Nyt sormet ja varpaat ristiin että Bäcksiä säästellään keväälle ja sielä pystyisi pelaamaan 80% otteluista. ![]()
Onhan tässä vielä paljon aikaa. 10 peliä runkosarjaa jäljellä ja aika paljon pitäisi asioiden muuttua.
Minulla on kuva, tosin hämärä, että ei Tapparassa mihinkään muottiin ohjata maalivahteja. Perusasiat on kyllä ihan lainalaisuuksia, mutta vivahde-eroja on sitten paljonkin. Sellainen kuva minulla kuitenkin one, että Tapparassakin junnupuolella ajetaan ns. käärmettä piippuun sitkeästikin. Tarkoittaa sitä, että kun esim. C.ssä joku päättävässä asemassa oleva (ei välttämättä C:n mokkevalkku) saa päähänsä, että tästä pojasta tehdään nyt SE. Sitä siinä sitten viedään eteenpäin muiden kustannuksella. Tuo on kärjistetty esimerkki ja minulla ei tosiaankaan ole tuosta ihan tämän päivän esimerkkiä, eikä tarvitse ollakkaan. Minulle ei nyt tule mieleen yhtään ns. omaa mokkea, joka olisi käynyt tuon Tapparan junnuputken läpi huipulle. Lähin lähinnä oleva tulee mieleen Domista, joka oli junnuna aika monta vuotta meillä ja valmentajansa oli Arttu Lipsanen, jota kovin paljon arvostan.
Vieläkin haluan korostaa sitä, että Tapparassakin ja monessa muussakin seurassa peluutuksista, eteenpäin vienneistä päättää aika lailla eri mies, kuin on kyseisen joukkueen mokkevalkku. Valitettavasti, ja vieläpä henkilö joka ei ihan oikeasti tajua maalivahtipelistä paljoakaan. Tästä saattaa minulle nyt palautetta tulla, mutta kiistän sanoneeni tämän ![]()
Taidat olla ainoa, jolla on oikeasti jotain mahatuntumaa maalivahteihin. Olisi kiva, jos yleisellä tasolla kertaisit hieman näkemääsi Heljangon suhteen. Miten näet tuon tilanteen ja missä mennään tällä hetkellä?
Tätä ehkä itse hain ja se selittäisi ehkä sitä, miksei sieltä putkesta tule niin paljon niitä mokkeja. Pelipaikkoja on niin vähän ja sitten tehdään valinta kehen panostetaan. Joskus osuu ja joskus ei.
Minulla ei ole hajuakaan, mutta sanon silti. Heljankohan on loistava kunhan:
- Lopettaa vetojen alta kyykkäämisen ennen kuin kuti edes tulee.
- Pitää paketin paremmin kasassa sivuttaisliikkeessä.
- Jatkaa mahdottomien torjumista break dance-muuveilla.
Vaikea uskoa puutteiden olevan korjaamattomia. Vahvuuksissa on iso potentiaali.
Tämä on Heljangon suurin yksittäinen ongelma.
Nyt ollaan siinä vaiheessa, ettei sotketa tuota hommaa enempää. Minä luotan siihen, että Crisu ja valmentajansa tekevät kaiken voitavansa pelin kehittämiseksi, ja samoin koko puolustuspelaamisen kehittämiseksi.
Asia, johon Crisu ei kovin paljoa voi vaikuttaa, on se, että tuo maalineduspelaaminen pitäisi saada tasolle, jossa vastustajat poistetaan tuosta Crisun edestä tylylläkin tavalla. Se helpottaisi Crisun pelaamista kovin paljon. Hiukan vaikuttavat köykäisltä nuo meidän puolustupelaamista maalin edustalla suorittavat urheilijat. Sorry pojat tästä kommentista. Ottakaa opiksi. Tuohon voisi hiukan kehitellä drillejä ennen pleijareita.
- Viivavedot ja niitten blokkaus sekä puolustaminen maalilla.
- Maaliedushässäkät ja niiden puolustaminen.
- Vapaitten maaliedusvastustajien puolustaminen, sekä niiden mailojen poispelaaminen.
Tuossa ihan ilmaista vinkkiä valmennuksselle. Noista voisi olla hyötyä paljonkin, koska ongelma on ilmeinen.
Tiedän, että nämä terveiset menevät perille.
Crisun pelaamista en lähde repostelemaan, koska se olisi liian helppoa täältä käsin. Luotan tosiaan siihen,että hommia tehdään hihat rullalla ja luotan siihen, että joukkue voittaa tällä kaudella sen, minkä se ansaitsee.
Kauniita sanoja, mutta tulipahan kirjoitettua.
Loppuu tämä kausi sitten hirveään pettymykseen tai torijuhliin, niin toivoisin että joku asiasta tietävä avaisi suurelle yleisöllekin tätä Tapparan maalivahtipeluutusta.
Sen myötä joku saattaisi välttyä kivitystuomiolta ja/tai päästä häpeäpaalusta pois.
Nyt tietoa ei ole ja koko kausi on menty arvailuiden varassa.
Taitaa vaan olla näin, että koko kausi tullaan epätietoisuudella menemään. Yksinkertaisin selitys lienee totta eli Heljanko yritetään saada peluutettua ykkösveskariksi vaikka väkisin, mutta suunnitelma voi pettää. Bäckströminhän pitäisi pelata ykkösenä, kun hänellä on maalivahdille kaksi hyvää asiaa:
- voittaminen
- statistiikat
Eilistä peliä en nähnyt, mutta voin silti yhtyä kommenttiisi.
Voittoja tuntuu tulevan ja on tilastollisesti kollegaansa parempi.
Perjantaina Nikke maaliin ja lauantaina Chrisu, kiitos.
Paras olisi jos molemmilla olisi onnistumisia ja tuntumaa alla playoffeihin lähdettäessä.
Todennäköisesti Heljanko pelaa TAAS molemmat b2b pelit ![]()
Toivottavasti ei.
Valitettavasti kaikki mahikset tähän on. Vähän käy kyllä veteraania eli Bäckströmiä sääliksi silleen, että olisi ansainnut kohtalaisen monta peliä, mitä ei ole saanut. Toisaalta, jos huhut pitävät paikkansa, että piti pelata Kärppiä vastaan, mutta loukkaantui niin tältä osin on perusteltua ajatella, että Bäckströmiä on tarkoitus peluuttaa myös kärkeä vastaan.
Täällä moni inisee Niken riittämättömyydestä esim. tuossa yläpuolella. Mutta minusta pleijarit pitäis ehdottomasti aloittaa Nikellä ja katsoa miten vanhus pärjää. Ja minusta optimaali tilanne ois peluuttaa näitä kahta “paskaa” pleijareissa puoliksi. Ois sitten vastustajalla päänraapimista, kun ois toteemipaalu ja duracelpupu vastassa. Näin toki ei Tapparassa tehdä. Nikellä liikkeelle sanon mie.
Lähdettiinhän pari vuotta sittenkin Lassilalla, tosin silloin tunnelmat eivät olleet ihan näin apokalyptiset ja pelit olivat jakautuneet hieman tasaisemmin.
Jepjep. Lähdetään nytkin kokeneella sotanorsulla, jos ei onnistu, niin toivotaan, että Heljanko seisoo päällään kiekon tiellä, kuten Domi teki Lassilan aikaan.
Eihän kukaan oikeasti kuvittele, että Nikke aloittaa pleijarit?
Taitaa tosiaan sarkasmia olla.
Aika näyttää. Jos joukkue tekee 6-8 maalia per peli, niin Heljanko voi hoitaa playoffit.
Silloin, kun Bäckström on maalissa, niin joukkue puolustaa selkeämmin ja rauhallisemmin. Ei tarvitse puolustajien heittäytyä kiekkojen eteen. Päätykiekkojen hakeminen on puolustajille selkeämpää ja sitä kautta myös avauspelaaminen helpottuu.
Saattaapi yllättävänkin moni ajatella. Eihän Nikkee oo vielä aivan tosissaan testattu. Mutta täytyy todeta, että mies on uransa aikana aika väkevissäkin liemissä keitetty. Ja tällähetkellä pelaamissaan peleissä päästää sen 1-2 maalia. Joukkue voittaa silloin paljon helpommin.