Harvoin olen Hiitelän kanssa samaa mieltä mutta tässä jutussa on kyllä osa aivan totta. Varsinkin jos puhutaan kaukalon ulkopuolisista asioista.
Seuraaviin asioihin pitäisi Tamhockeyssä kiinnittää huomiota mahdollisimman pian:
sosiaalisen median käyttö: pitäisi palkata täyspäiväinen henkilö joka hoitaa pelkästään twitter, instagram, facebook, tiktok ym.
ottelutapahtuma: vastuuhenkilö suunnittelemaan ottelutapahtumaa. Pitäisi olla ymmärrystä miten musiikin ja uuden hallin tekniikan avulla luodaan mahdollisimman hyvä ottelutapahtuma. Joku pitää olla vastuussa teemailloissa kokonaisuuden suunnitelusta jotta ei Hakametsän jäähyväisottelun farssi toistu.
fanituotteet: pitäisi palkata henkilö vastaamaan fanituotteiden visuaalisesta ilmeestä sekä laadun nostamisesta.
Ainakin nämä kolme asiaa on ollut jo pitkään huonosti hoidettu Tamhockeyssä. Toivon todellakin että otetaan tämä palaute vakavasti koska siitä puhutaan nyt näköjään jo mediassakin. Toivoisin että Tamhockeyn johtoryhmä kysyy itseltään että onko meillä riittävä osaaminen hoitamaan nämä asiat itse kuntoon vai tarvitsemmeko ulkopuolista apua?
Itse olin odottanut että kun siirrytään Arena aikaan niin nämä asiat olisivat kunnossa mutta nyt voi todeta että ei ole.
Ja seuraa rakastavat ihmiset on täällä olleet näistä huolissaan jo monen vuoden ajan. Eli lähinnä tuo kuluttajamarkkinointi ja -myyntipuoli on jäänyt vähän “heitteille”. Yritysmyynnin puolella Tapparan koneisto on mielestäni ollut huippuiskussa. Mutta tuo yritysmyyntikin on ainakin osittain ellei kokonaan sidoksissa myös kuluttajamarkkinointiin. Ellei ole niitä kuluttajia, l.kannattajia niin ei ole sen ympärille yritysasiakkaitakaan.
Sikäli tämä areenasteppi on ollut hivenen pettymys. Samoin toimitusjohtaja Aron panostus näihin. Varsinkin kun tuli toimintaan kuluttajamyynnin puolelta.
Ja siis: näen tässä edelleen todella hyvät edellytykset ja potentiaalin hyödyntää seuran brändiä vieläkin paremmin. Logo, arvot, toiminta - laatu.
Ja vielä: Homma pitäisi lähteä ihan brändin kirkastamisesta ja visiosta. Luoda selkeät säännöt näihin.
Ja Aamulehden Perkiö kutsui Hakametsän vihkoon vedettyjä läksiäisiä kohteliaasti “Tapparan näköisiksi”.
On alkanut huolestuttaa, onko tosiaan niin, että Tappara on itse valinnut olla näistä kahdesta jonkinlainen hämäläisen verkkauden ja räiskymättömyyden elävä museo. Että riittää kun ihaillaan mestaruusviirejä ja urheilullista menestystä, lököttävä 80-luvulta näyttävä fanipaita päällä, eikä välitetä satsata tapahtumiin.
Kaikkea en nyt muista, mitä tuossa sanottiin, kun sen aiemmin kuuntelin, mutta tapahtumaa toteuttamassa on ainakin nyt useampi henkilö. Pyrkimys luoda soljuva ja hiottu kokonaisuus. Samaten tiukka aikataulu aineisto-ohjeiden osalta ollut vaikeuttamassa tässä alussa visuaalien ym. osalta.
Kyllä mä tuosta ekasta ottelutapahtumasta ihan hyvän arvosanan annan. Ja tosiaan sitä on tarkoitus ja tavoite kehittää. Toivottavasti myös toteutukseen asti. Ja lisäksi kyllä odotan, että tuossa “tuotantotiimissä” on mukana vaikka sitten ostopalveluina ostettuna osaamista tapahtuma-alan ammattilaisilta, vaikka sitten teatterista yms. Vähän noilta suunnitelmilta söisi pohjaa, jos tiimissä on vain Tapparan myyntimiehet miettimässä keskenään. Ihan siis vanhojen näyttöjen pohjalta tätä arvioitaessa. Tai kai tuokin voi toimia, jollain aikavälillä.
Pitää kuunnella tuo 10min. pätkä…“otetaan palautetta vastaan ja kehitetään sen mukaan, pitää vastata yleisön tarpeisiin”. “halutaan palautetta, hyviä ja huonoja, rakentavia kehitysehdotuksia”.
Olimme siis täällä varsin proaktiivisia tuon suhteen.
Jalolta kysyttiin eilen, kuinka paljon suuremmat kustannukset areenalla on verrattuna Hakametsään. Ei suoraan vastannut, onko kolmin-, nelin- vai viisinkertaiset.
Kuitenkin tarkoittaa sitä, että vanhoilla kaavoilla ei Tapparakaan pärjää tuolla. Myynnissä on siis pakko tapahtua kasvua, muuten alkaa joukkueen pelaajabudjetti pienentyä, ja sitä kautta menestys.
No nyt lukaisin tuon jutun. Varsin laadukas kirjoitus, jossa tosiaan tuodaan esiin Tapparan vähän keski-ikäistynyt ja veltostunut tekeminen ja asenne nykyajan vaatimuksiin. Mutta tuodaan toisaalta esiin myös se, että potentiaalia ja mahdollisuuksia on olemassa tämän kirkastamiseen.
Jutussa ihan oikeutetusti kehaistaan Mikki Leinosta, mutta toisaalta Mikki on myös kasvot tähän aavistuksen vanhanaikaiseen ja mukavoituneeseen tekemiseen liittyen markkinointiin ja kuluttajamyyntiin. Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään, yli tai ympäri. Tätä taustaa vasten odotin jo tähän mennessä Arolta enemmän ja tulevaisuudessa nyt vieläkin enemmän, kun muutama vuosi on hukattu.
Mediatiimiin rekry oli 18.11.2021 asti ja hakivat:
Toimittajan paikkoja on avoinna kolme, valokuvaajan paikkoja on avoinna kolme.
Videokuvaajien paikkoja avoinna on kaksi, Some-tuottajien paikkoja on avoinna kaksi.
Vuoden alusta Holman tehtävät hiukan muuttuvat ja Lehtisalo tulee Villivisiosta markkinointiin.
Olin tätä tulossa kirjottaan, että eikö tähän somen ”heikkouteen” juurikin pyritä vastaamaan näille rekrytoinneilla @Aapez ?
Se, että Tapparan mediapuolen tekemistä nostetaan tikun nokkaan voidaan nähdä myös mahdollisuutena, ei vain uhkana. Median ja myös kannattajien puolelta painetta luodaan, mutta onneksi tämä some-osasto on semmoinen, joka varmasti saadaan korjatuksi, kun resurssit on kunnossa
Hakametsän päättäjäiset oli heikko esitys. Areenan avajaiset kaikkineen mun mielestä jo ihan hyvä. Nyt on tiedossa, että tuonne some- ja tapahtumapuolelle ollaan palkkaamassa uusia ihmisiä.
Antaisin nyt hetken ajaksi mahdollisuuden homman kehittämiselle ja jättäisin lyttäämisen hiukan vähemmälle. Kyllä nämä asiat konttorilla tiedetään.
Onko nuo jotain osa-aikaisia paikkoja? 10 rekryä tuonne saralle kuulostaa hurjalta määrältä Liiga-seuralle. Toisaalta ei mitään hajua miten paljon muilla seuroilla on.
Nimenomaan ainakin itse näen tämän mahdollisuutena. Periaatteessa Tapparalla on taustat ja joukkue kunnossa, pelkästään noiden päälle on helpohko lähteä rakentamaan. Idea, suunnittelu, toteutus. Toki osaamista nuokin vaativat, mutta ei tässä tarvitse kokonaan alusta lähtien luomaan. Myös @4_TRA . Näen nuo rekryt, jos ja kun toteutuvat hyvänä askeleena, ellen jopa harppauksena. Viime kädessä kuitenkin tekeminen ratkaisee.
Joo ilman muuta. Lähinnä odotin Aron tj. kaudelta sitä, että jo Areenaan siirryttäessä olisi ilme ja tekeminen uudistettu nuorekkaammaksi, näkyvämmäksi ja aktiivisemmaksi. Mutta hyvä suunta tämäkin. Ja annan siimaa, esimerkiksi pandemian vuoksi vaikka varsinkin tuolloin olisi Tappara2020-ilmeelle ollut käyttöä ja kysyntää.
Mediatiimiläisten työsuhteesta, näkyskö tässä vielä jonkin aikaa: Rekry | Tappara
Sieltä poimittuna laskuttavat Tapparaa, y-tunnuksella tai kevytyrittäjyys.
Tämä saattaa olla ihan hyvä ponnahduslauta muutamalle mediaihmiselle, lisäksi että Tappara saa sisältöä.
Samaa mieltä, odotukset oli isommat. Nyt kun kuitenkin kakka on tältä osin ollu tavallaan housussa, niin tarvii maltaa odottaa. Ehkä siellä nyt on vähän yritystä.
Katsojakeskiarvo Arena ajalta on 13000, siitä on hyvä jatkaa.
Uutuuden viehätystä tietysti jatkuu vielä tovin, mutta uskon katsojamäärien parantuvan Hakametsään verrattuna kulkuyhteyksien paranemisen myötä.
Muistankohan ihan oikein, mutta mielikuva on, että Jokereiden kultakausi alkoi Hartwall Arenan valmistumisen myötä. Tämä lupaisi hyvää Tapparalle. (Ja tietysti Ilveksellekin, vaikkei se tämän ketjun asioita olekaan.)
En nyt maalaile piruja seinille, mutta Jokereiden kultakanta enemmänkin päättyi Hartwallille siirtymisen myötä, yksi mestaruus vuodelta 2002, kun finaaleissa kaatui Tappara monivaiheisten ja yhä tunteita aiheuttavien pelien jälkeen.