Karanteenissa katsottu useita kymmeniä Tapparan otteluita ja tällainen tuli mieleeni. Sanon heti että minä en osaa tähän vastata.
Paras maalivahti Tapparassa koskaan on:
- Hrachovina
- Karhunen
- Metsola
- Leppänen
- Muu, Kuka? (Kommentoi)
0 voters
Karanteenissa katsottu useita kymmeniä Tapparan otteluita ja tällainen tuli mieleeni. Sanon heti että minä en osaa tähän vastata.
Paras maalivahti Tapparassa koskaan on:
0 voters
Äänestin joku muu, kuka.
Minulla on kaksi vaihtoehtoa, joista en osaa päättää: Hannu Kamppuri ja Markus Mattsson. Molemmilla näistä on muuten Tapparan paidassa 2 Suomen mestaruutta.
Tuohon veskariäänestykseen on mahdoton sanoa. Maalivahdit kun ovat vielä enemmän aikansa lapsia, kuin kenttäpelaajat.
Huomioitava olisi ainakin nollapeli ennätyksen tehnyt Jussi Markkanen. Mestarivahti Mika Lehto, hänelläkin nollapeliennätys. Nollapeli ennätyksen tehnyt ja mestarivahti Tom Draper. Yleisönsuosikki Jason Muzzatti. Legenda Jari Halme. Nostaisin Mika Norosenkin listoille.
Tämän hetken veskoista valintani olisi Juha Metsola.
Samat nimet tuli mieleen, ku kattelin äänestyksen vaihtoehtoja. Olis reilumpaa tehdä kokonaan uus äänestys, missä olis myös noi nimet. Muzzatti ei pitkään Tapparassa vaikuttanu, mutta jätti kyllä jäljet. Hieno veskari, samoin ku Draper.
Ilpo Kauhanen on jäänyt mysteeriksi minkälainen hänen lopullinen tasonsa olisi ollut. ”Face of Future” pelasi neljä kautta Tapparassa 90-luvulla, mikä ei ollut Tapparan vuosikymmen. Eli vaikeaan paikkaan sijoittui hänen Tappara-vuodet. Tapparaan oli tulossa junioreista Mika Norosta ja SaiPasta Jussi Markkasta joille varmasti ykkösvahdin paikkaa sijoiteltiin. Pitkä ura Saksassa. Juniori maaotteluita löytyy. Neljä kautta OHL:ssa. Olisi mukava lukea Kauhasen haastattelu ja muistelua Tapparan verkkosivuilta.
Minuun suurimman vaikutuksen on pelityylillään tehnyt Juha Metsola. Vaikka mestaruuksia ei ole (vielä) tullutkaan, äänestin häntä. Muistikuvia Tapparan maalivahdeista on Ilpo Kauhasesta lähtien.
Kolmesta näkemästäni mestaruuden voittaneista vahdeista ykköseksi nostan Karhusen. Veti kerrassaan jäätävän kevään, vaikka runkosarja olikin ajoittain jopa heikko. Hrachovinan meno oli kyllä tasaisempaa koko kauden mittakaavassa (muistaakseni). Hyvät keväät vetivät myös Lehto, Domi, Draper, Markkanen…
Annetaan maininta myös Jason Muzzattille. Tykkäsin kovasti - ne vanhat tai ainakin vanhoilta näyttäneet patjat, räpylä ja kilpi eivät unohdu.
Nimimerkistä huolimatta olen täysi amatööri tämän(kin) asian suhteen. Mielenkiinnolla lukisin @Messi’n näkemyksen asiasta.
Mestaruusvahdeista Hrachovina mukamas Karhusen edellä. Kyllähän Karhunen pahimmillaan aika syvissä vesissä ui, mutta keväällä oli kyllä käsittämättömän kovassa vedossa. Kolme peräkkäistä mestaruutta eivät ole sattumaa. Domi on oma persoonansa ja mustakin tarttuu, mutta kyllä näistä kahdesta Karhunen edelle menee.
Tähän voisi jatkaa myös muutaman muun nimen:
Andrew Raycroft, Tom Draper jne… .
Raycroft menee jo rankasti off-topicin puolelle. Melkoinen pettymys oli.
Siinä oli pieni sarkasmi mukana kyllä .
Vaikea on lähteä valitsemaan parasta kun on niin monelta eri aikakaudelta huippuja, ja toinen mikä vaikuttaa niin ääniä annetaan eri näkökulmasta. Yksi arvostaa mestaruuksia, toinen ajattelee vaan nykypäivän kuntoa ja kolmas jotain muuta.
En minä sen kummemmin viitsi. Sen vaan sanon, että ensin tulee yksin Metsola ja muut kaukana perässä. Leppä on pakko nostaa keulaporukkaan.
Metsola olis mullakin varmaan kätjessä jos olisi mestaruuden torjunut, mutta niissä ratkaisupeleissä meni pari helpohkoa kovassa paineessa.
Karhunen oli kivikova 2016 keväällä hankalan runkosarjan jälkeen ja pelasi mielestäni haastavamman kevään kuin Domi vuotta myöhemmin. Domille tuli toki testiksi kiperä Ilves-sarja, johon osui ainakin huono 5. peli.
Kyllä se mun kirjoissa Karhunen on, mutta haluaisin nähdä nykykuntoisen Metsolan saamassa revanssinsa Tapparan maalilla.
Mahdoton verrata eri aikakauden veskareita, mutta Leppä oli minun mielestä ykkönen. Metsola nykyajan molkeista.
Olen seurannut Tapparaa ja jääkiekkoa keväästä 1994 asti, maalivahdit on kolahtanut heti alusta alkaen kaikkista lujiten, ja oma pelipaikkakin valikoitui sitä myöten.
Listaukseni teenkin aika pitkälti fanituspohjalta ja omalta kannattajauraltani:
Äänestän itse Metsolaa. Mielestäni syitä äänestää on aika useita:
Minä kun en noita vanhempia maalivahteja ole paikan päällä nähnyt niin niistä paha mennä sanomaan.
Oma lista on tämän näköinen:
Ykkösenä Karhunen ihan sen käsittämättömän kevään takia minkä kaveri veti vaikean syyskauden jälkeen. Ja ne 3 peräkkäistä mestaruutta.
Noista 2-4 voi pistää ihan mihkä tahansa järkkään. Tuo kuitenkin minun näkemykseni
Itselle mieleen jääneitä veskareita 90-luvun alusta lähtien…
Jari Halme.
Hilppa oli Hilppa. Puolustus edessä ei ollu loppuaikoina ihan timanttinen.
Jaromir Sindel.
Lahdesta Tampereelle. Jonkun pelin muistan, kun nojaili ylärimaan Tapparan hyökätessä Kerhon päädyssä. Sit lähtikin luistimet alta ja Kerho huomas, että pappa makaa selällää maalilla. Maalihan siitä tuli.
Ilpo Kauhanen
Paha sanoo oliko hyvä vai ei. Välillä hyviä pelejä ja sit taas välillä ihan turisti. Mieleen jäänyt, kun vippas kiekon tyhjään Ilveksen maaliin pelin ollessa poikki, ku Laurila ja Arvaja tappeli nurkassa.
Jussi Markkanen
Kovassa vedossa kovassa joukkueessa.
Tom Draper
Sama, kun Jässillä.
Mika Lehto
2003 nevöfoget
Harri Säteri
Hieno maalivahti
Juha Metsola
Käsittämättömän hyvä. Sai välillä ansaitsematonta kuraa niskaan. Virheitä tuli tosi vähän, vaikka tietysti 2013 ässät-finaalin game 6 3-2 maali jääny monille mielee. Piti seuraavina vuosina Oulun finaali-peleissä yksin Tapparaa mukana.
Tomi Karhunen
Kylmähermonen, loistava veska, joka nosti hienosti tasoaan keväällä.
Dominik Hrachovina
Huippuveska, joka onneks saatiin takasin.
Vähemmän hyvinä on jäänyt mielee Scott Bailey ja lock-out apu Andrew Raycroft
Täällä ei jostain syystä osata arvostaa Hannu Kamppuria eikä Markus Mattssoniakaan.
Tässä on vähän informaatiota:
Kyllä tässä Metsolat ja muut jää kauas taakse. Saatan olla pahasti metsässä, mutta näin itse koen.
Nyt tunnustan. Unohdin vanhan kaverini Kamppurin… Nousee Metsolan kanssa samaan kastiin.
Ei ehkä ihan sitä, mitä haetaan, mutta kyllähän selkeästi paras Tapparassa pelannut veska on yli 400 NHL-ottelun Vezina-ehdokas Niklas Bäckström.