Teleoperaattorit ja -liittymät

Kyse taitaakin olla siitä, että mitä tarjouksia & vaihtoehtoja juuri nyt on tarjolla. Sain minäkin huokean liittymän mustan perjantain aikaan mutta ei se lohduta niitä joilla liittymänvaihto on pakko tehdä nyt.

Nyt tein vaihdot matkapuhelimista Telialle. Hinnat kahdesta liittymästä 19,90 ja yhdestä 9,90. Nyt odotellaan Elisalta vastatarjousta.

Edit: 17,90 ja 4,90 ja liittymät jäi Elisalle.

3 tykkäystä

Millainen liittymä tämä on?

Numeroparkki liittymä, jolla en soita/surffaile käytännössä koskaan. Mun henkkoht nro josta soitonsiirto työkännyyn. En muista mitä puhelu tai txtari maksaa.

Ok, Telialla on asiakkaille keskittämisetuna laiteliittymä 2,90€, jossa hidas rajaton netti ja muut käytön mukaan. Perheessä on yksi tällainen.

1 tykkäys

Minkä verran pitää olla keskittämistä, että tuollaista tarjotaan?

Korjaan hinnan 3,90€. En ole varma onko noussut vai muistinko väärin.

1 tykkäys

Kiitos! Ei näköjään vaadi kovin laajaa keskittämistä

Omituinen DNA Prepaid -ongelma

Minulla on yksi prepaid SIM varapuhelimessa ja saldoakin on. Tarkoitukseni oli kokeilla kotialueellani parantunutta DNA:n verkkoa, joten laitoin SIMin kotiverkon modeemiin.

Homma ei mennyt kuin strömsössä - en saanut nettiä toimimaan kuin puolittain.

• Ping toimi IP osoitteisiin. Selaimella pääsin 1.1.1.1 sivuille.
  • Mutta nimipalvelu ei, eli en päässyt esim google.com osoitteeseen, enkä muuallekaan.

Luonnollisesti tarkistin kaikki reitittimen asetukset ja käytetyt DNS:t ovat 1.1.1.1 ja 8.8.8.8, joihin pystyin pingaaman LAN-verkosta. Reitittimen merkkivalo ja status-sivut kertoivat myös Internet-yhteyden ongelmasta.

Laitoin modeemista WLAN-modulin päälle ja yhdistin kännykän siihen ja nettisurffaus toimi, mutta reitittimen kautta ei.

Tunnin verran tunkkasin ja varmistelin asetuksia reittittimestä ja modeemista mutta ei vaan toiminut. Sujautin Elisan SIMmin takaisin ja heti lähti rokkaamaan. Modeemi ei ole operaattorilukittu - se on itse asiassa DNA:n laite.

Erikoisinta tässä on että olen samalla simmillä tehnyt vastaavan testin joskus vuosi-pari sitten.

Ideoita? @a1r6 @bastardo

Ei ole kyllä mitään ideaa, omassa varapuhelimessa on DNA:n prepaid, mutta käytän sitä ainoastaan puheluihin kun myyn tai ostan jotain netti-ilmoituksilla.

Jaa-a kuulostaa niin omituiselta, että voi olla joku softabugikin.
Ainoana mulle tulee mieleen, että joskus muinoin läppärien SIMien kanssa pelatessa piti joskus softasta ropata APN-osoite kohdalleen, että data lähti liikkeelle, muttei kai nykyään reitittimissä edes ole noita asetuksia enää? Eikä tuo oikein selittäisi edes puolittaista toimintaa.
Toimiiko yhteys reitittimen kautta, jos laitat DNS-asetukset reitittimen sijaan suoraan käyttiksen verkkoasetuksiin?

APN oli myös oma epäilyni kohde, mutta niitäkin ehdin useamman kokeilemaan. DNA:n sivut ovat tässä suhteessa aika paskat - selkeää perustietopankkia ei löydy. Eikä muuten toiminut DNA:n omalla DNS palvelimellakaan.

Käyttiksen tasolla en kokeillut DNS määrittelyä, kun en ajatellut että se voisi vaikuttaa.

Tuolla voi lähinnä hakea varmistusta onko ongelma reittimen DNS-toteutuksessa vai jääkö DNS-tieto kulkematta kokonaan. Bugilta toi tuntuu koko ajan enemmän ja enemmän.

Vähintäänkin erikoista - yhteys toimii vain DNA:n nimipalvelimilla. Eli 1.1.1.1/8.8.8.8 tilalle DNA:n omat ja sit hörähti käyntiin.

Ilman tätä TP-Linkin diagnostiikka sanoi vain “No response from DNS”.

Onhan tämä nyt taas totaalisen hanurista, vaikka kyseessä onkin “vain” prepaid liittymä.

1 tykkäys

Itse asiassa ei välttämättä niin erikoista. Prepaideja käytetään paljon rikoksiin. Jos operaattorit pakkonaittavat ne omiin DNS:iinsä niin tarpeen tullen liikenteen seuranta ja tietojen luovuttaminen poliisille on helpompaa.

Löysin todisteen että viime helmikuussa olin tehnyt samoja testejä, eli ominaisuus on uusi. En löytänyt mitään dokumentaatiota netistä että tällainen rajoite olisi. Aiheuttaa sellaisen sivujuonteen että Chromecast Ultra ei toimi koska 8.8.8.8 blokattu.

1 tykkäys

Kovapäisenä tyyppinä soitin DNA:n vikailmoitusnumeroon ja sanoin että kaikki muut paitsi DNA:n omat DNS:t blokattu, jonka johdosta Chromecast Ultra ei toimi. Menihän tässä kokeilussa 0,99€ pre-paid saldoakin, joten merkittävät taloudelliset tappiot.

DNA:lla vastattiin, otettiin tiedot ylös ja kysyttiin tekniikan pojilta konsultaatiota. Vastaus oli että ei pitäisi olla mitään liikenteen estoja/rajoituksia → korjausehdotuksena modeemin resetointi.

Vastaus ei tyydytä, koska en ymmärrä miten mikään modeemissa estäisi kaikki muut paitsi DNA:n omat nimipalvelimet. Olisin myöntyväisempi resetoimaan jos yhteys tai DNS ei toimisi ollenkaan. Normaalisti modeemissa on Elisan SIM-kortti.

Ei vakuuta. Taidan pysyä Elisan asiakkaana kodin netissä, koska yhteys on todistetusti lähellä luvattua maksiminopeutta ja on toiminut vuosia pomminvarmasti.

1 tykkäys

Tuossa tapauksessa epäilen edelleen bugia.

Taitaa olla Elisalla jotain ongelmaa Villilän suunnalla, kun gigan netillä download speed on 0.87Mbps.