Teleoperaattorit ja -liittymät

Puhelimissa tulee prosessointiteho vastaan ennen liittymän nopeutta.

Joku operaattorin insinööri voinee vahvistaa tai kumota tämän teorian. Jonkinlainen suurempi ero voi olla 150M vs 200M 4G liittymien välillä. Olen ymmärtänyt että yhdellä kanavalla ja/tai kapeammalla 20 MHz kaistalla maksimi on 150M. Kun mennään tuon yli tulee mukaan toinen kanava ja/tai laajempi 40 MHz kaista. Tämä voi ainakin teoriassa tuplata nopeuden huonommassa(kin) kentässä mikäli verkko sitä tukee. Itse ainakin huomasin selkeän eron nopeuksissa kun liittymä päivitettiin 150M => 200M. Toki puhelimen modeemin pitää tätä myös tukea. Uusimmissa puhelimissa tuskin ongelma.

Faktaksi en voi sanoa, koska ei ole operaattoritietolähteitä, mutta väittäisin että LTE kanavien käyttöä rajoittaa laitteen kyvyt niitä hyödyntää. 4G+ indikaattori puhelimessa kertoo että kanavien yhdistäminen (CA, Carrier Aggregation) on käytettävissä. Käsittääkseni idlenä puhelimen modeemi roikkuu yhdessä kanavassa ja ottaa lisää käyttöön tarvittaessa.

Lähtökohtaisesti yli 100mbps nopeuksista ei ole puhelimissa mitään hyötyä tavan peruskäyttäjälle.

Oma pointti on se jos tuplakaistalla ollaan huonossa kentässä tai ruuhkaisessa verkossa. Sanotaan vaikkapa todellinen nopeus olisi luokkaa 25M. Silloin tuolla mainitsemallasi 4G+ voisi kaistaa tulla 50M, minkä jo ehkä jossain tapauksissa huomaa. En siis tiedä miten nämä toimii ja operaattorit saattaa myös konfiguroida verkkojaan eri tavoin. Speedtest appiksella ero oli oman kokemuksen perusteella paljon suurempi kuin tuo 150M 4G =>200M 4G+ upgrade antaisi ymmärtää. Tekninen hyppäys taustalla. Nopeammalla 4G 200M vs 300M eroja tuskin on käytännössä enää lainkaan, koska molemmat toimii 4G+ verkossa.

Pointtini oli se että 4G+ pitäisi kyllä toimia myös alemmilla liittymänopeuksilla. En edes muista onko omani 100 vai 150 megainen, mutta ainakin 4G+ indikaattori palaa.

1 tykkäys

5G etu se että ei rupee tökkimään vaikka olisi kuinka ruuhkaisessa paikassa. 4G kyykkä kun paljon käyttäjiä saman tolpan alueella. Tämä siis oma pitemmän aika välin 5G kokemus.

Itse nopeudesta ei nyt varmasti ole käyttökokemukselle suurta hyötyä, mikäli maksimit saavutetaan, mutta harvoinhan näin on.

Elisalla ja DNA:lla nopeampi liittymä voi kasvattaa oikeasti saavutettavaa nopeutta, sille ne priorisoivat liittymän tukiasemalta saatavaa kaistaa liittymän nopeuden perusteella. Telia ei priorisointia tee.

Tarkemmin aiheesta:

Tämä toki tilanne vuonna 2020, sittemmin esim. tuon artikkelin priorisoinnit ovat voineet mahdollisesti muuttua nopeusluokkien ja nopeampien liittymien yleistyessä.

Mitä tulee tuohon carrier aggregationiin eli 4G+:an, niin se lienee käytettävissä tosiaan nopeudesta riippumatta täysin laitteen ja tukiaseman kykyjen mukaisesti. Kuten todettua, niin tällöin yritetään hyödyntää useampaa taajuutta ja saadaan sitä kautta lisää radioresursseja. Normaalistihan lähellä tukiasemaa laitteet yhdistäisivät vain korkeimmalla taajuudella ja tämän resurssien loputtua voisivat alemmat taajuudet jäädä hyödyntämättä.

2 tykkäystä

Erinomainen artikkeli - tämä voi selittää nopeamman kokemuksen liittymän maksimia nostettaessa.

@Hippa Tämä on aina tilanne murrosvaiheissa. 3G alkoi loppusuorallaan tökkimään kun älypuhelimet löivät kunnolla läpi (datayhteys aina auki), mutta kriittinen massa ei ollut vielä siirtynyt 4G yhteyksiin. Toki 5G:n pitäisi myös tarjota lisää kaistaa, sitten kun massat ovat vuorostaan siirtyneet sinne.

Edelleen kovaa yrittävät minut työntää oravanpyörään, jossa alennusliittymiä kytätään tiskien alta ja asuntomarkkinoilta bläkfraideina ja vähän joka fraideina ja operaattoria vaihdetaan kuin kalsareita.

Vanha liittymä noussut aika poskettomaan 11,90 euron kuukausihintaan, eikä se pidä oikein mitään sisällään. Ja mikä parasta, “tarjoushinta” on voimassa lokakuun loppuun. Sitten maksetaan 12,90 euroa. Kun tässä ynnäilee, niin aika iso summa menee vuodessa ihan hukkaan.

Nyky-yhteiskunnassa ei oikein voi elää ilman puhelinnumeroa ja puhelinliittymät on kaikki suurkulutukseen kallellaan.

2 tykkäystä

Miten olisi Moi? Se sisältää sentään jotain.

Itse yritin ennakoida operaattoreiden inflaatiokorotukset ja eilen ehdottaa Telian aspalle että eiköhän jatketa vielä pari vuotta samoilla?. Ei lämmennyt yhtään ja apteekin hintoja vain tarjoili.

Vähän näyttää siltä että BF viikolla laitetaan liittymä menemään Moille tai DNA:lle ja odotellaan.

2 tykkäystä

18 euroa halvin fiksu liittymä. Halvemmassa 9 euron vaihtoehdossa on jo datakattoa. Ei jaksa elää sellaisen riskin kanssa. Joskus poltin sormeni wapissa.

1 tykkäys

Tätä tauhkaahan se on, vuosi sitten tein saman rumban ja koska ei kiinnostanut vuosittain tehdä sitä niin ehdotin vinpäk soittajalle että jos tekisi 2 vuoden sopparin ja en tartte mitään lahjakortteja jne, kuhan vain liittymän hinnat on ok. Sain sorvattua kahden vuoden diilin, eli vuoden päästä ruljanssi taas edessä.

Paljonko kulutat dataa? Muistelen että sinulla oli joku frugaali miniliittymä. Sitten on aina laitenettiliittymät, joista osa soveltuu myös soittamiseen.

Alle gigan kuukaudessa puhelimen netillä. Mutta se onkin hidas liittymä. Tampereen hitain. Tuossa Moissa on enemmän vauhtia ja saattaa käydä yllättäen niin, että vahingossa lataa koko internetin.

4 tykkäystä

Mulla on Elisan puhelinliittymä 23,90e/kk.
On menossa vanhaksi 18.10. Soitin Elisalle ja paras mitä kuulemma pystyivät tarjoamaan on 24,99e/kk. Meillä on Elisalta 2 puhelinliittymää ja kotinetti.
Miten toi hinta kikkailua kannattaa toteuttaa, että sais jatkoon halvemmalla. Jos tilaan esim. Moi:lta liittymän, niin onko sitova? Haluisin pysyä Elisalla, mutta viilata hintaa hieman alas.
Onko neuvoja?
Kiitos

Tee vaihto telialle. Soittavat kyllä tarjouksen perässä ja todennäköisesti 19,90€/kk tms. Mulle ainakin tykittävät tohon hintaan Elisalta +50€ s ryhmän lahjakorttia. Olen Telian asiakas.

2 tykkäystä

Täytyy tehdä niin. En vain nyt kerinnyt selaamaan ketjua takaisinpäin kauaa, niin kysyin.
Kiitoksia👍

1 tykkäys

Niin tyhmältä kuin se tuntuukin mutta parhaimman hinnan saat kun olet lähdössä. Muista pyytää kaikki mahdolliset alennukset ja lahjakortit :wink:

4 tykkäystä

Jos vaan pystyt niin laita vaihtoon molemmat liittymät ja kodin netti, vaikka Telialle.
Ennen kuin vaihtuu tulee hyvä tarjous Elisalta jatkoista.
Itse tein saman viime kesänä Telian asiakkaan.
Nyt liittymät on rajattomilla puheilla ja datoilla 200M liittymällä 16,99€/kk + jokaisesta Lidl 30€ lahjakortti ja lisäksi kodin 100M netti 13,99€/kk.

4 tykkäystä

Minkä operaattorin matkapuhelinliittymä sinulla on?

• Työnantaja tai muu taho maksaa
  • DNA
  • Elisa
  • Moi
  • Telia

0 voters

Kaksi vaihtoehtoa itse asiassa siis, eli Telian liittymiä, ja työnantaja maksaa.

1 tykkäys