Tapparan pelaajahankintapolitiikka

Se tsekki voisi kernaasti olla oman juniorimyllyn läpikäynyt, kuten Domi, Has tai Hamara. Kaksi viimeksimainittua tosin ”karkasivat” ennen aikojaan, mutta Domista saatiin paljon iloa ekalla stintillä, kun oli kasvanut tapparalaiseen toimintakulttuuriin. Mielestäni tsekkien kanssa suurin ongelma on kuitenkin ollut juuri meidän toimintaamme sopeutuminen, kotimaisessa liigassaan heillä ei vaatimustaso ilmeisimmin vastaa meidän liigaamme.

Eikös se niin mennyt, että Kontiolaa kyseltiin muutama kerta Tapparaan ja kun ei herra silloin halunnut tulla niin sitten päätettiin että menköön muualle jos Liigaan palaa.

2 tykkäystä

“Kontiolat” ei tarkoita, että pelaaja ei tule, vaikka useamman kerran pyydetään.

Vaan, että sopii tulostaan, mutta tekee oharit eikä tulekaan.

3 tykkäystä

Eikös Tapparalla ja Metsolalla ollut ensi kaudesta sovittuna ja nyt tekee oharit. :thinking: Tämmöistä muistelen täältä lukeneen.

Minä en tiedä Metsolasta mitään, enkä edes tiedä miksi yhdistit hänet hänet viestiini.

Korjasin vain edelliseen viestiin, mitä “kontiolat” mielestäni tarkoittaa.

Sitten termi on väärin. Minun kuuleman mukaan pelaaja olisi kelvannut henkilölle A, muttei henkilölle B. Ja siitä muodostui pieni miekkailu. En tiedä kummalle olisi kelvannut, kummalle ei.

Mutta - eteenpäin.

Eikös kaiken pitänyt olla sovittua, mutta veti maton alta tehdessä sopimuksen Jokereihin. Sen jälkeen Konnalta sulkeutui ovi Tapparaan. Mieshän surkutteli asiaa lehdissäkin, ettei todennäköisesti pääse lopettamaan uraansa Tapparassa.

5 tykkäystä

Kyllä se omiinkin lähteisiin nojaten, joita pidän luotettavana tässä, meni niin ettei mainitsemasi henkilö B halunnut pelaaja, vaan nuorempaa osaamista ja sitä kautta joukkueen “uudistamista”.

Mitään ovien sulkeutumista tai suuttumisia tähän ei liittynyt, saatika sitten raha. Sekin on hyvä muistaa, että Ilves sanoi myös tuolloin ei, jonka jälkeen menikin Kerhoon.

Ei tuosta nyt isompaa draamaa kannata hakea ja mennään eteenpäin, kuten mainitsit.

1 tykkäys

Kaikki on aina suhteutettava resursseihin ja seuran tilanteeseen, mutta kyllähän tämän ketjun aihe on onnistunut lähes täydellisesti tällä kaudella. Itse jättäisin jopa sanan “lähes” pois. Levtchi putosi syliin, eikä realistisia vaihtoehtoja ainakaan Suomessa ollut. Davidssonin veljekset, etenkin keskellä operoiva Marcus, olleet nappihankintoja. Platt pelaa oletettavasti todella halvalla ja hyvä hankinta kesken kauden keskushyökkääjävajeen takia varsinkin. Pappi Hovinen loistava kokenut kakkosmv tukeen Helkkua keväälle. Ikosen kanssakin toimittiin hienosti, kun alkukaudesta loukkaantui pätkäpestinsä aikana. Nyt pääsee vetään Tapparan kanssa kevään, eikä kentälläkään ole turhake.

Edit. lisätty Ikonen.

14 tykkäystä

Näitä pudotuspelejä seuratessa voi todeta, että ei oo Tappara paljo huteja tehny. Toki voidaan ajatella, että Bloodin pitkä sopimus oli virhe, tai oliko Kelleherin palkkaaminen virhe. Mutta on tehty oikeat korjausliikkeet. Blood ei todellakaan olis Tapparan näköinen tai rosteriin mahtuva pelaaja. Kelleher on ns. hyvä pelaaja, mutta ei sekään Tapparaan tois oikeestaan mitään, mitä esim. selkeesti nuorempi Granath ei tois. Konna ja Haapala, kaikki ymmärtää, miksi heille sanottiin ei kiitos. Utuselle oli huomattavasti parempi vaihtoehto lähteä Lahteen, eikä Tapparakaan siinä kaupassa mitään menettäny. Rantakari ei mahtuis Tapparaan ton roolin pelaajana oikeen mitenkään päin. Jne. Hienoa työtä tekevät Tapparassa nämä, jotka pelaajien hankinnoista päättävät.

32 tykkäystä

Olen samaan mieltä. Ainoa sellainen henkilökohtainen takaisku oli Austinin lähteminen muualle, mutta se voi johtua myös pelaajan omista haluista. Ja kaipuu johtuu vahvasta man crushista.

Off topic: olisi ollut jotenkin tavattoman legendaarista nähdä Austin vs. Blood taisteluparina myös tämän vuoden finaaleissa.

6 tykkäystä

Eikös tähän ollut huhujen mukaan syynä yksiselitteisesti raha? Minä ainakin uskon niin.

Korvaajaksi hankittiin Ben Thomas, johon minä ainakin olen ollut tyytyväinen.

2 tykkäystä

Koska Liigan saunasopimus Yokerit-pelaajien määrästä. Täsmensin vaan, kun oli mainittu samassa virkkeessä Konnan kanssa.

Menee off topic tavallaan, mutta raha liittyy osittain tuohon pelaajan omiin intresseihin, muttei aina vältämättä ole kaikille ainoa ratkaiseva tekijä.

En vertaisi itse suoraan Thomasia Austiniin, koska kyseessä on hyvin eri tavalla peliä pelaavat pelaajat, myös hieman eri vahvuuksin. He myös täyttävät tietyllä tapaa eri segmenttiä pakistossa, missä juurikin Austin olisi jopa helpompi ”sijoittaa” janalla tiettyyn lokeroon.

Mutta kuten yllä sanoin, harvoin näkee roolissaan niin hyvää pelaajaa, kuin BA oli. Pelaajahankintapolitiikkaan osuu täydellisesti se, että tuollainen kimpale oli mahdollista lukita jo kesällä. Toki sitä edesauttoi varmasti paremman puoliskon pelisuunnitelmat, mutta hankintana yhtä hyvä/ osuva, kuin muuan Otto Leskinen.

Jos miettiin topicin aihetta ja pakistoa, voimme pakistosta 2 viime kaiden ajalta nostaa esiin nimet Kemiläinen, Matushkin, Leskinen ja Austin. On siinä niin kovia nimiä pelannut parin kauden aikana, että rouskuu.

2 tykkäystä

Kyllä Seppäläkin on pakko mainita tässä yhteydessä. Liigan paras puolustava puolustaja.

Ja näiden lisäksi peruspakkiosastollakin on todella kovaa laatua tähän Liigaan.

6 tykkäystä

Näen itse neljän pelaajan jatkumon, jossa ulkomailta on hommattu laadukas peruspakki, pakiston kulmakivi. Adam Polasek, Michal Moravcik, Brady Austin ja nyt Ben Thomas. Kaikki varsin onnistuneita hakuja, vaikka näitä ei tosiaan aina ole helppo löytää.

1 tykkäys

@Maalivahti. Totta, Seppälä on ”liian hyvä” peruspakki ja hävettää hänen unohduksensa listalta. Täysin samaa mieltä. Rajalliset kiekolliset taidot (maalitilanteissa) kuitenkaan ei tee Seppälästä mitään muuta, kuin entistä tykättävämmän sympaattisrsti.

@Abra mä sanoisin jatkumona, että tuo evoluutio hupentui Austiniin, mitä ilmeisimmin koko ajan ”haettiin” (siis pelaajaprofiilina) ja siitä taas Thomas on napsu eri suuntaan.

Polasek oli haku kesken kauden, onnistui jossakin, mutta pelitapa oli muutoinkin tuolloin ”vajaa”. Moravcik saattoi kärsiä ehkä muista Tsekeistä (olisiko pelannut jopa paremmin ainoana?) mutta Austinissa minun silmään yhdistyi kaikki. Thomasia ja Austinia en profiilina laita samaan kategoriaan.

2 tykkäystä

Kerrataan nyt tässäkin ketjussa vielä se tosiasia, että pelaajan kustannukset nousevat toiselle kaudelle kymmeniä prosentteja, koska peliin astuu Suomen verotus. Verotus määräytyy kalenterivuosittain ja ammattikiekkoilijan palkoilla prosentti nousee korkeaksi. Ulkomaalaisille pelaajille neuvotellaan nettopalkka. Eli jos ulkomaalainen tulee tänne kahdeksi kaudeksi, ja saa molempina vaikka satasen näppiin, tulee toinen kalenterivuosi seuralle paljon kalliimmaksi.

Uskoakseni tästä syystä Tappara kierrättää ulkomaalaiset lähes aina kausittain. Hyvä esimerkki on Morley, joka piipahti ulkomailla ja otettiin sitten taas takaisin. Austinista on liikkunut huhuja, että palkka olisi ollut joukkueen kalliimmasta päästä.

Olisi toki kiva nähdä ulkomaalaisiakin pidemmillä sopimuksilla, mutta nimenomaan laatuyksilöiden kohdalla se on haastavaa. Jonkun NCAA/ECHL kaverin tapauksessa tämä on mahdollista, koska nettopalkkataso on huomattavasti pienempi. Esimerkiksi Ässissä pelasi Barach kaksi vuotta ja nyt Graber myös toisen vuoden.

Naapurissa on toimittu toisin ja joukke laittoi todella isosti panoksia ulkomaalaisten pelaajien jatkosopimuksiin.

4 tykkäystä

Kai tuon kokonaiskustannuksen nousun voisi ajatella jonkinlaisena riskikompensaationa? Ei siis virallisesti, mutta ajatuksen tasolla.

Liigaan uutena tuleva pelaaja on aina jonkin asteinen arpa, aiemmin täällä pelanneesta tiedetään tarkemmin mitä voidaan odottaa! Jos siis vastaavilla statseilla vaikkapa AHL:stä olisi tulossa korvaaja, niin mietitään että ollaanko valmiita maksamaan (verot huomioiden) tutulle kaverille enemmän kuin uudelle arpalipulle.

1 tykkäys

Kyllä näihin raha aina voimakkaasti liittyy, pelaajan tahi seuran puolelta. Mutta se ei (aina) määritä kaikkea. Ja saihan HPK:kin nauttia huippuyksilöstä nimeltä Joly 2 kokonaista kautta - eihän se sillä kuuhun mennyt, mutta ilman häntä toisaalta kohtalo olisi voinut olla synkempikin. Eikä varmana ollut halpa.

Morleysta en osaa ottaa kantaa, mutta aikanaan ymmärsin, että Tappara olisi ollut halukas jatkamaan suoraan. Pelaaja kuitenkin itse halusi kokeilla siipiään Ruotsissa.

Nämä Austinit tai muut ovat sen verran kovia kavereita (edelleen korostan omaa ihastumista hänen pelitapaansa ja kyvykkyyteensä) että se hinta, mikä heistä maksetaan, näkyy yleensä kovimmissa paikoissa. Sopii esim. kysyä mitä tekisi Blood, jos askissa olisi Austin?

Noh, kaikki tyynni, rekryissä on onnistuttu isosti ja maailma on muuttunut sitten barkovien ja kuceroiden. Siksi urheiluromanttisesti ollen tykännyt Tapparan tiettyjen pelaajien useamman vuoden stintistä ja olisin suonut myös Lehterän useamman vuoden stintin. Mutta, nämä ovat niin useasta tekijästä kiinni, ettei niihin aina ole helppoa vaikuttaa. Spekuloida toki aina voi.

1 tykkäys