Tekniikan kanssa ongelmia?

Kuulostaa siltä, että pleikkari koittaa työntää telkkarille kuvaa sellaisessa formaatissa jota se ei osaa näyttää.
Eli pelikkarin videoasetuksia lähtisin kokeilemaan. Oletan, ettet ole telkusta muuttanut HDMI-sisäänmenojen asetuksia jos kerran läppärin kuva näkyy.

Hmmm, tämä kuulostaisi loogiselta selitykseltä.

Tosin en pääse katsomaan/muuttamaan PS4-asetuksia, koska kuva ei näy :frowning: Ja telkkarin asetuksiin en ole koskenut.

HDMI lähettää kuvan ja äänen samoissa piuhoissa (CLK+3×Data). Jokin asetus kuulostaa järkevältä. PS4 Pro tulee 4K videota ja teoriassa huonolaatuinen kaapeli voisi aiheuttaa ongelmia suuremmalla resoluutiolla. Todennäköisesti 1080p toimisi ongelmitta mutta ei selitä oikein tuota jos äänet kerran toimii.

Eli pitänee roudata pleikkari kaverille, että pääsee katsomaan sen asetuksia :joy:

Resuluutiojutuista en oikein mitään ymmärrä, mutta telkkari näyttää 1920x1080 / 60p kun pleikan käynnistää ja oikean “HDMI-kanavan” valitsee. :thinking:

Ongelma voisi olla HDCP, toki siinä tapauksessa laite pitää roudata paikkaan jossa se näyttää sitä kuvaa.

Netti on pullollaan noita kuva ei näy ongelmia ja aika monessa paikkaa tuota HDCP ehdotetaan muutettavaksi. Ohessa yksi sivusto Suomen kielellä:

Ja wikihowssa kuvalliset ohjeet.

2 tykkäystä

Kiitos! Koitan ehtiä alkuviikosta roudaamaan pleikkaria kaverille, jotta pääsee tätä testaamaan.

1 tykkäys

On taas mysteeri. Pidin viikon loman enkä sinä aikana koskenut työkoneeseen lainkaan. Nyt kun tänä aamuna avasin konetta, niin isompi näyttö ei lähde millään mukaan telakasta. Virrat tulee normaalisti, liitännät tarkistettu. Telakka toimii, koska siinä on tulostin, näppäimistö, hiiri sekä itse kone kiinni. Mutta näyttö ei vain lähde mukaan leikkiin. Mistähän voisi tällainen ongelma johtua?

Koita vaihtaa lähtöä, esim jos kytketty hdmi kaapelilla niin vaihda vaikka display kaapeli tilalle.

Toinen on mikä kannattaa tarkistaa, että näytöstä on valittu oikea lähtö.

Lenovon telakat ainakin tuntuu menevän katolleen kun niitä ei käytä :grin:

1 tykkäys

Virtapiuha telakasta irti ja annat olla jonkun aikaa. Sit yrität uudestaan. Lenovolla ainakin tämä auttaa.

Mulla on kahden Lenovon näytön sekä niihin yhdistetyn Lenovon läppärin kanssa vastaavaa ongelmaa aikalailla viikottain. Lenovoissa molemmissa sisäänrakennettu telakka.

Lenovon läppäri ja monitorit kytketty displayport kaapelilla ja usb-c kaapeli menee monitorista läppäriin (läppärissä 2 usb-c porttia ja piuha menee Thunderbolt 3 yhteensopivaan porttiin). Lisäksi monitoreissa on tehty “Daisy chain” asetus.

En ole oikein itsekään löytänyt syytä mistä johtuu, olenkin tullut siihen tulokseen että tää Lenovon kombinaatio on aika hel**** surkea.

Joka tapauksessa, välillä saan yhteyden sillä että:

1. Rämppään tasaisin väliajoin ctrl + alt + del.
  2. Toisinaan joudun irroittamaan läppärin - monitorin välisen usb-c kaapelin.
  3. Joskus sammutan virrat molemmista monitoreista.
  4. Aina silloin tällöin riittää että odotan 1-2min että Lenovon läppäri tajuaa olevan kiinni Lenovon näytöissä.
  5. Usein joudun boottaan läppärin useamman kerran.

Mitään järkeä tässä touhussa ei ole ja välillä on palanut lähemmäs 15min aamusta siihen että saan kuvan muodostettua monitoreihin (kumpikaan ei siis synkkaa läppärin kanssa). Suosittelen kokeilemaan noita kikkoja mitä olen tehnyt jos muut ei auta.

Kts yllä, tuntuvat menevän katolleen jopa peräkkäisinä käyttöpäivinä.

Tämä on Dellin paketti, mutta ehkä mä revin piuhat irti lounaan ajaksi ja katsotaan jos siitä lähtisi intoutumaan. Ihmeellisiä hommia.

1 tykkäys

Pitäisi asentaa iso kasa piirikortteja robottiruohonleikkuriin. Kortit saapuivat ja yritin asentaa ne. Mutta - olivatpa uusia versioita ja erilaisia kuin vanhat. Ei onnistunut.

Kiinalainen yhtiö, joka valmistaa niitä, jonka työntekijöillä on Linkkaritilit etc. on auttanut koko korttihankinnan matkalla hienosti ja täsmällisesti. Viestin eilen, että ei onnistu, en saa kortteja asennettua niin, että toimisivat. Ei puutu kuin jotain sinistä, koska asensin kortteja osin uusia, osin vanhoja.

Haluaisivat ottaa yksityispuhelun mutta WhatsApp ei toimi heillä. Kysyi mahdollisuutta hoitaa homma Wechatin kautta. Heitin vastaukseksi, ettei ole sallittu protokolla firmassa ja ehdotin videopuheluita Skypen kautta Meetsiin ja Teamsin kautta Zoomiin.

Mutta - yksinkertaisinta olisi tuo WeChat. Vaan kun en tiedä siitä yhtikäs mitään. Täältä tietäjiä löytynee.
Eli kysymys: Onko WeChat ok käytettäväksi lyhytaikaisesti, suhteellisen turvallisen toimijan kanssa?

e:Skype sovittu

Pari kertaa olen joutunut sen puhelimelleni asentamaan, ja hyvin mielelläni poistanut sen heti käytön jälkeen. Kaiken se haluaa oikeuksina ja tietoina, vie jumalattoman tilan ja touhuilee itsestään asioita.

1 tykkäys

Joo, näin arvelin. Skype oli ok heille. Tuon wechatin olisin asentanut ihan blancoon varakännyyn, jossa ei ole yhtikäs mitään. Noin sen arvelinkin toimivan.

1 tykkäys

2 viestiä siirrettiin ketjuun: Google Chromecast

Mikähän on vikana, kun minulla ei iPhonen Safarilla pyöri palstalla olevissa Twitter-upotuksissa videot?
Äänet kuuluu, mutta kuva ei liiku.
Linkin kautta kun menen Twitteriin katsomaan niin toimii hyvin. Ja tämän jälkeen samassa välilehdessä video pyörii myös palstalla.
Mutta jos menen takaisin foorumin aloitussivulle ja uudestaan sille alasivulle, josta videota yritin katsoa, niin ei taas pyöri palstalla.
Läppärillä ei ole mitään ongelmia videoiden kanssa.

Mulla sama juttu. Mutta jos sen jälkeen ku oot klikannu videon päälle ja laitat sen koko näytölle, pitäis kuvanki liikkua.

1 tykkäys

Itsellä sama. Täppäät vaan videon pauselle ja uudestaan play niin toimii. Ainakin itsellä

2 tykkäystä

Saakos Win7 palautettua jotenkin “tehdas asetuksiin”? Acer merkkinen läppäri.
Vai onko helpompi ajaa joku muu käyttis?

Palautuslevyä ei tietysti ole. Vikasietotilaan ei suostu käynnistymään mutta normaalisti kyllä.
Oikeastaan samantien menee jumiin.

Mullakin yksi Win7 läppäri meni totaalijumiin. Ei auttanut muu kuin viedä Koneet Kiertoon -tietokonehuoltoon. Se on siinä City Sokoksen vieressä. Laittoivat siihen RAM-muistia lisää, 4G → 8G.

Nyt on puoli vuotta toiminut ok. On mulla kyllä uudempi Win10 konekin, mutta tuolla vanhemmallakin on vielä tiettyä käyttöä. Sen tuossa opin, ettei välttämättä kannata itse vaivautua muisteja lisäilemään, niin halvalla tuolla putiikissa se tehtiin. Vain parikymppiä kustansi.

1 tykkäys