään asioida kun Health-app hoitaa päivityksensä itsenäisesti.
Ja jos tietoturvasta on huolissaan niin kannattaa pysyä Nokian 3310 puhelimessa ja mitata sykkeet sormella joko ranteesta tai kaulasta

3 tykkäystä

Kiitos vastauksista.

OnePlus Watch 2 kiinnostaa myös mutta ainakin erään arvostelun mukaan mittaa mm. askeleita vähän miten sattuu. Onko tästä laitteesta kenelläkään täällä kokemuksia?

Muutaman kuukauden jälkeen Polarin rannekkeen ympärillä ranne täynnä tulehduksen omaista ihottumaa. Muoviranneke (Kiina) ei ainakaan minulle sovi. Oikean metallisen kellon käytössä ei koskaan ole ollut vastaavaa ihottumaa.

Edit. kirjoitusvirheiden korjauksia.

Eilen hommasin ekan ihan oikean urheilukellon. Suunto race s. Nyt sitä opetellut käyttämään, loppujen lopuksi aika loogista käyttää, vaikka kuulin joskus aiemmin, että nämä ovat hankalia käyttää. Kaipa se siksi, kun eri sukupolvea?
Mahdollisuus ladata karttoja, sekä YouTube videoita tutkimalla päädyin tähän. Jos kyllä nuo kartat saisivat olla tarkempia.

PS. Tähän sai onneksi oranssin rannekkeen🧡

Itselleni vastaten: Polar grit x Pro tuli tuon tilalle. Ei ole maksu mahdollisuuksia, mutta muuten aika samat ominaisuudet. Akku kestää monta päivää, GPS toimii ilman mitään offline latauksia joka paikassa, kosketusnäyttö ei toimi niin hyvin kuin Suunnossa, ilmoitukset tulee läpi ihan ok (jopa kun kello pöydällä, Suunnossa vain kun käytössä) ikivanha sykevyö toimii myös (pieniä katkoksia kylläkin).
Erittäin tyytyväinen kun lopulta kyllästyin edelliseen ja vaihdoin tähän!

Ei: näppihäiriö ja lähetetty puolinaisena

Tämä on ongelma silikonisten rannekkeiden kanssa. Niitä ei kannata pitää iholla jatkuvasti, ainakaan tiukassa. Suihkun ja urheilusuoritteen jälkeen kello aina pois ranteesta, jotta iho pystyy hengittämään.

Mulla oli samaa ongelmaa, mutta nykyisin käytän lähinnä titaanista ranneketta ja pikalukoilla vaihtuu nopeasti kankaiseen, jos on tarkoitus hyödyntää rannesykettä enemmänkin. Titaanirannekkeella kelloa voi hyvin pitää kädessä aina pl. putsaus ja lataus.

1 tykkäys

Jos kelloon pystyy vaihtamaan rannekkeen niin nailoni on hyväksi havaittu materiaali. Ei hiosta, helppo pestä, kestävä ja halpa. Nato-rannekettahan urheilukelloon ei voi ostaa jos sillä mittaa jotain ranteesta koska nato-ranneke kulkee kellon alta.

3 tykkäystä

Itsellä Suunnon kello. Alkuperäinen silikoni ranneke oli hyvä. Mutta katkesi lopulta kovasta käytöstä johtuen. Kello aina kädessä. Ostin tilalle paikallisesta kelloliikkeestä silikonisen rannekeen. Alle puoli vuotta ja ihottumat iski. Nyt ollut kesästä lähtien nahka ranneke vielä ei ainakaan ole tullut ihottumaa.

2 tykkäystä

Ei ole itsellä ollut koskaan ongelmia Polareiden rannekkeiden kanssa. Aina ollut alkuperäiset silikonirannekkeet ja jos tarvinnut uusia niin myöskin Polarin omat rannekkeet tilalle.

2 tykkäystä

Minulla ja vaimolla oli molemmilla sama juttu aikanaan Xiaomin aktiivisuusrannekkeen kanssa ja itse jouduin lopettamaan sen käytön kokonaan.

Minulla on nyt ollut reilun kuukauden OnePlus Watch 2 käytössä ja ei ole kuin hyvää sanottavaa laitteesta.

Akku kestää minun käytöllä kolmisen päivää, kello tuntuu miellyttävältä ranteessa eikä hihnakaan aiheuta mitään komplikaatioita.

1 tykkäys

Onko sykemittareista jollain jotain suosituksia? Polarin H10 ollut nyt muutaman vuoden ajossa, mutta tuo alkanut pätkimään ja yhdistämisessä ongelmia hyvin usein.

Garminin älykelloissa ongelmana kuoleman kolmio!

1 tykkäys

Onneksi ei omassa Garminissa eikä ranteessa näy kolmioo.

Olenkohan ainoa maailmassa joka on selvinnyt tästä tragediasta!?

Onko sulla ollut kellon gps päällä? Jos ei ole ollut niin silloin ei ilmeisesti tuota vikaa ole tullut.

1 tykkäys