Oli senverran hyvä tiimistelmä jäsen @peterra toimesta etten tuonne tekniikkaketjuun vastaa koska olennainen osa vastausta on operaattorit ja liittymät ketjuun paremmin sopivaa.
Tämä. Tämä. Tämä.
Älkää nyt hyvät ihmiset lähtekö mihinkään hybrikaistaan mukaan ellette tiedä mistä on kyse ja mitä se voi tarjota teille ja onko siitä yhtään mitään hyötyä teille vrt hinta. Kyseessä on kuparin (adsl) kautta tulevan laajakaistan ja mobiiliverkon yhdistelmä joka teoriassa nopeuttaa nettiyhteyttä.
Minulle tätä tarjottiin vaihtoehtona Elisan toimesta kun taloon ei saanut heiltä muutakaan ja osasivat markkinoida “toimin vanhentuneella tekniikalla” kun minulla on 10/1 adsl käytössä.
Nojuu, kukaan näistä myyjistä ei huomioinut (tuli tuossa taannoin useampi soitto, kun Elisan asiakas olen) jotka toki saattoivat olla ulkoistettuja toimijoita, sitä minkälaista mobiilikaistaa taloon tulee eli mikä on mobiiliverkon kuuluvuus alueella.
Kappas, asun senverran paskalla kuuluvuusalueella että omakotitalossa pääsääntöisesti puhelimen kuuluvuus puheluissa on heikkoa ja puhelimen netti ei aina toimi lainkaan.
Tampereen keskustan alueella puhelinteni liittymät puskee 100mt kaistaa ja toinen 50mt maksimia (rajoitettu).
Kotona nopeudet ovat noin sadasosan tästä ja 10/1 adsl on huomattavasti nopeampi vaihtoehto kuin samojen puhelinten liittymien mobiilinetti.
Minulle tuosta hybridikaistasta olisi vain ollut ylimääräisiä kuluja mikäli en olisi asioista ottanut selvää.
Kyseinen adsl aikanaan myytiin 20 megaisena ja viihdepalvelu mukaan (edelliset kuutisen vuotta oli kaapelimotu ja Elisa viihde), 1kk käytön jälkeen tein tiketin Elisalle, lopetin viihdepalvelun, otin 10/1 liittymän (kun taloon ei tule parempaa 9.6 / 0.9 tuli mittailtua) ja kanavat satelliittilautasen kautta.
Olen kiitollinen että saan tässä kuukauden sisään kuidun ja voin vihdoin 6½ vuoden käytön jälkeen irtisanoa adsl liittymän ja ottaa kanavat taas iptv:nä. Todennäköisesti tulen ottamaan 500/100 nopeudella toimivan liittymän.