Tapparan maalivahtipeluutus 2019-20

Garteighan aloitti Pelsut-pelin, eli yksi peli on sen jälkeen ollut. Ei tuo nyt niin epätaisaista peluutusta ole jos Helkku aloittaa tänään. Ens pelissä voi hyvinkin olla Garteig jo maalissa.

Onneksi minä en noita päätöksiä tee ja toivon, että “pelaamalla kuntoon” -mentaliteetti puree tällä kaudella Heljankoon. Viime kaudella pelimäärän lisääminen johti heikentyvään tasoon, toivottavasti nyt ei näin.

4 tykkäystä

Ihan järkeenkäypä ajatusmalli mutta…ihan perstuntumalla väittäisin että alkukaudesta kun maalivahteja peluutettiin tasaisemmin niin tuloskin oli parempi?
Nyt kun Tapparalla on hetkittäin ollut pätkiä jolloin maalinteko on suuren työn takana, ainakin minä ymmärtäisin asian niin että silloin pitäisi saada maalivahdeistakin paras irti.

Tätä asiaa minäkin pohdin mutta Tapparan valmennus tietää mitä tekee.

1 tykkäys

Maalivahtitouhujen suhteen täytyy luottaa viisaampiin - ulkokehältä katsottuna jääkiekossa kuitenkin tuntuu vielä olevan monilla valmentajilla ns. musta piste tuossa maalivahtipeluutuksessa. Valmentajat varmaan toivoo, että toinen maalivahti olisi aina niin suvereeni ja selkeä, ettei tarvitse arpoa lainkaan. Monella näin onkin.

Tapparalla olisi ollut tällä kaudella mahdollisuus tasavahvaan tandemiin, jolla olisi voinut jatkaa vaikka koko kauden. Nyt kuitenkin väkisin on päätetty (huom. edelleen ulkokehältä tulevaa höpötystä) että jomman kumman pitää olla ykkösmaalivahti.

Se, mitä itse olen näitä seurannut ja pohtinut niin mv-jutuissa ei välttämättä ihan aina se järki ole se, joka nämä sanelee. Esim. vastuun poistaminen, kun pelaaja tekee päätöksiä omasta tulevaisuudestaan kuulostaa ihan joltain 70-luvun mallilta eikä miltään 2010-luvun toimintatavalta. Näitähän jääkiekossa valitettavasti vieläkin riittää - johtamiseen kannattaisi ottaa oppia ihan yritysmaailmasta ja unohtaa ne menneet.

2 tykkäystä

Aina on mukava jossitella.
Mietis miten tämä olisi mennyt JOS Larmi pelaisi nyt Tapparassa.:laughing:

Voihan tuolle Chrisun isommalle peluutukselle olla ihan joku oikea syykin, mikä ei tänne asti ole auennut.

Kaivakaas joku tilastonikkareista vähän faktaa miten Tapparan maalivahdit onnistuivat tasaisemmalla peluutuksella, niin nähdään olenko ajatukseni kanssa täysin hakoteillä.

Nopeasti katsottuna Tappara on peluuttanut molareita suhteella 22-13, eli ihan kivastihan ne on pelannut suht tasan. Ei ole edes 2/1 peluutusta ollut vaan jopa sitäkin tasaisemmin.

Edit. Tämä tieto siis suoraan liigapörssistä, Garteigille varmaan merkattu kaksi peliä missä on vaihdettu maalista pois. :thinking:

2 tykkäystä

Ehkä tähän voisi ottaa kommentin @ljpp, joka esim. legendaarisesti lausui Karhusen korvatessa Metsolan:

Karhusella saattaa olla se mestaruuden takaava koppi vielä takataskussa

Olisiko Christianillakin?

Minua ei oikein koskaan ole napostellut tämä maalivahdeista keskustelu mikä Suomessa valloillaan. Tuntuu olevan ainoa asia mihin kaikilla kiekkoa seuraavilla on jokin mielipide.

En ainakaan mieltäni pahoita siitä kumpi seisoo Tapparan maalilla. Molemmilla Tappara pystyy voittamaan kenet vain tässä sarjassa.

5 tykkäystä

Nimenomaan. Toinen mitä ihmettelen on tappion hetkellä (tai Heljangon kohdalla muutenkin) kummallinen jossittelu, että “jos Gartrig olis ollut maalissa niin oltais varmaan voitettu”. Mistä sitä tietää? :joy:

3 tykkäystä

Nyt on hyvää pelisilmää valmennukselta kun on laitettu Heljanko maaliin.

Voisiko asia niin olla, että Heljanko jatkaa joka tapauksessa, kun taas Carteigilla voi olla kysyntää muuallekin - esim. KHL:ään tai Euroopan kentille?

Eli Chrisusta kasvatetaan vahvaa ykkösvahtia, kun pätevä mv-kouluttajakin on jo hankittu?

Juuri tämä. Mistä me voimme päätellä että Garts olisi ansainnut pelivuoron? Ehkä edellisen pelin viimeisen erän perusteella Heljanko ei “ansaitsisi” aloituspaikkaa, mutta mistä me tiedämme Gartsin vireen? Edellisessä pelaamassaan vaihdettiin pois häkistä, ja kai sielä reeneissäkin valmentajilla on silmät auki sen suhteen kummalla tarttuu paremmin.

1 tykkäys

Tilastollisesti Garteigin taso on romahtanut marras-joulukuussa. Marraskuun maaottelutauon jälkeen viisi starttia, jossa kahdessa otettu pois ensimmäisessä erässä tai erätauolla ja kaikki viisi peliä Tappara hävinnyt. KooKoo peli meni tappiosta huolimatta ihan hyvin, mutta peli lähti lapasesta tuomareilta sekä kenttäpelaajilta.

1 tykkäys

Gartsia ei parane vielä peluuttaa paljon, ettei joku KHL-jengi vie kesken kauden. Siirtorajat kun umpeutuu niin tulee Garts pelaamaan ja loistamaan.

Hyvä huomio!
Chrisun isomman peliajan syy löytynee tuosta?

Garteig on mielestäni saanu viimeaikoina ihan riittävästi mahdollisuuksia ja aika huonolla tuloksella. Ei toki voi maalivahtia yksin syyttää, mutta mun mielestä ei oo aikoihin esittäny mitään semmosta, että menis Heljankon edelle. Heljanko hävis pisteen viime pelissä, eikä ollu ainoo heikko peli, mutta mun mielestä parempi (ainaki pontentiaaliltaan) näistä kahdesta. Liian epävarmoja molemmat…

3 tykkäystä

Kyllä Garteig oli sillon maalissa kun Tapparalla oli ylipäänsä vaikea jakso menossa. Kuin myös Heljanko ollu samaan aikaan. Molemmat kyllä kovia maalivahteja kun tuolla pelaa. Ei siä kaikki ois. Se että kumpi niistä on parempi on suuri arvoitus. Joukkue pelas jossainkohtaa saakelin rauhallisesti kun Garteig oli maalissa. Koko peli oli ihan erinäköistä. Se on käytännössä puuttunut aina kun Heljanko maalissa. Se että tiukoissa peleissä annetaan vastustajalle muutama helppo ni ei se vaan oikein toimi keväällä. Mulle on aivan sama kuka siä on keväällä kunhan koppi tarttuu ja liruja ei mene

Itse ihmettelen toinen saa imuroida monta maalia ja saa jatkaa kuitenkin seuraavassa pelissä maalissa ja toinen päästää kaksi vaikka ei edes imuroinut niitä ei saa jatkaa …

5 tykkäystä

En usko, että tuo on se logiikka. Maalivahdin vaihdot ovat oire, mutta käytetään yleensä vähän toiseen tarkoitukseen. Aniharvoin maalivahti vaihdetaan omien virheiden vuoksi.

1 tykkäys

Kuitenkin niin menee Gart ei niitä kahta maalia imuroinut ja sen jälkeen ei ole pelannut…Heljanko imuroi mutta saa jatkaa maalissa

3 tykkäystä