Jos lipun hinnasta napsastaisiin 5€ pois, vaikuttaisiko se kylpyläreissun priorisointiin?
Tuskin
Eikö näihin ma-ti-ke.to peleihin voisi silloin tällöin laittaa kaveri tarjouksen eli kaksi lippua yhden hinnalla osaan katsomoista, suoraan lipuista saatava tulo luultavasti laskisi mutta hallin oheismyynti taas kasvaisi. Olihan se nyt tunnelman kannalta parempi että hallissa olisi +7000 katsojaa noin 4000 sijaan
Juu, tällä kertaa 5 tai edes 10e alennus ei juuri muuta priorisointia aiemmin sovitun kylpyläreissun takia. Mutta jos liput olisivat 5e halvemmat koko kauden, niin varmasti tulisi pojan kanssa käytyä useammin pelissä. Nyt määrä haarukoitunee 1-2 tienoille.
Hyviä pointteja noussut esiin. Eniten minua ihmetyttää se, että ei uskalleta kokeilla. Ensimmäinen täysi kausi uudessa hallissa, nyt pitäisi rohkeasti kokeilla. Vaikka yleisömäärä olisi sama, mitä ollut Hakametsässä, ei sen enää tulisi riittää. Lisäarvoa kausikorttilaiselle muusta, kuin hinnasta. Lippujen hintoja alaspäin, etenkin vieraspäädyssä ja vähemmän kiinnostavia vastustajia vastaan.
Ja näihin teema peleihin ehdottomasti lippupaketteja myyntiin. Lasten peliin olisi ehdottomasti pitänyt laittaa perheille lippupaketteja myyntiin. Mutta ei niin ei.
Mikähän muuten mahtaa olla syynä että Tappara on laittanut vasta 17.10. asti pelit myyntiin, Ilveksellä on jo kaikki kotipelit myynnissä. Onkohan siellä ajateltu jotain reagointivaraa tms.
Omasta mielestäni: Pelejä on liikaa, usea vastustaja on epäkiinnostava, kiikarissa on parempia ja mielenkiintoisempia pelejä. Tapparalla (ja muillakin) on tässä nyt pähkinä purtavana kuinka väki saadaan areenaan. Täytyy saada ihan uutta väkeä, enää ei sama vanha väki riitä.
Onko joku muuten laskenut kuinka monta ottelua Tappara pelasi viime kaudella kokonaisuudessaan? Harjoitusturnaukset, liigan runkosarja, playoffit, CHL. Siinä on niitä aika paljon.
En tiedä perheen kokoa. Mutta tläkatsomoon 2 aikuista ja kaksi lasta liput yhteensä 60€! Ja tuoltahan näkee pelin varsin hyvin.
6 viestiä siirrettiin ketjuun: Lippuvinkkejä ja -tarjouksia Tapparan otteluihin
Vaikka toivonkin tyhjiä halleja kannattamalleni joukkueelle, ei se yhden kauden osalta tarkoittaisi oheismyynteineen kuin enintään miljoonan euron kyykkäystä (jäädään esim. 2500 yleisötavoitteesta). Voittoa on tehty ties kuinka kauan, joten en näe heti sitä skenaariota, että seuraavalla kaudella meillä olisi vain junnut jäällä. Jokin herätys tarvitaan, kun tuote on niin pilalla, ettei se houkuttele katsojia. Itse haluaisin, että jo syyskaudella tarjottaisiin voittavaa jääkiekkoa.
Eikö ole aika raflaavasti sanottu, että tuote on pilalla ja sen vuoksi ei ihmiset käy halleissa? Itse en tähän ainakaan usko. Tuossa on yläpuolella varmasti lukemattomia viestejä, joissa on tuotu nämä bensat, ruoat, sähköt ym. ja niiden hintojen nousut esille. Ja muutenkin, tässä on edelleen kautta aika paljon jäljellä.
Itse näen, ja tämä on siis vain oma mielipiteeni, että suurempi syy heikkoon yleisömäärään on nimenomaan organisaation asenne näitä runkosarjaotteluita kohtaan. Se näkyy välinpitämättömyytenä ja surkeana suorituksena jäällä. Haluan puolustella jääkiekon kuluttajia ja Tapparan kannattajia, kun joka puolella ihmetellään katsojalukuja. Jos joukkue näyttäisi intohimoa ja asennetta, taistelisi jokaisessa ottelussa voitosta (mihin materiaali kyllä riittäisi), niin uskoisin sen näkyvän yleisömäärissä.
Tottakai mainitsemillasi hintojen nousulla on merkitystä, olet siinä oikeassa. Hain vain sitä, että ensin tuote kuntoon, sitten voidaan perustella hintoja.
Katsohan nyt vielä mikä on Tapparan voittosaldo tällä hetkellä syksyn peleissä. Niin, ei huono. Kaamee poru päällä kun pariin peliin ei ole tullut voittoa. Sitäpaitsi, ei Tapparaa voi haluttomuudesta syyttää, ei siihen ole ollut syytä varmaan vuosikymmeneen. Syyt ovat muualla, ja seurauksina niistä viirit katossa.
Eikö eilen taisteltu voitosta? Sulla menee kaikki perustelut metsään, saanen huomauttaa. Vähän kaipaisin taas parempaa ymmärrystä, ollaan kuitenkin kateltu tätä menestystarinaa taas vuoden verran pidempään kuin viime syksynä.
Koko kommenttisi oli varsin mielenkiintoinen ja jopa suorasukainen kuvaus ajatuksista, joita monella on. Tämä avaa todella laajan keskustelun, jota voi katsoa monesta eri näkökulmasta.
Tunnistan itse ajattelevani usein samansuuntaisesti kuin sinäkin. Itse kuitenkin olen sitä reflektoinut enemmän siihen suuntaan, että tämä on itse asiassa kohtalaisen hyvä esimerkki ns. menestysorientoituneesta kannattamisesta ja katsoo peliä oikeastaan aika suppeasti, tuloksen näkökulmasta lähinnä.
Vaikkei kommenttisi suoraan sanokaan, että kysymys olisi voittamisesta niin väitän, että vähintään sellainen löyhä silta siellä ajatuksissasi on voittamiseen ja tulokseen. Itse olen pyrkinyt viime vuosina tietoisesti eroon liian vahvasti tulosorientoituneesta ajattelustani vaan enemmänkin syksyn pelit ovat vähän sellaista alustan seuraamista. Peli on prosessi, josta usein muistetaan vaan pienet osat, palaset, mutta harvoin käyvä yleensä myös menettää kokonaan mahdollisuuden tarkastella sitä, miten tuo prosessi oikeasti etenee.
Olisiko 2014-15 ollut mitenkään niin ikimuistoinen keväältään, jos ei olisi nähnyt, missä joukkue kävi silloin syksyllä? Olisiko mestaruus 2016 tuntunut yhtään samalta, jos ei olisi nähnyt sitä matkaa, kuinka monen kauden kautta sitä mestaruutta opeteltiin voittamaan.
Tästä päästään ehkä siihen olennaisimpaan sisältöön: kaikki pelit kuuluvat tuohon prosessiin. Tapparan piirissä ei aina ymmärretä, kun playoffit ovat niin “selvät”, kuinka etuoikeutettuja olemme. Jonkun toisen joukkueen fani käy hallissa, koska syksyllä voi olla ainoat mahdollisuudet nähdä edes voittoja. Tapparalla ollaan tarvehierarkiassa paljon tätä korkeammalla: kaikenlaista analysoidaan, seurataan. Mielenkiintoinen psykologinen tosiasia on myös se, että kun innokkaasti seurataan niin usein “sitä saadaan, mitä seurataan”. Jos joku fani haluaa nähdä syksyn pelissä löysän Tapparan niin hän käyttää koko sen pelin seuraamisen siihen, missä se löysyys tulee ilmi. Ihmisen seurantakyky kun on epätäydellinen: sekin jo vaikuttaa, mitä haluamme seurata niin sitä saamme.
Joskus Tapparaan & yleisömäärää sekä peliä voisi myös arvioida lempeästi.
Syksyn peliesityksillä, ainakaan lyhyellä otannalla, ei ole mitään merkitystä yleisömäärään. 2019 voitettiin 9 peliä putkeen. Niin raikasta peliä ei ole SM-Liigassa nähty. Pistepörssin kymppiin mahtui noin kymmenen tapparaa. Sitten kymmenes peli, lauantai, kotona, vastassa Jukurit, joka oli sarjan kolmantena. Yleisöä 4300. Voitettiin 5–2.
Siitä viikon päästä perjantaina kotona Ässät. Yleisöä parikytä vaille 5000.
Luulisi, että tuollainen ilmiö, josta tehdään inserttejäkin, herättäisi hitaimmankin hämäläisen kummastelemaan, mitä tapahtuu.
Mulle tärkeintä olis sellanen tosissaan pelaaminen. Mä ymmärrän hyvin nää syksyt, kun joukkue on uus ja reenit painaa päälle. Siltikin, eilen meni satanen ja peli oli todella tuhnu. Vaikee on välillä ymmärtää, että Lehterä, Ojamäki, Savinainen, Kemiläinen yrittävät sata lasissa, mutta häviävät silti, kun vastassa on Moses, Pihlström, Liukas, Hietanen.
Ymärrän, ettei kaikki oikeasti jaksa tulla katseleen kun pelaaminen näyttää pesäpallolta. @peterra on ainakin puhunut paljon lipunhintojen dynaamisuudesta. Se saattais toimia, mutta joutuisko silloin “kärkipeleistä” maksaan enemmän, jotta keskiarvolipunhinta pysyis hallussa. Se saattaisi taas vaikuttaa liian paljon niiden pelien yleisömäärään.
4000 pipoo on tohon halliin hirveen näköinen yleisö. Onneks on seisomakatsomo, jossa on sentään ollut nyt alkuun aika hyvin sakkia. Vaikee yhtälö tuo yleisön halliin saaminen kyllä on.
Tämä on erittäin hyvä huomio! Muistan tuon alun hyvin ja taisi olla Tapparalla pistepörssin TOP10:sta miehitetty 6-7 pelaajaa. Mikäli Tappara olisi nyt kolme ekaa peliä dominoinut samallatavalla tai voittanut Kärpät lauantaina niin ei tuo eilinen tuosta olisi ollut sen isompi. En oikein näe näitä peliesityksiä juurisyynä katsojamäärään.
Edit. Tapparan yleisöllä on ihan sama ongelma, kun osittain joukkueella. Eli odotetaan niitä panoksellisia pelejä. Tämä mielestäni se isoin ongelma ja tähän olen huutanut myynnin ja markkinoinnin tukea/ tempauksia. Teemoja, tuotekytkyjä, kampanjoita, yms.
Tässä on nyt hyvä miettiä kahta asiaa. Ensinnäkin, jääkiekko on huippu-urheilua. Ei yleisurheilussakaan huipputuloksia tehdä yleensä alkukesästä, vaan loppukesän tärkeimmissä kisoissa. Sielläkin ne, jotka keikkuvat tulosrajalla, panostavat heti alkukaudesta, jotta saisivat riittävän tuloksen jatkoonpääsyynsä ja riittävään tulokseen. Ja monesti sitten eväät on syöty kun tärkeimmät kisat ovat edessä. Tämä se kaava on äärimmäisessä urheilussa. Ihmistä ei ole suunniteltu oleen huippuiskussa 24/7/365. Sen takia peli syksyllä monesti on sellaista kuin se on. Taktiikoita hiotaan ja kroppaa isketään parempaan kuntoon kohti kevättä. Peli ei ole välttämättä kovin kaunista, mutta pelaajien henkilökohtainen taitotaso kääntää niitä silti voitoiksi. Satunnainen katsoja kun osuu peliin jossa luistin ei kulje ja peli on halutonta, niin tuskin innolla palaa ennen kevättä halliin.
Toinen asia on, että toimistolla ei olla tyhmiä, varmasti siellä on huomattu että nyt ei ole katsojia hallissa. Helppoa olisi mennä maailman nykytilanteen taakse, mutta uskon että siellä ajatushautomot käyvät kuumina ja mietitään millaisia ratkaisuja olisi tehtävissä. Lipun hinta on aina kaksiteräinen miekka. Se täytyisi saada mahdollisimman optimaaliseksi. Onko se sitten hyvä, että pudotetaan 10e lipun hinnasta ja saadaan hetkellisesti muutama sata/tuhat henkeä halliin, jotka pitävät alennettua lipun hintaa ns. normaalina. Sitten kun hinta nostetaan takaisin, niin siinä saattaa menettää enemmän katsojia kuin mitä alennuksella on hetkellisesti saatu, koska muutkin kävijät alkavat tottua halpoihin lippuihin.
Itsellä ei ole ratkaisua tilanteeseen, uskon että kausi etenee niinkuin ennenkin. Kevättä kohti katsojat alkavat löytää halliin. Yleisötavoitteesta tultaneen jäämään, mutta jos se on hyväksyttävissä oleva asia, niin silloin ei edes ole mitään painetta mitään isompaa tehdäkään.
Tähän ketjuun voisi tuoda (huom. vaatii osaamista englannin kielestä) tällaisen ihan perustason mallin, miten asiakastyytyväisyys noin pääsääntöisesti toimii:
Sellaisenaan mikään malli ei ole täydellisen helposti sovitettavissa Tapparan tai urheilun kontekstiin, koska asiakkaan tyytymättömyys ei välttämättä realisoida perinteisillä keinoilla. Urheilussa on esimerkiksi lähtökohtaisesti hyvin vaikea vaihtaa brändiä. Jos minä kulutan Tapparaa niin Ilveksen vaihtoehto ei houkuttele minua, vaikka olisin hyvinkin tyytymätön Tapparaan.
Tätä mallia ei tarvitse sellaisenaan ostaa, mutta kannattaa miettiä, mikä on oma odotustaso, kun lähtee katsomaan peliä. Mitä suurempi kontrasti omien odotusten ja toteutuman välillä, sitä tyytymättömämpi asiakas on kokemaansa. Kun Tappara pelaa +60 peliä per kausi niin jokainen varmaan ymmärtää, että jokainen peli ei ikinä vastaa asiakkaan odotuksia.
Kyllähän tässä itselläkin on muuttunut odotukset ottelutapahtumasta vuosien varrella.
Nykyään syksyisin se ilta hallissa on aikaa pois arjen ajatuksista. Minä maksan siitä mielelläni.
Lauantaina menen Areenaan ennen kaikkea viettämään aikaa perheeni kanssa. Yhteistä aikaa.
Ei se kieltämättä isommin hetkauta vaikka Jukurit voittaisi.
Kun kevät tulee niin tarpeeni nähdä voitto ja 3p nousee merkittävästi.
Viimeinen 10 kierrosta on huikeaa kun jokainen peli vaikuttaa siihen ketä vastaan Tappara mahdollisesti pelaa pudotuspeleissä. Menestyksen nälkä herää.
Tämä oli nyt kolmas syyskuu 6 vuoden aikana kun katselen viirin nostoa hallissa.
Ihan hienoa mutta inhimillistä että ei se nyt niin Wau!-tunne enää ole.
Se ei ole tunne mistä saman kerran, kaksi tai kolme kertaa kokeneet välttämättä maksaa 100€ ja lähtee lapsen tai puolison kanssa katsomaan. Näin se vaan on. Vatta on semisti täynnä, nälkä herää vasta puolen vuoden kuluttua. Silloin elämykseen sijoitettu raha ei ole tunnu niin paljolta.
Vastatkaapa joku Ilves-kannattaja paljonko olisit valmis maksamaan jos pääsisit todistamaan paikanpäälle Ilveksen mestaruusviirin nostoa? @salmela61 @Anapoli
Se tarkoittaisi sitä että ikäsi kannattamasi seura olisi todellakin voittanut sen mestaruuden ja saisit näyttää Tappara-kaverillesi pitkää nenää, vihdoinkin. Ottaa valokuvia ja somettaa. Kyynelehtiäkin.
Se olisi varmasti isompi summa kun esim. yksittäinen MM-kisojen välieräottelu Suomi-USA?
Siitä mittaluokkaa siihen kun on vatsa täynnä. Sen välierän liput muuten oli alkaen 199€.
Tämä yleisön vähyys on hinta siitä että ollaan oltu kestomenestyjiä.
Ei Tapparalla ole tällä hetkellä oikein tarjota sitä Wau!-efektiä keskiverto kannattajalle. Se myy että on jotain suurta mitä odottaa. Ilves fanien on realistista odottaa mestaruutta ja ai että on hienoa kokea ja elää koko tarina alusta loppuun. Silloin pitää olla paikalla hallissa ja elää tunnetta.
Itsekin muistelen usein kautta -15-16. Jälkeenpäin ajatellen se tarina ja matka oli parempi kuin itse saavutettu mestaruus ja hetki kun kannu nousi.
Näille lipun hinnoille tässä maailman tilanteessa on myytävälle tuotteelle saatava odotusarvo että saat jotain isompaa vastinetta rahalle.
Meillä joka syksy kynnetään, alkuvuodesta parannetaan ja keväällä taistellaan kannusta.
Kuulostaako tutulta? Anyone? Päiväni murmelina.
Syys-joulukuun ottelun oletusarvo on että illan pelin tuloksella ei ole mitään merkitystä varsinaisen tavoitteen kanssa.
Jos voitetaan, hienoa ja ihan kiva. Jos hävitään niin mitäpä sitten, ei vaikuta junan kulkuun.
Ei kukaan oikeasti halua maksaa työnimellä 100€ alkushowsta. Tai että pääsee sisälle halliin ostamaan kympin oluita.
Jotenkin tuntuu että seuran toimistolla on myöskin tyydytty samankaltaiseen ajatteluun.
Ei euroakaan siihen että Tappara näkyisi katukuvassa. Ei mainoksen mainosta siellä missä ihmiset liikkuu. Ehkä on laskettu että ei kannata. 50k€ iso mainoskampanja ei tuo 2000 lisäkatsojaa että siitä pääsisi omilleen.
Kyllä ne ihmiset sitten tulee kun on taas sen aika että näillä peleillä on merkitystä.
Ottelun panos myy itse tapahtumaa.
Tästä keskustelu menisi helposti sarjasysteemiin ja pelien määrään jne. mutta se on toisen ketjun pohdintaa se.