Tampereen kaupungin suuria tulevaisuuden suunnitelmia

(Petri) #576

Meillä oli töissä tuossa viikko sitten palaveri missä käsiteltiin tätä pois Tampereelta muuttamista. Ennen perheet muuttivat “suurelta osin” pois Tampereelta kun jälkikasvua tuli tai viimeistään kun koulu alkoi, mutta nykyään kuulemma liike on hidastunut. Lähteenä toimivat Tampereen kaupungin tilastot laitettuna nätisti PowerPoint-muotoon.

Olen oman kaupunginosani ikäluokasta viimeinen joka asuu edelleen läntisessä keskustassa. Laajasta kaveriporukasta (70-80 luvulla syntyneitä) kaikki ovat muuttaneet pois.

Vuoreshan on erinomainen uusi alue hyvällä sijainnilla ja toteutettu vielä tyylikkäästi. Palveluja tulee varmasti lisää kun väkimäärä kasvaa. Sen sijaan ahneus valtaa sielläkin alaa ja pientalojen tontit kutistetaan omaan makuun aivan liian pieniksi, vaikka ollaan lähiöalueella.

Yhtenä tekijänä taitaa olla myös keskustan tämänhetkinen asuntorakentamisen buumi, että tehdään lähinnä pieniä yksiöitä tai kaksioita. Se on valitettavaa, sillä keskustat yksipuolistuvat.

No en ole itse laskenut mutta ilmeisesti sijoittajat ainakin laskevat kaupungistumimsen varaan:

“Helsingin ja Tampereen kehitys kuvaa Hypon mukaan tilannetta hyvin, sillä kaupungistumisen voima on ylittänyt jopa kaupunkien omat tavoitteelliset ennusteet. Kysyntä kasvaa odotuksia vahvemmin, ja keskusta-asunnot eivät ole enää vain opiskelijoiden, sinkkujen tai ikäihmisten suosiossa.”

Tuohan ei suinkaan todista, että keskusta olisi erityisesti lapsiperheiden suosiossa, vaan että “heitäkin on” keskustan uusissa asukkaissa.

Edelleenkin lapsiperheet suosivat voimakkaasti ympäristökuntia, koska siellä on saatavilla kohtuulliseen hintaan riittävän kokoisia asuntoja.

(【ツ】) #582

Uuden Marriott -hotellin rakentaminen Tampere-talon kylkeen on alkanut:

Ok. Sulla lienee jotain muutakin kuin oma näkemyksesi, jolla perustelet tätä?

Ei ihan tuore artikkeli ja tilanne on voinut vähäisessä määrin muuttua 5 vuodessa:

Hmmm… Enkös mä postannut jo tuoreemman jutun, joka ei ollut mikään mielipide? Haloo…

Jossa ei sanottu, että keskusta olisi lapsiperheiden suosiossa, vaan että heitäkin sinne muuttaa

Whatever, ollaan siis iloisia iloisia että maaseutu pysyy elinvoimaisena ja kaupungissa ei haluta asua.

Itse lapsiperheellisenä haluan asua muutaman kilometrin päässä keskustasta rauhallisella omakotitaloalueella. Kun lapset muuttavat omilleen, tulee eteen tilanne jossa pohtia jäädäkö niille sijoilleen, muuttaa keskustaan kerrostaloon, vai maaseudun rauhaan.

Aika moni trendien perusteella näyttäisi kyllä kaipaavan tuon elämänvaiheen jälkeen kaupunkiin. Paikkansa kullakin, eli kyllä se kaupunki myös pysyy elinvoimasena.
Joskus näin Tamperelaisena on pakko todeta, että ei noita ympäristökuntia edes olisi, ellei Tamperetta olisi. Hyvä pitää mielessä. Tämä kevennyksenä.

Kevennyksenä sulle takas, että esmes Sääksmäellä Rapolan linnavuorella taidettiin tähystellä jo, ennenkuin Tamperetta oli vielä järvenrantaan raivattu. :smiley:

Itse en tuon asumisen hintatason takia voisi asua esim. Tampereella. Täällä syrjemmässä saa asua väljemmin.

Myös Kangasalla Pohtiolammen Sarsan alue on ollu melko pitkään asuttuna.

https://extras.csc.fi/arctinet/pronssikausi/126.phtml

Itse asiaan. Onhan se täältä naapurikunnasta kiva seurata, kuinka kaupunki kehittyy. Tamperelaisena pikkasen hirvittäis noi säästökuurit. No Kangasala on tehny saman ja nyt on talous aika hyvällä mallilla.

“Ykkösurakasta syntyy noin 250 000 irtokuutiometriä louhetta. Se on noin 18 000 kuorma-autollista, joka on yhtä arkista työpäivää kohti noin 110 kuormaa. Yhden kuorman suuruudeksi on laskettu 14 kuutiometriä.”

(【ツ】) #593

Voisiko Tampereesta olla kansainvälisten elokuvatuotantojen kaupungiksi?

Ratikka etenee aikataudullusestija taloudellisesti.

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_2782018/Raitiotien_rakentamisen_suunnittelun_ja_(60536)

Totta, ja luulen että pikkuhiljaa myös muut hankkeet saavat hyväksynnän entistä laajemmin. Periaatteesa kaikki kaupungin investoinnit ovat juuri sitä, eli investointia tulevaisuuteen. Työllisyys paranee, hyvä infrastruktuuri eli hyvät yhteydet ja sujuva liikenne, hotellit jne. ovat pelkästään hyväksi. Ilman investointeja tämäkin kylä happanisi ja siitä ongelmat vain kasvaisi. Minusta on oikein hyvä että Tampereen päättäjät ovat uskaltaneet katsoa tulevaisuuteen, ettei käy niinkuin esimerkiksi Turussa on käymässä.
Ja tämä siitäkin huolimatta, että kitinää investoinneista on aina. Tosin kitisijät eivät ymmärrä yleensä asioiden taustoja, vaan katsovat hieman turhan lyhyellä perspektiivillä asioita.

Tampereen Kansi ja Areena