Mutta kyllä Heljangon pitää kehittää sitä kiekon etsimistä. Tuntuu siltä ettei näe monenkaan kudon lähtöä viivalta jolloin menee vain maihin kädet alhaalla ja peittää tosi vähän. En tiedä oliko hieman scoutattu tätä, kun Kivihalmeet ja kumppanit heitteli melko korkeita ranteita maalille… Meillä on muuten kanssa melko isokokoinen veskari rosterissa numerolla 95…
Totta kai pitää kehittää kaikkia ominaisuuksia. Mutta ei maalivahteja voi vertailla tuolla tavalla kuin täällä nyt tehdään. Et sä vaan voi - sinä tai kukaan muukaan - oikeasti irrottaa maalivahtipeliä johonkin omalle saarekkeelle irralleen muusta pelistä. Maalivahteja ei voi verrata yksi yhteen toistensa kanssa, kun maalivahdin työskentelyedellytyksiin vaikuttaa ne perseilyt siinä nenän edessä.
On aika helppoa etsiä se kiekon lähtö, jos siinä edessä on rauha ja järkevä pelaaminen menossa. Jos taas siinä edessä on hirveä härdelli ja siinä lähdetään tekemään “minä minä itse” -juttuja ja leikkimään veskaria, kun siellä maalilla on veskari niin kukaan maalivahti ei tuossa loista. Tänään on ihan aivokuollutta touhua edes keskustella Heljangon suoritteista.
Jos Crisulla mennään loppuun, niin ihmetyttää veska hankinta. Eikö Rautiainen olisi menny kakkosena sitten, jos, ja kun Nikke saikulla?
Tuolla rahalla olisi saanu toisenkin hyökkääjän.
Nyt oon pudonnut kärryiltä, siis toisenkin hyökkääjän? Kukas se ensimmäinen on. Kuusela?
Tiedä häntä onko tuommonen Svoboda nyt juuri mitenkään suuri kustannuserä ollut. Täällä kun olen juttuja lukenut, niin eihän ole mitenkään varmaa että on edes liigatasoinen. Divarivahti. Ei semmoiselle montaa kymppiä tarvitse maksaa. Pääsee täällä vaan vähän treenaamaan. ![]()
Nyt on mielenkiintoista nähdä, A) jatkaa Heljanko maalilla perjantaina vai saako B) Miroslav mahdollisuuden. Uskon vahvasti vaihtoehtoon B), mutta pelkään vaihoehdon A) toteutumista.
Eipä ole Svoboda Lekin mukana tänään. Maalissa on toinen Tappara-vahti eli Kimmo Rautiainen. Eli näinköhän Mestis-pelit on Svobodan osalta pelattu.
Ja kun ei ole Bäckströmkään, niin varmistuu se, että injuryssä on. Tai sitten Nikkeä ei olisi vaan järkeä laittaa Lempäälään.
No ei varmasti aloita uus kaveri liiga uraansa TPS pelillä. Mikäli Nikke pysyy loukkaantuneena niin 99% varmasti Heljanko pelaa. Ens viikolla Svoboda aloittaa joko Kalpa tai Saipa pelissä.
Minä en niin valtaisasti ymmärrä näistä maalivahtien pelityyleistä, niin onko Bäckström sitten aktiivinen mokke? Vai onko passiivinen, muttei liian?
Sen nyt näkee korvallaankin, että Heljanko on aivan yliaktiivinen, mutta tämä Niken homma kiinnostelisi.
Ja sitä, että jos Miro on ns. passiivi ja Crisu aktiivi. Miron kohdalla ymmärrän, että aikaa kestää saada peli kuntoon, mitä haetaan.
Mutta entä Crisu? Koko kausi ollu aikaa, ja myös viime vuonna…
Tulee mieleen Tomi Karhunen.
Pitäisikö Crisulle antaa vain pienempää juttua ja antaa pelata kuin haluaa. Vai tekeekö jo justiinsa noin?
Täytyy kyllä ihmetellä tätä Tapparan tämän kauden maalivahtitilannetta ja ennenkaikkea sitä miten siihen on reagoitu. Heljanko on ollut luvalla sanoen huono ja bäckström taas ei ilmeisesti pysty pelaamaan useampia otteluita putkeen. Kun on aikaisemmin havaittu jotain puutekohtia pelipaikoilla niin niihin on nopeasti ja laadukkaasti reagoitu Tapparan toimesta ja hankittu uusia palasia. Nyt tänne roudattiin nuori tsekkivahti joka ei ole pelannut vielä ensimmäistäkään peliä Tapparassa ja ilmeisesti on vielä pelityyliltään sellainen että näin ei myöskään tule tapahtumaan.
Paljon pitää tapahtua tolppien välissä jotta Tuononen, Rautakorpi & Leinonen selviää tästä tämän kauden maalivahtifarssista ilman isoa miinusta
Ja sitten takaisin realismiin. Bäckström ei ainakaan mun matikalla ole täydessä kunnossa. Vähän väliä loukkaantuneiden listalla ja kun tiedetään miehen loukkaantumishistoria, voidaan siitä vetää johtopäätöksiä miksei pelaa “terveenäkään”.
Uskoisin, että Jukka peluuttaisi Nikkeä enemmän, jos hän olisi siinä kunnossa. Mietitään vaikka kautta 2012-2013, Tuokkola lähti ykkösenä kauteen mutta Metsola syrjäytti hänet loistavilla otteillaan. Miksei nyt veskaa, jolla tarttuu paremmin, peluuteta enemmän? Itse löisin vetoa loukkaantumisten puolesta.
Ja lähetetään Chrisu toki Ilveksen yhteistyöseuraan.
Siitä olemme samaa mieltä, että Nikke saisi pelata enemmän. Epäilen vain valmiuksia siihen.
Mite vähemmän runkosarja pelejä on jäljellä niin sitä enemmän saan hieroa päätäni ja ihmetellä et miksi svoboda ylipäänsä hankittiin jos mies pelaa leikissä? Eikö sinne ois löytynyt omaa junnua hakeen kokemusta kovemmista peleistä? Toivon todella et Heljanko tekee Lehdot pleijareissa ja yllättää kaikki. Mutta suuresti epäilen. Enkä halua dissata Heljankoa mitenkään pelaahan hän kuitenkin sm tasolla ja siä ei ihan kaikki pelaa. Mut ei hän ole tällä hetkellä maalivahti mikä kannattelee Tapparaa vaikeina hetkinä niinkuin ollaan totuttu siihen viime vuosina et molse kannattelee tarpeen vaatiessa. Suuresti ihmettelen tätä maalivahtien peluutusta. En näe itse mitään syytä miksi näin mennään. Mut senpä takia olenkin varmaan eri hommissa…
Tapparan maalivahtien on määrä pelata samalla tyylillä junnuista asti ja vähänkin poikkeavat joko karsitaan pois tai yritetään muokata samaan muottiin. Case Karhunen oli esimerkki ja poikkeus tässä. Esimerkki siksi, että pelityyliä yritettiin väkisin muuttaa ja poikkeus siinä, että siitä pakottamisesta luovuttiin. Lopulta kuitenkin saatiin mestaruus.
Bäckströmhän on aivan eri tyylin torjuja kuin Heljanko. Itse ihmettelen aina sitä, että miksei erilaisia maalivahteja pidetä enemmänkin vahvuutena. Luulisi olevan vastustajankin vaikeampi pelata, kun maalivahdin ominaisuudet muuttuu.(liikkuva vs peittävä).
Eihän Tapparalla ole ollut sitten Tuokkolan yhtään veskaria, joka olisi käynyt junnuista Tapparan myllyn läpi ja päässyt edustuksessa pelaamaan, eikä lopulta päässyt sitten Tuokkolakaan
Harvasta joukkueesta näitä kyllä tulee. Saros oli HPK:ssa, Husso IFK:ssa, Veini sai muutaman pelin Jypissä. Muuten ei tule kyllä mieleen viime vuosilta näitä.
Niin tää nyt oli vastaus Miksalle tuohon ylempään heittoon. Että ei sieltä meille ole liigaan tullu veskareita.
Aika harvassa nämä on ylipäätään, ei pelkästään Tapparan “ongelma”. Kai se on sitä ettei maalivahdit ole nuorina tarpeeksi kypsiä pl. poikkeukselliset lahjakkuudet ja näitä on tullut viime aikoina Suomesta vähän. Ainakin jos NHL:n draftiin on uskominen.
Lukolla on omat kasvatit maalissa, mutta Setänen kävi muualta hakemassa kannuksiaan ja peliaikaa ennen paluutaan. Helenius taitaa Ilvekselle olla toinen, mutta hänkin vasta pitkän kierroksen jälkeen. Muuten mielestäni näin nopeasti muisteltuna on muutkin seurat samassa tilanteessa maalivahtien kanssa.
Edit. @Virvelia_kainaloon kirjoitellut samaa.
Ihan uuvattina kysyn, että onkos siinä mokke valmennuksessa juurikin se ongelma, että kaikista yritetään tehdä samanlaisia. Näin ollen sitä polkua ei juurikaan pysty kulkemaan liigaan.
Kyllä mä vähän ymmärrän, että tietyt asiat pitää nykykiekossa maalivahdin hallita, mutta siltikin, joillakin on toisenlaisia vahvuuksia kuin toisella.
@Messi osaa varmaan tuohon vastata. Omat kokemukset mv-harjoittelusta Tapparassa ovat tosi kaukaa. Eikai sentään kaikkia yritetä samaan muottiin ajaa, molarin pelaamisessa jo erilaiset ruumiinrakenteet tekee käytännössä mahdottomaksi samaan muottiin ajamisen. Toki on ne tietyt perusteet mitä jo itsekin mainitsit, joiden tekemisessä ei juuri ole kompromisseja. Mutta haluan uskoa, että kyllä niiden päälle pitää jokaiselle räätälöidä omaa kokonaisuutta parhaiten tukeva paketti.
Mutta tosiaan olen itsekin aika ulkona 2010-luvun maalivahtivalmennuksesta.